خانه » آگهی رپورتاژ » چگونه یک مقاله بنویسیم

چگونه یک مقاله بنویسیم

روش هایی درست برای نوشتن مقاله

بانک مقاله
دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف رشته‌های متنوعی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند و برای گذراندن درس‌هاو واحدهای دانشگاهی خود باید پس از انجام تحقیق و مطالعات لازم یک مقاله دانشجویی ارائه دهند تا به عنوان نمره پایانی آن‌ها ثبت شود‌. نوشتن مقاله فارسی و انجام تحقیقات دانشجویی معمولا یک کار سخت و چالش برانگیز برای دانشجویان است. یک دانشجو برای انتخاب یک موضوع مناسب، یافتن منابع تحقیقاتی،‌ نگارش مقدمه و به طور کلی درک ساختار کلی مقاله به مهارت و زمان زیادی نیاز دارد و همه دانشجویان از این مهارت برخوردار نیستند. خرید مقاله دانشجویی از سایت‌های معتبر به این افراد کمک شایانی می‌کند

اما نوشتن مقاله را چگونه شروع کنیم

روش اول: دانشجو یا محقق باید ایده و دغدغه ذهنی یک کار پژوهشی را در سر داشته باشد و انجام فعالیت پژوهشی برای او به مثابه رفع تکلیف و پرکردن رزومه نباشد و نسبت به کار تحقیقاتی خود حساسیت زیادی به خرج دهد.

روش دوم:  محقق باید آشنایی کافی با نحوه صحیح چگونگی نگارش متن و رعایت ساختار مقاله بصورت فرم استاندارد و شناخته شده را داشته باشد.

اما برای آن دسته از پژوهشگران و دانشجویانی که به‌تازگی قدم در راه علم گذاشته‌اند و هنوز به لزوم آموزش مقاله نویسی پی نبرده‌اند، ذکر این نکته لازم است که حتی بزرگ‌ترین کشفیات علمی هم بدون درج در مقالات معتبر هیچ ارزشی نخواهند داشت.

چه درست و چه غلط، مقالات علمی معیار سنجش دانش و مهارت پژوهشگران هستند و مهم‌ترین موردی که رزومه تحصیلی یا کاری افراد را پر‌بار می‌سازد، تعداد مقالات منتشر شده توسط آنان به‌ویژه در مجلات بین‌المللی است.

این که چگونه بتوانیم مقاله ISI بنویسیم به‌خصوص برای اولین بار بسیار دلهره‌آور است، ولی دیده شدن نام شما در مجلات معتبر بسیار شیرین و غرور‌آفرین است. به همین دلیل در این مقاله به آموزش مقاله‌نویسی پرداخته‌ایم و قصد داریم که شما را در این آموزش با نحوه نگارش، پذیرش و چاپ مقالات ISI آشنا سازیم.

روش سوم:  چگونه به فهرست نشریات داخلی و بین المللی دسترسی پیدا کنیم؟ پس از اطمینان از سطح کیفی محتوای مقاله، و مشورت با صاحبنظران حوزه تحقیقی مورد مطالعه، باید به جستجو در فهرست مرتبط ترین مجلاتی که در زمینه موضوعی مورد نظر ما مقالاتی را منتشر کرده اند بپردازیم. مثلا اگر مقاله ای درباره «حقوق مالکیت فکری» نوشته ایم آن را برای مرتبط ترین مجلات در این زمینه ارسال کنیم، مانند مجلاتی که در زمینه حقوق خصوصی کار میکنند، نه حقوق بین الملل.

مجلات داخلی در سه سطح طبقه بندی می‌شوند:

علمی- مروری

علمی- ترویجی

علمی- پژوهشی

مقالات علمی- ترویجی وعلمی مروری: خلاصه ای از مقالات و منابع موجود می باشد که با ترکیب استدلال ها و منابع اطلاعات جدیدی را بدست میدهد. پژوهشگر در این مقالات مطلب جدیدی به متن اضافه نمیکند، زبان نگارش این مقالات ساده است و برای دانش آموزان و افرادی که تحصیلات آکادمیک ندارند هم قابل فهم میباشد. این مجلات معمولا برای سازمان ها و نهادهایی کاربرد دارد که میخواهند مباحث تخصصی حوزه خود را در یک مجله به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن سطح اطلاعاتی قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی منتشر کنند.

مجلات علمی- پژوهشی: این مقالات به منظورکشف بخشی از حقایق و موضوعات علمی نوشته میشود و با یافتن روابط اجتماعی بین پدیده های مختلف از طریق یک مطالعه نظام مند، بدنبال ابداعی جدید در موضوعات و مسائل مورد مطالعه هستند بخش هایی از این مقاله مرور ادبیات پیشین است اما پژوهشگر نقشی فعال دارد مخاطبان اصلی این مقالات دانشجویان، اساتید دانشگاه ها و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی وتولیدی هستند.

دسترسی به فهرست نشریات معتبر داخلی: برای اطلاع از فهرست مجلات معتبرداخلی میتوان به فهرست اسامی مجلات مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان که هر ساله منتشر میشود مراجعه کرد. این فهرست شامل اسامی نشریات علمی-پژوهشی فعال ودارای اعتبار رشته های: علوم انسانی، فنی ومهندسی،کشاورزی ومنابع طبیعی، علوم پایه، هنر و معماری میباشد. برای اطلاع از ارزیابی نشریات داخلی و نشریات مورد تایید وزارت علوم هم میتوان به سامانه ارزیابی نشریات علمی به آدرسjournals.msrt.ir مراجعه کرد.

همچنین دانشگاه تهران نیز، فهرستی از نشریات معتبر داخلی در سایت کتابخانه این دانشگاه و لیست نشریات معتبر بین المللی را تهیه نموده است که قابل دسترسی است

نوشتن مقاله

پایگاه اطلاعاتی «iran doc » یک منبع مفید برای بدست آوردن اطلاعاتی دقیق درخصوص پایان نامه هایی است که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های متفاوت کارکرده اند.

پایگاه «mag iran »، مقالاتی که در مجلات و فصلنامه های علمی- پژوهشی منتشر شده است را بصورت موضوعی در دسترس پژوهشگران قرار داده است. درحوزه رشته های مربوط به وزارت بهداشت نیز، پایگاه (بانک اطلاعات نشریات کشور) با درج اطلاعاتی مثل: (عنوان مقاله، نام سردبیر مجله، ناشر، شماره شاپا و محل نمایه مقاله) متن اصلی مقالات را به صورت الفبایی نمایه کرده ودر اختیار محققان قرار داده است.

روش چهارم: راه های ارزیابی اعتبار مجلات معتبر داخلی و بین المللی چگونه است؟

دراین مرحله، محقق می‌خواهد راه های ارزیابی مقالات و میزان استناد دهی به آنها را مرورکند تا دقیق تر بتواند سطح مقاله خود را مورد سنجش قرار دهد و با اطمینان بیشتری آن را برای مرتبط ترین مجله ارسال کند. بطور کلی نحوه امتیازدهی مجله ها درکمیسیون نشریات کشور براساس علمی- ترویجی یا علمی-پژوهشی بودن آنها تقسیم میشودکه از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان نیز اعتبار نشریات علمی- پژوهشی بالاتر است.

راه های ارزیابی اعتبار مجلات معتبر داخلی و بین المللی چگونه است؟

اما در عرصه بین الملل بصورت کلی امتیاز دهی و اعتبار سنجی مجلات، بر اساس میزان استناد به مقالات و ضریب تاثیر شان است و اگر مقالات در دو پایگاه استنادی scopous و web of science نمایه شوند اعتبار بالاتری دارند. عوامل ارزیابی مجلات برای قرار گرفتن در پایگاه isi : در قسمت web of science نیز معیارهای  انتخاب یک نشریه معتبر اینگونه ذکر شده است : ۱. بین المللی بودن ۲. استناد کافی ۳. خود استنادی کم۴. هیئت تحریریه قوی۵. همتراز خوانی ۶. نظم انتشار ۷. استانداردهای انتشار ۸. ارزیابی متخصصان. از دیگر شاخص های ارزیابی یک مقاله و مجله نمایه شده در پایگا ه ها باید بهimpact factor (شاخص میزان استناد دهی به مقالات) یا ،) Immediacy Index نیمه عمر استناد مقالات) توجه نمود.با امکانات استنادی این پایگاه همچونrelated refrenc وcited refrenceپژوهشگر بعد از جستجوی یک موضوع به تعداد زیادی از مقالات مرتبط دسترسی پیدا می کند که درهیچ پایگاه اطلاعاتی دیگری همه این امکان ها برای جستجو مطالب مهیا نشده است.

گزارش استنادی مجلات Journal citation reports – JCR

JCR راهی برای ارزیابی مجلات مهم و اثرشان در جامعه فراهم کرده است که شامل ۸۰۰ مجله میباشد و بیشترین استناد به آنها شده است و امکان دسترسی به آمار استنادها از سال ۱۹۹۷ فراهم شده است.

پس ازisi و اسکوپوس درهلند،isc (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام)، سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب میشود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند. نظام استنادی علوم کشورهای اسلامی، نخستین نظام رتبه بندی استنادی در جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرکز منطقه ای اطلاع  رسانی علوم و فناوری شیراز به ریاست جعفر مهراد پایه گذاری شده است.

Isc شامل قسمت هایی چون: گزارشهای استنادی نشریات فارسی،گزارش‌های استنادی نشریات عربی،گزارش‌های استنادی نشریات انگلیسی،نمایه استنادی علوم ایران،نمایه استنادی علوم جهان اسلام، فهرست مندرجات فارسی،پایگاه استنادی برترین کنفرانس های علمی فارسی،نظام آگاهی رسانی استنادی ایران،نظام آگاهی رسانی نشریات علمی جهان اسلام، تحلیل پایگاه داده های نشریات فارسی، نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلامisc e- journals و تولید کتاب علم ایران میباشد. اما یکی از برتری های قسمت استناد دهی نظام pjcr نسبت به jcr این است که نمایه ها به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی قابل  دسترسی است و فقط به زبان انگلیسی نمایه نشده است.

نوع امتیاز دهی مقالات با توجه به آیین نامه وزارت علوم به شرح زیر است :

نوع امتیاز دهی مقالات با توجه به آیین نامه وزارت علوم به شرح زیر است :

گام پنجم: علاوه بر لیست مجلاتی که در زمینه تحقیقی مورد نظر ما فعالیت میکنند و ارزیابی شاخص های اعتبار مجلات در ژورنال های خارجی باید به نکاتی چون: حجم مطالب، جنبه های ویرایشی مقاله، در نظر گرفتن سلیقه مجله و گرایشات سردبیر و اعضا هیئت تحریریه بسیار اهمیت داد همچنین صحبت کردن با نویسندگانی که در مجله ی دلخواه ما مقاله خود را ثبت کرده اند برای اطلاع از سلیقه داوران موثر است زیرا روند داوری ها معمولا طولانی است و ممکن چندین بار کار شما اصلاحیه بخورد.

گام ششم: یکی از مسائل مهم برای نوشتن مقاله، رعایت اصول و قوانین حقوقی  نگارش است تا ناخواسته مرتکب سرقت علمی نشویم. دپارتمان تحقیقات سلامت آمریکا ۲۸ راهکار اساسی برای جلوگیری از تقلب اشتباهی منتشر کرده که می‌تواند راهنمای خوبی برای پژوهشگران باشد.

مسئله دیگر در این مرحله آشنایی با تحقیقات قبلی است. گاهی با یک جستجو ساده در گوگل و وارد کردن موضوع مورد نظر، به تحقیقاتی که قبلا درباره این موضوع یا موضوعات مشابه آن انجام شده میتوان دسترسی پیدا کرد. معیار اصلی اعتماد نویسندگان به مجلات ادعای آنها برای نمایه شدن در پایگاه های معتبر بوده است و شیوه اصلی آشنایی نویسندگان با این مجلات توصیه اساتید یا همکاران است. راه شناسایی این مسئله نه صرفا برای نویسندگان، بلکه برای سردبیران مجلات هم اهمیت زیادی دارد که میتوان با استفاده از نرم افزارهای سرقت یابی چون itenticate درپایگاه های متفاوت، نسبت به تحقیقاتی که قبلا انجام شده  اطلاعاتی کسب نمود.

با این حال این سوال مطرح می‌شود که اگر راه های شناسایی تقلب های علمی ساده است، چرا کم و بیش در بین محققان داخلی و بین المللی شاهد این مسئله هستیم؟

محققان و دانشجویان بعد از به پایان رساندن پژوهش‌های علمی خود، نتیجه را در قالب یک مقاله علمی می‌نویسند و در مجله‌های معتبر چاپ می‌کنند. هر مقاله شامل بخش‌های چکیده، مقدمه،  توضیحات و نتیجه‌گیری می‌باشد. انتشار مقاله در یک مجله معتبر اعتبار علمی نویسنده را بالا می‌برد. چاپ مقاله در مجلات رزومه تحصیلی خوبی به شمار می‌رود. به طور کلی هدف از نوشتن مقاله‌های علمی منتشر کردن نتیجه پژوهش‌ها و تحقیقات و اشتراک‌گذاری آن‌ها برای نویسندگان دیگر فعال در همان حوزه تخصصی می‌باشد.

سطح خوانایی مقاله‌های علمی معمولا بالاست و دو نوع مخاطب آن‌ها را مطالعه می‌کند. مخاطبان گروه اول ویراستاران و داوران هستند و در صورت تأیید آن‌ها مقاله آماده چاپ خواهد شد. مخاطبان گروه بعدی خوانندگان مجله‌ای هستند که مقاله در آن چاپ می‌شود. برای این که یک مقاله برای داوران و ویراستاران قابل قبول باشد، نویسنده باید تمام تلاش خود را به کارگیرد و سطح مقاله خود را از یک گزارش علمی فراتر ببرد.‌ برای جستجوی و دانلود مقاله درباره موضوعات مختلف می‌توانید به پایگاه‌های سرچ مقاله فارسی و بانک مقاله https://articlefarsi.ir مراجعه کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. مقاله خوبی بود خیلی عالی توضیح داده شده بود ممنون میشم کمکم کنید مقاله خوبی در رشته ادبیات بنویسم دوستان پیشنهاد شما چیست

  2. مرسی مقاله خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *