خانه » آگهی رپورتاژ » آشنایی با دریل و شناخت انواع و کاربردهای مختلف آن

آشنایی با دریل و شناخت انواع و کاربردهای مختلف آن

دریل و انواع مختلف آن

انواع دریل

دریل چیست؟

یکی از ابزارآلات ساختمانی که کارکرد آن توسط نیروی چرخشی می باشد و در نتیجه عملیات سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف مد نظر را در پی دارد دریل می باشد.
که بر حسب عواملی همچون سرعت، قدرت، گشتاور و نیز اندازه دستگاه به انواع مختلفی تقسیم می گردد.
دریل ها بر حسب مکانیزم عملکردشان مورد استفاده قرار می گیرند.
برای مثال یک نوع دریل برای کارهای سبک مناسب بوده و مورد استفاده قرار گرفته و نوعی دیگر برای کارهای نیمه سنگین و سنگین مناسب و قابل استفاده می باشد.
ما در ابزار ایکس در این مقاله همراهتان هستیم تا شناخت بهتری از انواع دریل ها و کاربردشان به دست آورید.

دریل چه نوع ابزاری است؟

یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد که وظیفه اصلی آن، انجام عملیات سوراخکاری بر روی سطوح مورد نظر کاربر و متریال مختلف به مانند چوب، مصالح، فلزات مختلف و بتن را بر عهده دارد، ابزاری به نام دریل می باشد که علاوه برعملیات سوراخ کاری کاربردهای مختلف دیگری را نیز می توانند به انجام برساند و طیف وسیعی از نیازهای مصرف کننده را برطرف نماید.

امروزه ابزارهای مختلف و متنوعی وجود دارند که قابلیت اتصال به دریل ها را دارا بوده و برای انجام عملیات های مختلفی همچون برش کاری، باز و بسته نمودن پیچ ها، سیقل دادن و پولیش کاری سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و کار را برای کاربر سهل و آسان می نماید.

ما در این مقاله در تلاشیم تا شما عزیزان را با تاریخچه دریل و همچنین چگونگی شکل گیری و به وجود آمدن این ابزار آشنا نماییم.

دریل پیچ گوشتی

تاریخچه دریل

صدها سال پیش انسان ها برای رفع نیازهای خود در آن زمان اقدام به ساخت ابزاری نمودند که قابلیت چرخشی را در اختیارشان قرار می داد.
از ساده ترین این ابزار می توان به تکه سنگی استوانه ای شکل و نوک تیز اشاره نمود که در بین دو دست شخص قرار می گرفت و با چرخش مکرر و چندباره سوراخ هایی در چوب و یا پوست و استخوان حیوانات و یا شیء مورد نظر را شخص استفاده کننده می توانست ایجاد نماید.

این ابزار منشاء ایجاد و شکل گیری دریل های امروزی بشمار می آید. در طی فرآیند تکامل ابزاری ساده بوجود آمد که متشکل از یک کمان و یک ابزار نوک تیزبود و مکانیز عملکرد آن بوسیله پیچاندن نخ کمان به دور ابزار و با حرکت ابزار به جلو و عقب باعث چرخش ابزار و در نتیجه ایجاد عملیات سوراخکاری بر سطح مورد نظر می گردید.
روند تکامل این ابزار ساخت دست بشر اولیه تا جایی تکامل یافت که محصولی به نام دریل دستی شکل گرفت.
در سبد تنوع کالایی دریل های، دریل هایی وجود دارند که از وجود گیربکس برای انتقال قدرت بهره برده و وجود یک دسته چرخان و نیز تکیه گاه از نقاط قوت آن محصول بشمار می آید که کار را برای کاربر آسان تر از قبل می نماید.

زمانی که موتورهای الکتریکی پدیدار شده و به عنوان قلب تپنده در دل دریل ها قرار گرفتند، تحولی شگرف در این صنعت بوجود امده که باعث گردید شرکت های مختلف در سرتاسر دنیا اقدام به تولید دریل هایی با این نوع موتور نموده و از آن زمان استارت بوجود آمدن دریل های پیشرفته و فوق پیشرفته امروزی جرقه خورده و امروزه شاهد دریل های خارق العاده با عملکردی شگرف می باشیم که نه تنها به روند انجام کار مورد نظر سرعت بخشیده که همچنین در کنار افزایش سرعت کار دقت و ظرافت بالایی را در اختیار فرد مصرف کننده قرار می دهد.

اجزای تشکیل دهنده دریل

اجزای تشکیل دهنده دریل معمولا شامل مواردی همچون:
• تراز جهت تنظیم دقت سوراخ کاری
• خط کش عمق سنج
• کلید تنظیم سرعت دستگاه و یا دیمر
• سه نظام اتومات و یا آچاری
• کلید چپ گرد و راست گرد
• دسته نگهدارنده اضافه شونده
• کلید حالت چکشی
• قفل کن کلید

انواع دریل ها

• دریل برقی
• دریل چکشی
• دریل گیربکسی
• دریل بتن کن
• دریل شارژی
• دریل دستی
• دریل ستونی

ما در ابزارایکس به بررسی اجمالی دو نوع دریل چکشی و ستونی می پردازیم.

دریل شارژی

دریل چکشی

مصالحی همچون سنگ و بتن که دارای سختی بالایی می باشند باعث می شود که امکان انجام عملیات سوراخکاری میسر نبوده و به خاطر سختی مصالح باعث ایجاد آسیب در قسمت نوک مته بر اثر وجود اصطحکاک می گردد.
اما این مصالح در عین سختی بالا دارای شکنندگی بالایی نیز برخوردار می باشند.
دریل چکشی همزمان با چرخش مته، به سطح مورد نظر ضربه های متوالی و نیز تعداد بالا وارد می نماید تا ایجاد شکستگی در قسمتی که نوک مته با سطح مورد نظر در تماس می باشد، ایجاد نماید. در نظر داشته باشید که برای انجام عملیات سوراخکاری بوسیله این نوع دریل باید از نوک مته هایی با آلیاژهای سخت و مقاوم استفاده کرد تا نوک مته بر اثر ضربه های وارده تغییرشکل نداده و آسیب نبیند.

دریل ستونی

از دیگر انواع دریل، دریلی به نام دریل ستونی بوده که جزو محصولات کارگاهی بشمار رفته و کاربرد صنعتی را دارا می باشد.
در صورتی که نیاز به انجام سوراخکاری بر یک سطح را دارا می باشید، دریل ستونی به خاطر انجام سوراخکاری به صورت عمودی با دقت بالا گزینه مناسبی برای انجام کارهای مد نظر می باشد.
این نوع دریل دارای توان و قدرت بالاتری نسبت به دریل های برق معمولی دارا بوده و برخی از آن ها مجهز به موتور سه فاز می باشند.
عملکرد این نوع از دریل ها توسط که اهرم و یا فلکه تعبیه شده در قسمت جانبی محصول می باشد که با چرخاندن آن مته محصول به سمت بالا و پایین حرکت کرده و اقدام به سوراخکاری در سطح مورد نظر می نماید.

راهنمای انتخاب و خرید دریل

ما در ابزار ایکس نکاتی را به شما می گوییم که به شما در انتخاب دریل مورد نظر خود کمکی می نماید.
برای انتخاب دریل مناسب نیاز خود، اول از هر چیز باید انتظاری که از محصول را داشته مشخص نمایید.
برای مثال در صورتی که دریل را برای کارهای سبک نیز داشته دریل برقی معمولی مناسب می باشد.
اما اگر دریل برای کارهای سنگین و کاربرد مداوم نیاز بوده، باید دریل های با قدرت بالا مانند دریل های چکشی انتخاب مناسبی می باشند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. بسیار کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *