خانه » دانستنی ها » ۴ آزمون مهم بین‌ المللی زبان انگلیسی + هزینه

۴ آزمون مهم بین‌ المللی زبان انگلیسی + هزینه

مهم ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی

4 آزمون مهم بین‌ المللی زبان انگلیسی

اگر شما هم قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی دارید حتما از اهمیت مدارک زبان انگلیسی در اثبات میزان دانش و تسلط خود مطلع هستید. از مهم‌ترین و معتبرترین مدارک بین‌المللی میتوان به آزمون‌هایی از جمله آیلتس، تافل، دولینگو و PTE اشاره کرد.

مدرک زبان انگلیسی در حقیقت نشان دهنده‌ی سطح دانش زبانی شما بر چهار مهارت اصلی خواندن (Reading)، گوش دادن (Listening)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking) است. به همین دلیل کسب حداقل نمره در آزمون‌ های زبان انگلیسی نقش مهمی در پذیرش دانشگاه یا شغل دلخواهتان دارد.

اما یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی این است که “مهم‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی کدامند؟” و چه تفاوت‌ها و کاربردهایی دارند و برای مهاجرت تحصیلی یا کاری باید در کدام آزمون زبان انگلیسی شرکت کنند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به معرفی و بررسی هزینه و نحوه برگزاری انواع آزمون‌‌های زبان برای مهاجرت مانند IELTS، TOEFL ، Duolingo  وPTE  بپردازیم.

انواع آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی کدامند؟

امروزه با پیشرفت ارتباطات، افراد تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با کشورها و ملت‌های دیگر دارند و نیاز به این مدارک بیش از پیش احساس می‌شود.

با شرکت در این آزمون‌ها، داوطلبان مهارت‌های مختلف زبانی خود را می‌سنجند و با توجه به نیاز کشور یا دانشگاه مقصد، با گرفتن نمره‌ی قابل قبول، میتوانند برای مهاجرت اقدام نمایند.

انواع مختلفی از آزمون‌های انگلیسی برای متقاضیان وجود دارد که شما باید با توجه به هدف و نیاز خودتان، آزمون مناسب برای مهاجرت کاری یا تحصیلی را انتخاب کنید.

برای آمادگی در این آزمون‌ها یک منبع مشخص وجود ندارد که تمام سوال‌ها از آن منبع طرح شوند؛ اما منابع و کتاب‌های انگلیسی برای هر یک از این آزمون‌ها در دسترس است.

آزمون آیلتس (IELTS)

کلمه‌ی IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System به معنی سیستم بین‌المللی سنجش زبان انگلیسی است.

آیلتس یکی از رایج‌ترین مدارک زبان مورد قبول برای مهاجرت است. در این آزمون میزان تسلط شما بر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی سنجیده می‌شود. آیلتس از جمله آزمون‌های زبان انگلیسی در ایران است که مورد تایید اکثر کشورها و دانشگاه‌ها است.

آزمون آیلتس در دو نوع آکادمیک، جنرال، لایف اسکیلز و UKVI، به دو شکل کامپیوتری (computer-based) و کاغذی (paper-based) برگزار می‌شود.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید حتما باید در آزمون آکادمیک شرکت کنید. اگر قصد مهاجرت کاری یا به روش دیگری دارید شرکت در آیلتس جنرال هم کارتان را راه می‌اندارد.

نمره شما در آزمون آیلتس از ۱ تا ۹ محاسبه می‌شود. در هر یک از مهارت‌ها شما بین ۱ تا ۹ نمره کسب می‌کنید و در آخر میانگین این چهار مهارت به عنوان نمره کلی از ۱ تا ۹ ارائه می‌شود.

خوشبختانه نتایج آیلتس بصورت قبول شدن یا رد شدن در امتحان ارائه نمی‌شود و چیزی به اسم pass یا fail وجود ندارد؛ بلکه صرفا نمره اعلام می‌شود. اغلب دانشگاه‌ها یا کارفرمایان حداقلی از نمره آیلتس را برای پذیرش درنظر می‌گیرند که معمولا از ۶ به بالا است.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است؟

در حال حاضر سازمان سنجش و آموزش کشور بر برگزاری آزمون آیلتس در ایران نظارت می‌کند. هزینه‌ی آزمون آیلتس چه به صورت کامپیوتری و چه برگه‌ای حدود ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۰ تومان برآورد شده است.

نحوه برگزاری آزمون آیلتس به چه صورت است؟

بطور متوسط در هر سال ۴۰ آزمون آیلتس برگزار می‌شود. نتایج هر آزمون هم تا دو سال اعتبار دارد. در نتیجه باید با توجه به زمانبندی خودتان در آزمون ثبت نام کنید.

مدت زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. اما بخش گفتاری (speaking) بصورت جداگانه یک هفته بعد یا قبل از آزمون برگزار می‌شود.

امتحان آیلتس بسیار تکنیک محور است و توصیه می‌شود حتما قبل از آزمون اصلی با بخش‌های مختلف آزمون و تکنیک‌های لازم آشنا شوید و ترجیحا در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

معتبرترین آزمون های انگلیسی

آزمون تافل (TOEFL)

آزمون تاقل هم مانند آیلتس بر میزان تسلط متقاضیان در چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی تمرکز دارد؛ با این تفاوت که نمره آن از ۱۲۰ محاسبه می‌شود و هر بخش از آزمون ۳۰ نمره دارد.

آزمون تافل هم به صورت برگه‌ای و هم کامپیوتری و کاملا آنلاین برگزار می‌شود. به این معنی که جواب‌ها بطور مستقیم ارسال می‌شوند.

یکی دیگر از تفاوت‌های IELTS و TOEFL در این است که آزمون تافل فقط در یک نوع آکادمیک برگزار می‌شود. اغلب دانشگاه‌ها و مراکز علمی حداقل نمره تافل برای پذیرش را بین ۹۰ تا ۱۰۰ در نظر گرفته‌اند. در نتیجه برای موفقیت در این آزمون باید حداقل نمره مورد مورد نیاز دانشگاه مورد نظرتان را کسب کنید.

همانطور که گفتیم این آزمون چهار بخش دارد، بخش اول شامل reading  و writing می‌شود. بین این دو بخش ۱۰ دقیقه زمان استراحت دارید و سپس بخش speaking و  listening آغاز می‌شود.

قیمت شرکت در آزمون تافل چقدر است؟

هزینه شرکت در این آزمون ممکن است در کشورهای همسایه‌ی ایران متفاوت باشد. اما در حال حاضر در ایران حدود ۲۴۵ دلار یا ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

شیوه‌ی برگزاری آزمون تافل به چه صورت است؟

آزمون تافل سالیانه ۵۰ بار برگزار می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات حدود ۳ ساعت است.

اگر بار اول موفق به کسب نمره دلخواهتان نشدید بعد از گذشت ۱۲ روز می‌توانید دوباره در آزمون شرکت کنید. همچنین مدرک تافل تا ۲ سال اعتبار دارد. در نتیجه باید زمانبندی درستی داشته باشید!

هزینه آزمون های انگلیسی

آزمون دولینگو (Duolingo)

دولینگو یک اپلیکیشن بین‌المللی برای آموزش انواع زبان‌های زنده‌ی دنیا است که آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی هم برگزار می‌کند.

از آنجایی که آزمون Duolingo کامپیوتری و آنلاین برگزار می‌شود در طول دو سال اخیر متقاضیان زیادی داشته است. چرا که با همه‌گیری کرونا و به تعویق افتادن آزمون‌های تافل و آیلتس بسیاری از دانشگاه‌ها اعلام کردند که با مدرک دولینگو هم پذیرش دانشجو انجام می‌دهند.

آزمون دولینگو سه بخش دارد:

  • بخش اول قوانین مقررات آزمون را توضیح می‌دهد و تاثیری در نمره شما ندارد.
  • بخش دوم شامل سوالاتی برای سنجش دانش واژگان، تلفظ، مهارت خواندن و نوشتن و گوش دادن است.
  • بخش سوم شامل writing و مصاحبه ویدئویی می‌باشد.

برای کسب آمادگی بیشتر در این آزمون می‌توانید به سایت دولینگو مراجعه کنید و با آزمون‌های آزمایشی دولینگو برای آزمون اصلی آماده شوید.

از آنجایی که آزمون آنلاین برگزار می‌شود باید به قوانین برگزاری آزمون پایبند باشید. در غیر این صورت نتیجه آزمون برایتان صادر نمی‌شود و باید دوباره آزمون بدهید. مقیاس نمره‌دهی آزمون دولینگو بین ۱۰ تا ۱۶۰ است.

هزینه شرکت در آزمون دولینگو چقدر است؟

امتحان دولینگو از مقرون به صرفه‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است و فقط ۴۹ دلار یا ۱ میلیون و هفتصد هزار تومن هزینه دارد.

اگر دانشگاه مورد نظر شما آزمون دولینگو هم قبول می‌کند می‌توانید با شرکت در این آزمون و هزینه کمتر مدرک زبان بگیرید و به دانشگاه ارائه دهید!

شرکت در آزمون دولینگو به چه نحوی است؟

برای شرکت در آزمون دولینگو نیاز نیست به مرکز خاصی بروید یا رزرو انجام دهید. بلکه به طور آنلاین از هرجا و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و ۴۸ ساعت بعد نتیجه آزمون را دریافت کنید.

مدت زمان شرکت در آزمون دولینگو ۱ ساعت است. این آزمون بطور روزانه برگزار می‌شود و مدرک آن تا ۲ سال اعتبار دارد.

امتحانات ضروری زبان انگلیسی

آزمون پیرسون (PTE)

آزمون پیرسون یکی دیگر از آزمون‌های بین‌المللی است که در سه نوع آکادمیک، جنرال و دانش‌آموزی برگزار می‌شود. آزمون جنرال پیرسون در ۶ سطح A1, A2, B1, B2, C1, C2 برگزار می‌شود.

در آزمون PTE هم مانند بقیه آزمون‌ها باید بر چهار مهارت اصلی مسلط باشید تا نمره قابل قبولی کسب کنید.

مقیاس نمره‌دهی آن از ۹۰ نمره است. بصورتی که به هر بخش ۱۰ تا ۹۰ نمره اختصاص داده شده و نتیجه کلی میانگین نمرات هر چهار بخش آزمون است.

مدت اعتبار مدرک PTE آکادمیک دو سال است. در حالیکه تاریخ انقضا برای PTE کودک و نوجوان و جنرال درنظر گرفته نشده است.

هزینه شرکت در آزمون PTE چقدر است؟

یکی از معایب آزمون PTE این است که در ایران برگزار نمی‌شود و باید به امارات، ترکیه یا ارمنستان سفر کنید. هزینه شرکت در آزمون PTE در ترکیه حدود ۱۲۰۰ لیر و در امارات حدود ۱۰۵۰ درهم است.

نحوه برگزاری آزمون PTE به چه صورت است؟

این آزمون بطور مداوم در حال برگزاری است. اما از آنجایی که در ایران در دسترس نیست باید زمانبندی دقیقی برای مسافرت و شرکت در آزمون داشته باشید.

مدت زمان شرکت در آزمون با توجه به سطح آزمون متغیر است و بین ۲ ساعت و نیم تا ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد.

 

در نتیجه مدرک زبان انگلیسی یکی از مهمترین مدارک شما در طول فرایند اقدام برای مهاجرت تحصیلی یا کاری محسوب می‌شود و آمادگی برای آن بسیار اهمیت دارد که با کمک دیجی زبان می‌توانید از جزئیات این آزمون‌ها مطلع شوید و با منابع و روش‌ها و تکنیک‌های مطالعه و آمادگی برای آزمون آشنا شوید.

به دلیل اهمیت و هزینه‌ی بالای این آزمون‌ها، هم باید دانش زبان انگلیسیِ بالایی داشته باشید و هم آزمون‌های مهم زبان انگلیسی را به خوبی بشناسید و با انتخاب صحیح و آگاهانه آزمونی متناسب با هدف و نیازتان می‌توانید با کمترین هزینه و کمترین زمان به نتیجه‌ی مطلوب و دلخواهتان برسید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *