خانه » ادبیات » معنی عبارت ” غرور آفت هنر است “

معنی عبارت ” غرور آفت هنر است “

آشنایی با معنی عبارت غرور آفت هنر است 🎨 + توضیح و مثال

معنی غرور آفت هنر است

در ادامه با معنی و مفهوم غرور آفت هنر است از کتاب فارسی پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی غرور آفت هنر است چیست؟

۱- یعنی غرور و خودبینی باعث می شود انسان نقاط ضعف خویش را نبیند و از این رو به جای رشد و به کمال رسیدن، در همان نقطه ای که هست، توقف می کند و چه بسا به عقب برگردد!

۲- یعنی هنری که آمیخته با غرور باشد، زوال پذیر است و در جان مخاطب نیز نفوذ نخواهد کرد.

۳- هرگاه آفتی به نام غرور در دل انسان جا باز کرد، چشم او را نسبت به واقعیات اطرافش نابینا کرده و اجازه پیشرفت کردن به او نمی دهد؛ زیرا انسانی که دچار غرور شده هرگز کار برتر دیگران را تحسین و تشویق نمی کند و حتی اگر ایرادی بر کار خودش گرفته شود، به سرعت آشفته شده و حالش دگرگون می شود.

چنین شخصی عرصه کار و زندگی را بر خود و اطرافیانش تنگ کرده و فقط و فقط خود را می بیند و لاغیر! هنرمند مغرور ممکن است در ظاهر هنری برای عرضه کردن داشته باشد اما هرگز نمی تواند تاثیرگذار باشد.

۴- خودپسندی و غرور به داشته های خویش اعم از علم و هنر، نشانه نادانی فرد است!

مثال: شخص نقاشی را در نظر بگیرید که آثار هنری زیبایی خلق می کند و مردم نیز محو تماشای هنر او می شوند. اما نقاش، انقدر مغرور است که فقط آثار خود را بهترین و برترین آثار جهان می داند و حتی حاضر نیست به نقاشی سایر هنرمندان توجهی داشته باشد. این فرد نه تنها محبوبیت زیادی نخواهد داشت بلکه از فنون و تکنیک های پیشرفته روز نیز عقب خواهد ماند و همیشه در یک خط حرکت خواهد کرد.

اصطلاحات فارسی جالب

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *