خانه » دانستنی ها » معنی اعسار چیست؟ و مختصر در مورد آن

معنی اعسار چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد اعسار

معنی اعسار چیست؟

اعسار چیست؟

اعسار (به انگلیسی: Insolvency) در حقیقت به شخصی گفته می شود که ناتوان از پرداخت می باشد. همچنین در حقوق ایران به وضعیت شخص غیر تاجری گفته می‌شود که به دلیل عدم دسترسی به مال خود یا کافی نبودن دارایی، قدرت پرداخت دیون (بدهی‌ها) یا هزینه دادرسی خود را نداشته باشد. افلاس بدهکار معمولاً با اعتراف تمامی یا برخی طلب‌کاران به افلاس وی و نیز شهادت دو مرد عادل ثابت می‌شود. بر خلاف ورشکستگی تجاری، مُعسر محجور محسوب نمی‌شود و می‌تواند در اموال خود تصرف کند.

معنی های دیگر: افلاس، درماندگی، نیازمندی، ورشکستگی، عجز از پرداخت دیون

انواع اعسار

افلاس مطلق و اعسار نسبی

اعسار مطلق عبارت است از اینکه شخص معسر به طور کل نمی تواند بدهی یا هزینه دادرسی خود را پرداخت کند چه به صورت یکجا چه به صورت قسطی. منظور از افلاس نسبی افلاسی است که در آن شخص نمی تواند بدهی یا هزینه دادرسی خود را یکجا پرداخت کند اما توانایی پرداخت آنها به صورت قسطی را دارد.

افلاس از پرداخت هزینه دادرسی

پرداخت هزینه دادرسی لازمه طرح دعوا در دادگاه است علاوه بر آن در مواردی لازم است طرفین هزینه کارشناسی، حق الوکاله وکیل و غیره را نیز پرداخت کنند. در این مورد کسی که توانایی مالی پرداخت این هزینه ها را ندارد می تواند علاوه بر دادخواست دعوی اصلی، درخواست افلاس نیز مطرح کند.

در این صورت شخص معسر از پرداخت هزینه دادرسی و سایر هزینه ها مثلحق الوکاله وکیل معاف می شود اما در نهایت اگر حکم به نفع شخص معسر صادر شود او مکلف است هزینه دادرسی را بپردازد.

اعسار چک

گاهی در موضوعات کیفری یا حقوقی افراد به پرداخت مبلغی محکوم می شوند و به علت نداشتن توانایی مالی نمی توانند مبلغ مزبور را پرداخت کنند، این افراد می توانند دادخواست اعسار داده و در صورت اثبات افلاس، بدهی های خود را به صورت قسطی پرداخت کنند در غیر این صورت ممکن است بازداشت شوند.

لازم است شخصی که ادعا افلاس دارد برای اثبات ادعا خود ۴ نفر را که از وضعیت مالی او آگاهی دارند به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کند. بهتر است شاهدین را از بین کسانی که کارمند دولت هستند انتخاب کنید.

پیشنهادی: معنی کلمه احتکار

معنی اعسار چیست؟ _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *