خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است ” + داستان

معنی ضرب المثل ” زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است ” + داستان

آشنایی با معانی ضرب المثل زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است 🩹 👅 + داستان و حدیث

زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است

در این پست با معنی و مفهوم و داستان ضرب المثل ایرانیزخم زبان بدتر از زخم شمشیر است ” از کتاب فارسی پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است

۱- یعنی زخمی که بر اثر شمشیر بر بدن انسان ایجاد می شود، در نهایت خوب می شود اما زخمی که در اثر سخنی، دل فردی را می شکند، هرگز فراموش نمی شود.

۲- کنایه از این است که هر کاری تا ابد اثر خود را به جا می گذارد.

۳- از این ضرب المثل زمانی استفاده می‌شود که کسی به دیگری طعنه‌ای دلسوز بزند و بعد پشیمان شود و بخواهد از دل طرف دربیاورد، کسی‌ که مورد طعنه قرار گرفته است، می‌گوید: ”زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است“. زخم شمشیر، خوب می‌شود، ولی زخم زبان، خوب نمی‌شود.

۴- انسان با زبان خود می تواند زخمی را بر دل دیگری ایجاد کند که تا آخر عمر، از دل طرف مقابل بیرون نرود.

ایموجی این ضرب المثل 🩹 👅 😣 🩹 🗡

داستان زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است – شماره ۱

حکایت شده است که: در روزگاران قدیم، مردی به بیابان می رفت و هیزم می کند تاخرج زن و بچه اش را در بیاورد . یک نفر بیابانی با او رفیق شده بود و به او کمک می کرد تا پول بیشتری بدست بیاورد . البته آن مرد قبلاً روزی یک بار هیزم به خانه اش می برد، ولی از روزی که با بیابانی دوست شده بود در اثر کمک او بار زیادتری به شهر می برد.

روزی زنش از او پرسید : چطور است که این روزها بار زیادتری می آوری؟ شوهرش قصه را برای او نقل کرد . زنش از او خواست که یکبار از آن مرد بیابانی دعوت کند که به میهمانی آنها بیاید . روز بعد آن مرد به بیابان رفت ، وقتی بیابانی به او کمک می کرد و کارشان تمام شد ، از او دعوت کرد که به خانه اش بیاید.

مرد بیابانی، اول راضی نمی شد، اما بعد از اصرار هیزم شکن راضی شد و به خانه آنها رفت . آن دو مرد در یک اتاق بودند . صاحبخانه رفت که لوازم پذیرایی و سفره را بیاورد در این موقع ، زن از گوشهٔ پرده ، مرد بیابانی را دید و گفت : من خیال می کردم که دوست تو قیافه و لباس آدم های حسابی را دارد . این که به همه چیز شبیه است غیر از آدم ! مرد بیابانی وقتی حرف زن را شنید از آن جا دور شد و به صحرا رفت.

روز بعد که آن مرد به بیابان رفت ،‌مرد بیابانی با تبری در دست به او گفت : تبر را بگیرد و به سر من بزن و گرنه من آنرا به سرت می زنم. بعد از گفتگوی زیاد ، مرد از ترسش تبر را گرفت و به فرق بیابانی زد و سر او چاک خورد . بیابانی به مرد گفت : حالا دیگر برو ، به تو کاری ندارم . مرد رفت و به زنش هم چیزی نگفت بعد از مدتی آن دو تا بهم رسیدند ، مرد از بیابانی پرسید : زخم سرت چطور است ؟ بیابانی گفت که زخم سرم خوب شد ، اما زخم دلم خوب نشده است.

مفهوم زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است

داستان  شماره ۲

نقل می کنند در روزگاری بچه شروری بود که اطرافیانش را با سخنان زشتش ناراحت می کرد. روزی پدرش جعبه ای پر از میخ به او داد و گفت: هر بار که کسی را با حرف هایت ناراحت کردی، یکی از این میخ ها را به دیوار انبار بکوب.

روز اول پسرک بیست میخ به دیوار کوبید، پدر از او خواست تا سعی کند تعداد دفعاتی که دیگران را می آزارد، کم کند. پسرک تلاش خود را کرد و تعداد میخ های کوبیده شده به دیوار روز به روز کمتر می‌شد. روز دیگر پدرش به او پیشنهاد کرد تا هر بار که توانست از کسی بابت حرف هایش معذرت خواهی کند، یکی از میخ ها را از دیوار بیرون بیاورد.

روزها گذشت تا این که یک روز پسرک پیش پدرش آمد و با شادی گفت: بابا، امروز تمام میخ ها را از دیوار بیرون آوردم! پدر دست پسرش را گرفت و با هم به انبار رفتند، پدر نگاهی به دیوار انداخت و گفت: آفرین پسرم! کار خوبی انجام دادی، اما به سوراخ های دیوار نگاه کن …

دیوار دیگر مثل گذشته صاف و تمیز نیست، وقتی تو عصبانی می شوی و با حرف هایت دیگران را می رنجانی، چنین اثری بر قلبشان می گذاری، تو می توانی چاقویی در دل انسانی فرو کنی و آن را بیرون بیاوری، اما هزاران بار عذرخواهی هم نمی تواند زخم ایجاد شده را خوب کند.

این داستان معروف و جالب را شاید شنیده و خوانده اید ولی از آن مطالبی است که تکرارش مفید است، متأسفانه در جامعه اسلامی خود شاهدیم که افراد چگونه با زخم زبان یکدیگر را نیش می زنند و گاهی شدت این نیش ها به حدی است که او را به کلی نابود و زمینگیر می کند.

از اینجاست که می گویند: زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است، چرا که زخم شمشیر خوب می شود اما زخم زبان را التیامی نیست.

مفهوم کلی جمله زخم زبان بدتر از زخم شمشیر است

در کلامی از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام می خوانیم: ضرب اللّسان أشدّ من ضرب السّنان، زخم زبان از زخم نیزه بدتر است، زخـم زبـان یک گـونـه از مـردم آزارى اسـت ؛ یعنی سخنی بـر زبـان آوریـم کـه شـخص مقابل را برنجاند. در کلامی دیگر از امیر مۆمنان آمده: طعن اللسان أمض من طعن السنان، زخم زبان از زخم نیزه عمیق تر است.

مهارت های ارتباطی کم، افکار منفی، آستانه تحمل پایین، پرخاشگر و اضطراب دلایلی هستند که منجر به زخم زبان یا متلک پرانی می‌شوند. باید دانست که آزار و اذیت مۆمن در اسلام حرام است و به طور کلی شکستن دل انسان مۆمن که به تعبیر روایات، احترام او از کعبه بیشتر است، دارای آثار وضعی و جانبی فراوانی است

بنابراین، نباید به خود اجازه داد که کسى را شماتت کرده و نیش و کنایه زد، چرا که دنیا دار مکافات است و از مکافات عمل نباید غفلت کرد.

امام حسین علیه السلام فرمودند:

زبان آدمیزاد، هر روز به اعضاى او نزدیک مى شود و مى گوید: چگونه اید؟ آنها مى‌گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى، خوب هستیم و مى گویند: از خدا بترس و کارى به ما نداشته باش: و او را سوگند مى دهند و مى گویند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى یابیم و به واسطه تو، مجازات مى شویم.( بحارالأنوار، ج۷۱، ص۲۷۸، ح۱۴)

پیشنهادی: ضرب المثل‌های ایرانی بیشتر بخوانید: ضرب المثل با زبان
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *