خانه » دانستنی ها » معنی استحاله چیست؟ و مختصر در مورد آن

معنی استحاله چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز درمورد استحاله

 استحاله چیست؟
استحاله چیست؟

استحاله (به انگلیسی: Transubstantiation) تبدیل کلی در هویت جنس چیزی از حالت قبلی به حالی دیگر و یا ماهیت كلی گذشته چیزی با تغییر اساسی، با مرور زمان به ماهیتی كاملا متفاوت مبدل شدن. مانند آن که چوبی بر اثر سوختن، خاکستر شود.

نام های دیگر

  • تحول
  • تغییر
  • دگرسانی
  • دگرگونی

انواع استحاله در علم شیمی

– استحاله یوتکتیک:

تغییر فازی که در آن یک مایع به دو فاز جامد تبدیل می‌شود.

– استحاله یوتکتوئید:

تغییر فازی که در آن یک فاز جامد به دو فاز جامد دیگر تبدیل می‌شود.

– استحاله پریتکتیک:

تغییر فازی که در آن یک فاز جامد و بک فاز مایع به یک فاز جامد متفاوت تبدیل می‌شود.

استحاله فرهنگی

منظور از استحاله فرهنگی ایجاد تغییر و دگرگونی اساسی و ماهیتی در فرهنگ و همچنین تلاش دشمنان یک ملت برای گرفتن اعتقادات و ارزش های مردم آن جامعه است. این فرهنگ که بر اساس اعتقادات دینی مردم شکل گرفته و باعث ترقی و تعالی آنها شده و می شود، دشمن تلاش می کند تا به شیوه های گوناگون، به جنگ فرهنگی آنان رفته و فرهنگ آنان را مورد هجوم قرار داده، و با تغییر فرهنگ آن ملت را از پای در آورد، فرهنگ آنان را که در واقع هویت آن ملت است از آنها گرفته و فرهنگ دل خواه خود را جایگزین آن می کند در نتیجه مردم بی هویت شده فرهنگی وارداتی جایگزین آن خواهد شد و در واقع نوعی برانداری است که وابستگی های دیگر را به دنبال دارد.

مصادیق مختلف استحاله در فقه

استحاله از مطهِّرات، شمرده شده است. هر چند برخی اطلاق عنوان مطهِّر بر استحاله را نوعی مسامحه دانسته‌اند، زیرا حقیقت تطهیر، پاک کردن چیز نجس با حفظ ماهیت آن است. در حالی که بر اثر استحاله، ماهیت عین نجس یا متنجّس از نظر عرفی دگرگون گشته و با تبدیل موضوع، حکم نیز عوض می‌شود.

– استحاله به آتش:

اگر چیز نجسی مانند چوب به وسیله آتش به دود یا خاکستر تبدیل شود، پاک می‌گردد. تبدیل چوب نجس به ذغال سنگ به وسیله آتش موجب تحقق استحاله و طهارت آن می شود.

– استحاله نطفه و غذای نجس:

نطفه انسان و نیز حیوانی که خون جهنده دارد، نجس است و با تبدیل به انسان و حیوان، پاک می‌شود. همچنین اگر غذای نجس به ادرار، شیر، عرق و یا سایر فضولات حیوان حلال گوشت تبدیل شود، پاک می‌گردد.

– استحاله نجس به کرم یا خاک:

به قول مشهور، این نوع استحاله نیز موجب طهارت است.

– استحاله گل نجس به آجر یا سفال:

در حصول طهارت به این نوع استحاله اختلاف است.

– استحاله سگ و خوک به نمک:

در حصول طهارت به این نوع استحاله نیز اختلاف است. قول مشهور میان متأخّران، طهارت است.

–  استحاله در اشیاء متنجس:

قدما در حصول طهارت به استحاله، بین عین نجس و متنجّس تفصیل نداده‌اند، لیکن بعضی از متأخّران، استحاله در اشیای متنجّس را موجب طهارت نمی‌دانند. البته بسیاری از آنان این قول را نپذیرفته‌اند.

با معنی کلمه سعوط آشنا شوید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *