خانه » بررسی و معرفی » تست فلوک فیبر نوری چیست؟ انواع خدمات تست فلوک فیبر نوری در دیجی فلوک

تست فلوک فیبر نوری چیست؟ انواع خدمات تست فلوک فیبر نوری در دیجی فلوک

 در مورد خدمات تست فلوک فیبر نوری بیشتر بدانید!

تست فلوک فیبر نوری

امروزه با توجه به رشد علم و دانش و تکنولوژی نیاز به افزایش سرعت تبادل اطلاعات هم بیش از پیش احساس می شود. همین امر مستلزم استفاده از ابزار هایی با پهنای باند بیشتر است تا تعداد زیاد کاربران اطلاعات مورد نظر خود با سرعت بالا تبادل کنند. فیبرنوری یکی از فناوری هایی است که می تواند این امکان را فراهم سازد. دراین راستا شرکت دیجی فلوک بهترین و بروزترین تجهیزات تست شبکه مانند دستگاه تست فلوک فیبر نوری DSX8000 ورژن ۲ FLUKE OptiFiber Pro OTDR با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در ایران گامی موثر برای رضایت و توسعه تکنولوژی و پیشرفت در حوزه شبکه برداشته است.

کاربردهای ارتباطات نوری

بستر ارتباطات نوری، انرژی و نور است. انرژی به عنوان “ظرفیت ماده” برای انجام کار تعریف می شود و شامل انرژی پتانسیل (گرما)، انرژی جنبشی (حرکت) و انرژی تابش الکترومغناطیسی (نور) می شود. نور خود یکی از مهمترین اشکال تابش الکترومغناطیسی است. نور معمولاً بر حسب طول موج آن توصیف می شود. طول موج را می توان با واحد فاصله مانند متر یا کیلومتر بیان کرد و یا می توان آن را با واحدهای مطلق بیان کرد. برای اهداف بیشتر ، ما از واحدی به نام نانو متر برای بیان طول موج استفاده می کنیم. طیف مرئی عمدتاً از طول موج های بلندتری تشکیل شده است که با چشم غیر مسلح قابل روئیت است.

دستگاه تست فلوک فیبر نوری

تفاوت ساختار فیبر نوری

تکنولوژی کابل فیبر نوری اینگونه است که یک رشته باریک و بلند از یک جسم شفاف مانند شیشه یا پلاستیک تشکیل شده که نور از یک طرف وارد و با عبور از این رشته، از طرف دیگر خارج می شود. طبقه بندی و تفاوت کابل و تجهیزات فیبرهای نوری از نظر ساختار به دو دسته سینگل مود (Single Mode) و مالتی مود (Multimode) تقسیم می شوند.

اندازه هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری سینگل مود ۵ میکرومتر در حالی که هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری مالتی مود ۵۰ میکرومتر یا حتی بیشتر است. به صورت کلی  پهنای باند کابل فیبر نوری نسبت به کابل های معمولی بسیار بالاتر بوده با استفاده که این قطر بزرگ در مقایسه با طول موج پرتو نوری که حمل می‌کند، این امکان را فراهم ساخته است تا قابلیت “جمع آوری نور” بیش‌تری داشته باشد و همین امر موجب می شود تا از کابل فیبر نوری بتوان به راحتی داده ها را با پهنای باند بالاتر از ۱۰ Gbps انتقال داد.

تضعیف و پهنای باند (فیبر نوری و کابل)

عملکرد فیبر نوری یکی دیگر از پارامترهای سیستم است که می توان آن را جدا از مابقی سیستم مشخص نمود، و اینجاست که اصطلاحات تضعیف و پهنای باند راه خود را به بحث ما و در مورد عملکرد سیستم پیدا می نمایند. تضعیف مقدار افت توان نوری (dB) است که در واحد فاصله (km) در فیبر نوری رخ می دهد.

تضعیف از جمله مشخصات پر اهمیتی است که در برگه اطلاعات و یا مشخصات فنی سازنده فیبر گنجانده می شود و توسط سازنده فیبر نوری با ابزارهای پیشرفته تست فلوک فیبر نوری مالتی مود اندازه‌گیری می‌شود، اما می‌توان آن را در محل پروژه به صورت میدانی آزمایش و تایید نمود. با این حال، تضعیف فیبر نوری به تنهایی یک الزام جهت ارزیابی عملکرد کلی سیستم نیست، چرا که به طور ضمنی در هر اندازه‌گیری به شکل «انتها به انتها» افت قرارگیری که در سراسر لینک فیبر نوری ایجاد می ‌شود، گنجانده شده است.

علاوه بر افت عملکرد کلی در هنگام ارسال سیگنال ، ممکن است در مسیر برگشت نیز افت رخ بدهد. تلفات و یا افت برگشتی میزان توانی است که از تمام رویدادهای بازتابی در لینک فیبر نوری نسبت به مقدار توانی که به لینک راه اندازی شده است که واحد اندازه گیری آن دسی بل (dB) می باشد.

ویژگی های مهم تست فلوک فیبر نوری

ویژگی های مهم تست فلوک فیبر نوری

ابزار CertiFiber Pro فلوک یکی از تستر های فیبر نوری است که برای کارآیی و سرعت مطلوب تست در پروژه هایی که از حجم بالای فیبر استفاده شده است کاربرد دارد. از مهمترین خصوصیات  دستگاه تست فلوک فیبر نوری علاوه بر آنالیز کیفیت فیبر های نوری و لینک ها بر روی سربندی و ترمینیشن ها هم عملیات تست را انجام و گزارش کامل و دقیق به ما ارائه می دهد.

همچنین این تستر برای کابل های فیبر نوری سینگل مود با طول موج های گوناگون کاربرد بسیار بالایی دارد. البته این سری از تستر های فلوک را میتوان با اضافه کردن ماژول به دستگاه OTDR نیز بدل کرد که این راهکار باعث چندکاره شدن دستگاه  با قیمتی مناسب و کارایی بالا تبدیل کرد.

اطلاعاتی که از دستگاه تست فلوک فیبر نوری میتوان استخراج و مورد بررسی قرار داد به شرح ذیل می باشد:

  • این دستگاه تستر برای آزمایش و استاندارد سازی فیبر نوری در طول موج های گوناگون ساخته شده است.
  • امکان تست و آنالیز کابل های فیبر نوری مالتی مد و سینگل مد را می توان در یک دستگاه با افزودن ماژول های مربوطه استفاده نمود.
  • این دستگاه می‌تواند تصویر کانکتور جهت بررسی تمیزی آن را نمایش دهد.
  • این دستگاه می‌تواند آنالیز فیبر نوری تا مسافت ۸۳۱ کیلومتر را آزمایش کند.
  • این دستگاه می‌تواند کابل فیبر نوری را در سه ثانیه را آزمایش نماید.
  • این دستگاه دارنده صفحه نمایش لمسی و گرافیک بسیار بالایی است که باعث بالا رفتن سرعت آن و دقت و سادگی در کار برای اپراتور این دستگاه میشود.
  • این دستگاه می‌تواند ماژول های فیبر نوری در طول موج‌های ۸۵۰ – ۱۳۰۰ – ۱۳۱۰ – ۱۵۵۰ را افزوده کند.
  • این دستگاه می تواند دو روش آزمایش TIER1 و TIER2 را با اضافه کردن ماژول OTDR تلفیق نماید.
  • این دستگاه می تواند تا ۱۲ هزار تست گرافیکی را در دستگاه ذخیره سازی نماید.
  • این دستگاه می تواند که تمامی گزارش‌های آزمایش‌های انجام شده را بوسیله قابلیت PROJX مدیریت نموده و هر کدام را با جدا کردن جزئیات آن پروژه ذخیره نماید.

اهمیت تست فلوک فیبر نوری

اهمیت تست فلوک فیبر نوری

جهت برطرف کردن ترافیک در دیتا سنترها و مراکز داده که اصلی ترین بخش یک شبکه در دنیای امروزه هستند  و دارای داده ها و اطلاعات با حج بالا بوده، اهمیت و نقش تجهیزات فیبر اجتناب ناپذیر بوده که به همین علت حفظ و نگهداری از اطلاعات ارزشمند سازمانی، مشتریان و سرویس های خدماتی حائز اهمیت بوده و اهمیت تست فیبر نوری را برجسته می کند. البته باید به این نکته دقت کرد که با افزایش سرعت شبکه و تقاضای پهنای باند بیشتر محدودیت های مسافت افت ولتاژ کاهش می یابند و به همین دلیل است که تست فلوک فیبر یا همان ارائه گزارش تست، بعد از اجرای کابل کشی فیبر نوری یک مساله مهم تلقی می شود .

کلام آخر:

همانطور که میدانید دستگاه تست فلوک فیبر نوری (OTDR) براساس نیاز های پروژه ، شبکه مورد اندازه گیری و طول خطوط مورد سنجش و محل کاربری و شرایط پیرامونی انتخاب می شود، دقت نمایید که جهت انجام تست با دستگاه OTDR ابتدا بایستی بر اساس تجهیزات موجود نوع تست را در دستگاه انتخاب نمایید.

شرکت دیجی فلوک با در اختیار داشتن بروزترین تجهیزات تست فلوک کابل فیبر نوری و همچنین پرسنل مجرب ، آماده خدمت رسانی به ارگان های دولتی، شرکت های خصوصی ، سازمان ها و مشتریان عزیر در سراسر کشور می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت دیجی ایران فلوک به روش های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: ۸۸۸۵۶۱۳۲

موبایل: ۰۹۳۹۸۸۶۶۷۹۷

وب سایت: www.digifluke.com

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *