خانه » آگهی رپورتاژ » میز آرایش، از مصر باستان تا به امروز

میز آرایش، از مصر باستان تا به امروز

دانستنی های جالب در مورد میز آرایش

میز آرایش

شاید اینطور به نظر برسد که میز آرایش یک وسیله تجملاتی و غیر ضروری است که قدمتش به بیشتر از دو سه قرن نمی رسد. احتمالا تعجب می کنید وقتی بفهمید از روزگار مصر باستان از چنین چیزی استفاده می شده، هرچند به این اسم شناخته نمی شد، ولی کارکردی مشابه آن چیزی داشته که امروز از آن سراغ داریم. می خواهیم در زمان سفر کنیم، به دو سه قرن پیش برویم و ببینیم این میز از آن موقع تا حالا چه تغییراتی کرده است.

از همان زمان که گودال آب زلالی وجود داشته که مثل یک آینه قدی مدرن همه چیز را انعکاس می داده، آدمیزاد چهره خودش را در آن دید و به آن خیره شد. پس چندان هم عجیب نیست اگر انسان از دوره مصر باستان به فکر زینت و آرایش خودش بوده باشد، و شاید حتی قبل تر از آن دوره. در نمایشگاهی با همین موضوع که حدود هشت سال پیش در نیویورک برگزار شد، جعبه ای را که در مقبره فرعون بود به نمایش گذاشتند که در آن شیشه از پماد، عطر و رنگ هایی برای صورت بود. جعبه ای که حدود ۳ هزار سال قدمت دارد. البته که این موضوع فقط مختص مصر نمی شود و در چین و فرانسه هم اقلامی از این دست پیدا شده. پس طبیعتا جایی هم برای انجام این تزئینات داشته اند.

یک قدم بزرگ برداریم و برسیم به روزگاری که دو سه قرن با امروز ما فاصله دارد. تقریبا از سال ۱۶۰۰ میلادی میزهای مخصوص آراستن صورت مد شد، البته خانم هایی از طبقه اشراف از چنین چیزی استفاده می کردند. در این دوره که به دوره تودور معروف است، تصویر اهمیت زیادی پیدا کرد. در نتیجه زنان به جای مشخصی برای زینت دادن به خودشان، مرتب کردن موها و پوشیدن لباس احتیاج داشتند.

دوره تودور

میز آرایش مدرن در سال ۱۷۰۰ میلادی اختراع شد. البته در این مقطع زمانی، چنین وسیله ای یک میز ساده و در دسترس همگان نبود؛ شاید تعجب کنید اما داشتن آن نشانه اشرافیت و طبقه اجتماعی آن شخص بود. طوری که بعضی ها نشان خانوادگی خودشان را روی میز حکاکی می کردند. حتی در بعضی از دربارها، این میز محل تجمع و دورهمی هم محسوب می شده؛ اینجا هم پای یک زن در میان است! مادام پمپادور که می خواست از وقتش بیشترین بهره را ببرد، حین آماده شدنش کارهای دیگر را هم پیش می برد و با درباریان صحبت می کرد. یک نقاش فرانسوی به نام فرانسوا بوشه، تابلویی از همین خانم کشیده که او را در حال بزک کردن پشت میز آرایش نشان می دهد. این خانم از میز برای کارهای دیگری نظیر نامه نوشتن و معاشرت با بقیه هم استفاده می کرده. تقریبا می شود گفت یک جور پاتختی کنار تخت هم به حساب می آمده. اما آن چیزی که ما امروز به عنوان میز آرایش می شناسیم، پس از سال ۱۸۰۰ در دوره ملکه ویکتوریا تولید شد. میزی با آینه و چند کشو برای نگهداری از اقلام کوچک به همراه یک چهارپایه برای نشستن.

میز آرایش، از مصر باستان تا به امروز

احتمالا با شنیدن این یکی هم تعجب می کنید؛ تا به اینجای کار از میزهایی که گفتیم هم مردان استفاده می کردند و هم زنان. اما با شروع قرن بیستم، این میز دیگر تبدیل به وسیله ای مخصوص خانم ها شد. اما این پیشرفت در طراحی میز که شاهدش بودیم، با وقوع جنگ جهانی متوقف شد. چون مردم به فکر جانشان بودند و زیبایی صورت در اولویت نبود؛ ضمن اینکه هزینه اضافی هم روی دستشان می گذاشت.

پس از اینکه انسان ها از شر جنگ راحت شدند، زندگی کمی به روال عادی اش برگشت و میزها هم شکل و فرمی تازه و جدید به خود گرفتند. حالا تولیدکننده ها محصولاتشان را در مدل های مختلفی عرضه می کردند و استقبال مردم و به ویژه خانم ها از این میزها بیشتر و بیشتر شد. حالا انواع میزها، از مدل کلاسیک و سنتی تا میز آرایش اسپرت وجود داشت که هر نوع سلیقه ای را پوشش می داد.

آقایان چه شدند؟!

حالا شاید بپرسید تا قبل از سال ۱۷۰۰ که گفتیم خانم ها و آقایان از یک میز استفاده می کردند، اما بعدش که میز آرایش مخصوص خانم ها شد، آقایان چه کردند. راستش را بخواهید آقایان کار خاصی نکردند. آنها کارهایشان را به شکل ایستاده انجام می دادند؛ برای مثال مهم ترین کارشان تراشیدن ریش و سبیل بود، که در همان حالت ایستاده بهش می رسیدند. پس اگر هم چیزی می خواستند، بیشتر یک کابینت بلند و یک آینه ساده و کوچک بود. همین ها کارشان را راه می انداخت.

تفاوت میز کلاسیک و مدرن

برای اینکه فرق این دو مدل را بهتر بشناسید، بهترین کار این است که نگاهی به عکس هایشان بیندازید. اگر بخواهم به طور مختصر به تفاوت ها اشاره کنم، باید بگویم که میزهای سنتی بزرگ هستند، با کشوهای بسیار و آینه ای که معمولا به شکل بیضی یا دایره ای است. حالا چرا بزرگ بودند؟ چون کسی دغدغه جا و فضا نداشت. خانه ها و اتاق ها به قدری بزرگ بودند که این میزها گوشه ای را می گرفت و مشکلی ایجاد نمی کرد.

در نمونه های مدرن ماجرا برعکس شد؛ فضا و استفاده بهینه از آن جزو اولویت ها قرار گرفت و برای همین، میزهای مدرن شکلی جمع و جور و ساده تر به خود گرفتند. میزان کشوها هم بسته به مدل متفاوت است؛ میزهایی که برای آرایشگاه ها استفاده می شود معمولا چندین و چند کشو دارند. تعداد کشوها در میزهای آرایش خانگی کمتر است، که البته برای استفاده شخصی کفایت می کند.

حالا به نقطه ای رسیده ایم که شما می توانید همانطور که داخل خانه تان نشسته اید، ده ها مدل میز آرایش مختلف را در لپ تاپ یا گوشی موبایلتان ببینید و مدلی را که مدنظرتان است، سفارش دهید. حتی اگر میز انتخابی تان از جنس MDF باشد، این امکان را دارید که طرح و رنگ روی میز را هم خودتان مشخص کنید. کافی است سری به فروشگاه سه گامه به نشانی www.segameh.com بزنید تا میزهای متنوع کم جا، مدرن، بزرگ، مینیمال و چراغ دار را ببینید. راستی، اگر در شهر تهران باشید نیازی به پرداخت هزینه ارسال ندارید؛ فرستادن محصول تا دم ساختمان شما بر عهده ماست

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *