جواب به سوالات و فعالیت درس بیستم مطالعات اجتماعی پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس بیستم کتاب مطالعات اجتماعی پنجم وزیران کاردان، شهرهای آباد صفحه ۱۰۵ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی پنجم درس بیستم وزیران کاردان، شهرهای آباد ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس بیستم
۱- با توجّه به خطّ زمان، سه حکومت ترک تبار را نام ببرید و بگویید دورهی حکومت کدام یک طولانیتر بوده است.
📗 پاسخ: غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان. حکومت غزنویان از همه طولانیتر بود.
۲- چگونه برخی از ترکان در ایران به قدرت رسیدند و حکومت تشکیل دادند؟
📗 پاسخ: با گسترش دین اسلام تا منطقهی ماوراءالنّهر، ترکان مسلمان شدند و بعضی از قبایل ترک به تدریج به داخل ایران رفت و آمد میکردند. برخی از ترکان با استفاده از استعدادها و تواناییهای نظامی خود به دربار پادشاهان نفوذ کردند و به مقامات مهمّی چون فرماندهی سپاه رسیدند. آنان پس از مدّتی موفّق شدند سلسلههای غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را تشکیل دهند.
۳- متن درس را مطالعه کنید؛ کدام یک از سه حکومت غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان، اهمّیت بیشتری دارند؟ چرا؟
📗 پاسخ: در دورهی حکومت سلجوقیان، زبان و ادب فارسی مورد توجّه قرار گرفت و در قلمرو پهناور آنها رواج یافت. از جمله مقرّر شد که نامهها و فرمانهای حکومتی به زبان فارسی نوشته شوند؛ درحالی که قبل از آن، به زبان عربی نوشته میشدند. در دورهی سلجوقیان، به دستور خواجه نظامالملک مدارسی به نام «نظامیه» در شهرهای بزرگ ساخته شد. در این دوره، همچنین مساجد، برجها، منارهها و کاروانسراهای باشکوهی بنا شدند.
۴- در زمان حکومت سلسلههای ترک تبار، ایرانیان چه نقشی در ادارهی امور کشور داشتند؟ چرا؟
📗 پاسخ: حاکمان ترک تبار که از اقوام بیابانگرد بودند، از کشورداری اطّلاع چندانی نداشتند. آنها میدانستند که برای ادارهی سرزمین پهناور ایران و جمعیت زیاد آن، باید از افرادی آشنا با کشورداری استفاده کنند. به همین دلیل، وزیران باهوش و خردمند ایرانی را انتخاب میکردند.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی پنجم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی پنجم