خانه » دانستنی ها » نحوه تندخوانی و خلاصه نویسی زیست برای کنکور

نحوه تندخوانی و خلاصه نویسی زیست برای کنکور

درباره روش تندخوانی و خلاصه نویسی زیست برای کنکور

نحوه تندخوانی و خلاصه نویسی زیست برای کنکور

اهمیت درس زیست‌شناسی برای افرادی که می‌خواهند رتبه بالایی در کنکور تجربی به دست آورند بسیار بالا است. با توجه به اینکه به تازگی دروس عمومی در کنکور حذف شده، دانش‌آموزان باید تمرکز بیشتری بر دروس تخصصی خود داشته باشند. چگونه خواندن زیست و پی بردن به نکات، مفاهیم و مطالب کتاب اهمیت بسیاری دارد. افراد می‌توانند با نحوه درست مطالعه، در صد بالایی از زیست‌شناسی را در کنکور بزنند.

دانش‌آموزان با فراگیری تکنیک تندخوانی می‌توانند درس زیست را به شکل صحیح و جامع مطالعه کنند. خرید پکیج آموزش تندخوانی همای و مرتضی نیکفر این فرصت را برای افراد فراهم می‌آورد. با ما همراه باشید تا با این ترفند ها بیشتر آشنا شوید.

درس زیست شناسی و کنکور تجربی

درس زیست شناسی و کنکور تجربی

زیست‌شناسی یکی از درس‌هایی است که در رشته تجربی ضریب بالایی در کنکور دارد. بنابراین دانش‌آموزان اين درس را باید خيلی خوب مطالعه كنند. در واقع داشتن ضریب ۱۲ اهمیت درس زیست را دو چندان می‌کند. تعداد سوالات این درس در کنکور سراسری ۵۰ بوده و مدت پاسخگویی آن ۳۶ دقیقه است. زیست‌شناسی برخلاف تصور بسیاری از دانش‌آموزان حفظی نبوده و باید به صورت مفهومی مطالعه شود. بنابراین افرادی که می‌خواهند به رتبه عالی در رشته تجربی برسند باید به این درس با ضریب ۱۲ تسلط کافی داشته باشند. لذا باید از پایه، ترکیبی خواندن زیست را تمرین کنند. این کتاب نکات بسیار مهمی دارد که دانش‌آموزان باید به آن‌ها توجه داشته باشند. در صورتی‌که این درس سطحی خوانده شود فرد قادر به ارتباط دادن مطالب کتاب‌ با هم نبوده و لذا نمی‌تواند پاسخ صحیح را در کنکور انتخاب کند. بر همین اساس باید زیست را مفهومی خواند و مرور های متوالی داشت.

نقش پررنگ مهارت تندخوانی در مطالعه زیست کنکور

کسب مهارت تندخوانی باعث می‌شود سرعت مطالعه افراد در درس زیست‌شناسی به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند. چرا که می‌توان کتاب‌ها را در مدت زمان کم‌تری مطالعه کرد و در نهایت فرصت بیشتری برای مرور و حل نمونه سوال داشت.

اهمیت خلاصه نویسی زیست برای کنکور

اهمیت خلاصه نویسی زیست برای کنکور

خلاصه‌نویسی یکی از تکنیک‌های مهم تندخوانی به حساب می‌آید. تندخوانی بدان شکل نیست که تنها با خواندن و افزایش سرعت آن، هم به تمرکز و هم به درک مطالب رسید؛ شما باید خلاصه‌نویسی هم انجام دهید. هدف از خلاصه‌نویسی بالا رفتن میزان یادگیری در کوتاه‌ترین زمان است. از آنجایی که کتاب‌های زیست‌شناسی نسبت به سال‌های گذشته با تغییراتی همراه بوده، دیگر نمی‌توان تنها به یک کتاب زیست اهمیت بیش‌تر داد. برخلاف سال‌های گذشته دیگر سهم پایه خاصی در پرسش‌های کنکور بیش‌تر از پایه دیگر نیست و به صورت تقریبی تعداد پرسش‌های برابری از هر سه پایه مطرح می‌شود. با توجه به این موضوع یادگیری تکنیک خلاصه نویسی زیست کمک بسیاری به مطالعه تمام کتاب‌های زیست در زمان کم می‌کند.

فواید تندخوانی و نقش آن در موفقیت کنکور

فواید تندخوانی و نقش آن در موفقیت کنکور

تندخوانی از جنبه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها زندگی تحصیلی است. مطالعه کردن و درس خواندن برای امتحانات به خصوص کنکور همیشه کاری سخت برای دانش آموزان به حساب می‌آید. اما تندخوانی علاوه بر کاهش خستگی هنگام مطالعه، موجب می‌شود تا ذهن شما مطالب بیشتری را به صورت عمیق‌تر به خاطر بسپارد. به طور کلی تندخوانی فواید بسیاری دارد:

ایجاد افزایش یا علاقه به مطالعه

دانش‌آموزی که نحوه صحیح مطالعه را بداند نه تنها به مطالعه علاقه‌مند می‌شود، بلکه از خواندن لذت هم می‌برد. در واقع برای یک مطالعه سرگرم‌کننده و مفید نیز نیاز است تا بهترین روش‌ها را برای این کار دانست. تعداد دانش‌آموزانی که با مفهوم تندخوانی و فواید تندخوانی آشنا باشند، بسیار کم است. همین موضوع باعث شده که اغلب وقتی کتاب دست خود می‌گیرند، احساس خستگی کرده و حوصله‌شان سر برود. تندخوانی یکی از بهترین روش‌ها برای علاقه‌مند کردن افراد به مطالعه به شمار می‌آید.

تقویت و پرورش مغز

تندخوانی موجب تقویت و پرورش مغز افراد می‌شود. یادگیری این تکنیک به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را با دقت بیشتر در ذهن خود دسته‌بندی و مرتب کنند. با تقویت حافظه درک کلی فرد از متن هم  بالا می‌رود.

اصلاح عادات بد مطالعه

عدم توانایی فرد در مطالعه به شکل صحیح و حرفه‌ای، دلیل نرسیدن به موفقیت تحصیلی خواهد بود. دانش‌آموزی که تکنیک تندخوانی را آموخته باشد غیر ممکن است که در تحصیل و به خصوص در کنکور خود موفق نشود.

درمان افسردگی

نرسیدن به موفقیت‌ تحصیلی یکی از بزرگترین دلایل افسردگی در بین دانش‌آموزان است. زمانی‌که فرد مطالعه زیادی داشته باشد اما هنگام ارزیابی خود نتیجه دلخواه خود را به دست نیاورد با افسردگی روبرو می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا وی انگیزه کافی برای ادامه مطالعه نداشته باشد.

افزایش سرعت مطالعه

ذخیره زمان یکی از بزرگترین فواید تندخوانی به شمار می‌رود. دانش‌آموز تندخوان به خاطر سرعت عمل بالایی که در مطالعه به دست می‌آورد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. به طور مثال اگر یک فرد عادی برای خواندن یک کتاب ۵۰ صفحه‌ای ۶ ساعت زمان بگذارد، یک فرد تندخوان می‌تواند همین حجم از کتاب را در کمتر از ۲ ساعت مطالعه کند.

کمک به یادآوری موثر مطالب

تنها خواندن بسیار مطالب فایده‌ای ندارد. اینکه افراد سر جلسه کنکور حاضر شوند و نتوانند مطالبی را که خوانده‌اند به یاد آورند، بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود. افراد با تکنیک تندخوانی می‌توانند به راحتی مطالبی که مطالعه کرده‌اند را سر جلسه کنکور به یاد بیاورند.

افزایش تمرکز

عدم داشتن تمرکز مشکلی است که دانش‌آموزان بسیاری هنگام مطالعه با آن روبرو هستند. نداشتن تمرکز باعث می‌شود تا موفقیت فرد در کنکور تحت تاثیر قرار بگیرد. جالب است بدانید که هر چقدر در مطالعه سرعت بیشتری داشته باشید، حواس‌پرتی شما کمتر خواهد بود. زیرا زمانی برای پرت شدن حواس خود پیدا نخواهید کرد.

افزایش اعتماد به‌ نفس

تندخوانی رابطه مستقیمی با اعتماد به نفس دارد. هنگامی‌که فرد بتواند مطالب بیشتری را در زمان کوتاه یاد بگیرد و در تست‌زنی به تمامی سوالات پاسخ درست دهد، اعتماد به نفسش بالا خواهد رفت.

روش ها و ترفندهای آموزش تندخوانی

تندخوانی روش‌ها و ترفندهایی دارد که دانش‌آموزان با انجام دادن آن‌ها می‌توانند به مهارت تندخوانی دست پیدا کنند:

  • خلاصه‌نویسی
  • خط بردن هنگام مطالعه
  • عبارت‌خوانی (خواندن کلمات به صورت گروهی)
  • افزایش حوزه دید (در هر نگاه کلمات بیشتری را ببینید و بخوانید)
  • عدم تکرار متن با صدای بلند

هر یک از این موارد تمرین‌ها و نکاتی دارد که با خرید پکیج آموزش تندخوانی همای و مرتضی نیک فر می‌توانید آن‌ها را فرا گرفته و در مطالعه زیست برای کنکور به کار ببرید.

با خرید پکیج آموزشی تندخوانی، درصد بالایی از زیست را در کنکور بزنید

پکیج آموزشی تندخوانی زیست کنکور

کنکور سراسری طی دو سه سال اخیر با تغییراتی همراه بوده است. حذف دروس عمومی از کنکور، باعث شده تا اهمیت دروس تخصصی دو چندان شود. زیست‌شناسی درسی بسیار مهم و با ضریب بالا در کنکور شمرده می‌شود. مهارت تندخوانی برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند درصد بالایی از زیست را در کنکور بزنند، بسیار مهم خواهد بود. زیست یکی از آن درس‌هایی به حساب می‌آید که مطالب و نکات ریز بسیاری دارد و باید با دقت مطالعه شود. مهارت تندخوانی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تمامی مطالب این درس را بخوانند و عملکرد خوبی در کنکور داشته باشند. خرید پکیج آموزش تندخوانی همای و مرتضی نیکفر به دانش‌آموزان کمک بسیاری در این زمینه خواهد کرد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *