خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” سکوت علامت رضاست “

معنی ضرب المثل ” سکوت علامت رضاست “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل سکوت علامت رضاست 🔇

معنی سکوت علامت رضاست

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی سکوت علامت رضاست یعنی چه؟

۱- یعنی ساکت ماندن شخص در برابر نظراتی که از او می پرسند، نشانه رضایت و پاسخ مثبت اوست.

۲- گاهی بدون زبان گشودن، رضایتمندی انسان فهمیده می شود.

چه زمانی سکوت علامت رضاست؟!

درست است که این ضرب المثل نشان می دهد که سکوت کردن اشخاص و حرف نزدن آنها رضایتمندی شان را نشان می دهد اما همیشه اینطور نیست. بلکه در هنگام سکوت کردن افراد باید به چهره آنها نگریست.

اگر زمانی که برای پاسخ سوالی که قرار است نه یا بله بگویند، چهره شان در عین سکوت دارای لبخند و شادی بود، سکوت آنها نشان دهنده جواب مثبت آنهاست. اما اگر زمانی که سکوت کرده اند غم و اندوه در چهره شان نمایان بود، یعنی رضایتمندی ندارند و سکوت آنها علامت نارضایتمندی شان است نه رضایت!

انواع سکوت

سکوت مثبت

سکوت منفی

حالا مثال میزنیم:

سکوت مثبت: مثلا دوستتان مشغول انجام کار است و سرش شلوغ شده. شما نزد او می روید و بعد از سلام و احوال پرسی از او می پرسید که آیا کمک لازم دارد. او اگر دارای شخصیتی باشد که از به کار گرفتن و اذیت شدن دیگران شرم می کند، بعد از شنیدن سوال شما، خجالت می کشد که جواب مثبت بدهد. با اینکه به کمک احتیاج دارد.

پس سکوت می کند و لبخند می زند و این سکوت او علامت رضایت اوست. حتما او را کمک کنید!!

سکوت منفی: قرار است خانواده تان در ایام تعطیلات به مسافرت بروند. قبل از رفتن، نظر اعضای خانوده را درباره شهر مورد نظرشان می پرسند. مثلا همه نظرشان این است که به شهر x سفر کنند. چون شما تازگی ها به آن شهر رفته اید یا حتی خاطره ناگواری از آنجا در ذهنتان نقش بسته، دوست ندارید که بروید اما چون اکثریت راضی هستند شما هم به ناچار سکوت می کنید و جواب منفی تان را بر زبان نمی آورید. اما جواب منفی شما با سکوتتان معلوم می شود.

توجه

شاید الان سوال برایتان پیش بیاید که هر کسی باید تمرین کند که در رودربایستی نماند و بتواند آشکارا کلمه ” نه ” را بر زبان بیاورد. چرا سکوت کنیم؟

درست است که انسان باید بتواند در مواقع ضروری که رضایت به انجام کاری ندارد، نه بگوید اما گاهی بحث نه گفتن فرق می کند. باید ببینید به چه کسی می خواهید ” نه ” بگویید.

گاهی همین نه نگفتن ها و سکوت کردن ها، هم احترام گذاشتن شما به فرد محترمی را نشان می دهد (نه هر کسی) هم شخصیت شما را در نزد دیگران بهتر جلوه می دهد. (کسانی که مدام مخالفتشان را در جمع آشکار می کنند وجهه خوبی در ذهن دیگران از خود نمی سازند!)

ممکن است پدر و مادر عزیز شما یا حتی معلم عزیزتان که احترام همه شان واجب است از شما درخواستی داشته باشند و شما راضی نباشید اما اینجا احترام حرف اول را می زند و ” نه ” گفتن آشکار شما نشانه بی ادبی است.

 

موفق باشید 🙂

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *