خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” کار از کار گذشتن “

معنی ضرب المثل ” کار از کار گذشتن “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل کار از کار گذشتن ⌛ به همراه مثال 

ضرب المثل کار از کار گذشتن

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کار از کار گذشتن کنایه از چیست؟

۱- کنایه از: از دست دادن فرصت های خوب است. بعضی از کارها را اگر در وقت خودش انجام ندهیم، وقتش که بگذرد هر چه کنیم فایده ای ندارد؛ مثل از دست دادن یک دوست خوب. وقتی او را داشتیم به او محبت نکردیم اما حالا که از دستش داده ایم و او بر نمی گردد، تلاش هایمان فایده ای نخواهد داشت. دیگر کار از کار گذشته است.

عرب ها می گویند: إن سقط الإحترام سقط معه كل شيء؛ یعنی با از بین رفتن احترام، همه چیز از بین می رود. اینجا یکی از نمونه های کار از کار گذشتن است. مثل پرتاب سنگی که به شیشه ای خورده و آن را شکسته دیگر نمی توان سنگ رها شده را برگرداند… برخی حرف ها، رفتارها، سکوت های بیجا، بی تفاوتی ها و… هست که رابطه آدم ها را خراب می کند و گاهی سخت جبران می شود…

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره پشیمانی

۲- این ضرب المثل بیشتر در هنگام پشیمانی از انجام کار نادرست یا انجام ندادن کار درست و به موقع به کار می رود. مثلا کسی که در طول یک ترم درس نخوانده و شب امتحان ناله می کند که چقدر زیاد است و هیچ چیزی نمی فهمم، وقتی می گوید کاش هر روز درس می خواندم بقیه به او می گویند: دیگر برای این ترم، کار از کار گذشته! لااقل امتحانات را سختی بکش و بگذران. از ترم بعد دیگر اشتباهاتت را تکرار نکن!

۳- یعنی دیگر برای انجام کار مورد نظر و گرفتن نتیجه مطلوب، حسابی دیر شده است! مثل وقتی که از نیروی جوانی مان استفاده نکنیم و در پیری حسرت بخوریم.

پیشنهادی: ضرب المثل با کار

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *