جواب به سوالات و فعالیت درس سوم فارسی پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب فارسی پنجم رازی و ساخت بیمارستان صفحات ۳۰، ۳۱، ۳۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی پنجم درس سوم رازی و ساخت بیمارستان ( پاسخ گام به گام )
درست و نادرست درس سوم ص ۳۰
(پاسخ ها با رنگ سبز)
۱- بیمارستان نزدیک خانهی طبیب بزرگ شهر ساخته شد.
نادرست
۲- پس از جمعآوری گوشتها، طبیب متوجّه شد که تمامی گوشتها خشکیده و فاسد شدهاند.
نادرست
۳- هوشمندی طبیب باعث شد تا مشکل آن شهر حل شود.
درست
۴- طبیب، گوشتها را برای شناسایی محلّ مناسبی جهت ساخت بیمارستان میخواست.
درست
۵- محمّد تا چیزی را نمیفهمید، به سادگی از آن دست نمیکشید.
درست
درک مطلب ص ۳۰
۱- چرا طبیب برای تعیین مکان بیمارستان، چند تکه گوشت تازه خواست؟
📗 پاسخ: طبیب میدانست که بهترین مکان برای بیمارستان، جایی است که آب و هوای پاکیزه و شرایط مناسبتری داشته باشد. از چند تکه گوشت استفاده کرد تا این منطقه را شناسایی کند.
وقتی که یکی از تکه گوشتها بوی بد نگرفت و فاسد نشد، طبیب فهمید که در هوای پاکیزه بوده است و شرایط آن منطقه برای ساختن بیمارستان مناسب است.
۲- به نظر پزشک، بیمارستان باید در چه مکانی ساخته میشد؟
📗 پاسخ: جایی که دارای هوای پاکیزه باشد.
۳- طبیب بزرگ در جوانی، چگونه میخواست دنیای خود را بهتر بشناسد؟
📗 پاسخ: او با خواندن کتابهایی با موضوعات مختلف، کتابهای جدید، شرکت در کلاس استادان و تلاش برای فهمیدن مطالبی که برایش روشن نبود، میخواست دنیای خود را بهتر بشناسد.
۴- تفاوت طبیب با سایر مردم در یافتن مکان بیمارستان چه بود؟
📗 پاسخ: مطالعه زیاد و آموختن علوم مختلف باعث شده بود که طبیب بداند در تشخیص بهترین مکان برای بیمارستان، پاکیزگی هوا و شرایط مناسب حرف اول را میزند.
۵- با توجّه به متن درس، جملهها را به ترتیب رویدادها، شمارهگذاری کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
گوشتها را در چند نقطهی شهر از شاخهی درخت آویزان کردند. ← ۲
بزرگان شهر، پس از پرسوجو و گفتوگو، تصمیم گرفتند که نظر طبیب بزرگ شهر را بپرسند. ← ۱
چند روز دیگر به شما خواهم گفت، بهترین جا برای ساختن بیمارستان کجاست. ← ۳
بعضی از گوشتها خشکیده و بعضی فاسد و بدبو شده بودند. ← ۴
آن نقطهی شهر که این گوشت در آن آویزان بوده است، هوای پاکیزهتری دارد. ← ۵
واژهآموزی ص ۳۱
کارگر: 📗 پاسخ: کار + گر ← کسی که کار میکند.
آموزگار:📗 پاسخ: آموز + گار ← کسی که آموزش میدهد.
📗 پاسخ: جهادگر: جهاد + گر ← کسی که جهاد میکند.
📗 پاسخ: ستمگر: ستم + گر ← کسی که ستم میکند.
📗 پاسخ: آفریدگار: آفرید + گار ← کسی که میآفریند.
📗 پاسخ: سازگار: ساز + گار ← کسی یا چیزی که با شرایط میسازد. موافق، هماهنگ
خوانش و فهم ص ۳۳
۱- در بیت سوم، منظور شاعر از «بلند شدن به وسیلهی دانش» چیست؟
📗 پاسخ: یعنی به وسیلهی علم و دانش، فهم و درک انسان به جایگاه مهم و ارزشمندی میرسد.
۲- چرا در مصراع «خِرد ، دست گیرد به هر دو سرای» بعد از واژهی خرد ، نشانهی « ، » گذاشته شده است؟
📗 پاسخ: اگر این نشانه نباشد، ممکن است در خوانش شعر اشتباه شود و در نتیجه معنی شعر به درستی فهمیده نشود. برای درست فهمیدن معنای شعر، لازم است بعد از واژه خرد، مکث کوتاهی صورت گیرد.
جواب درسهای بعدی فارسی پنجم دانلود PDF کتاب فارسی پنجم
اختصاصی_دانشچی