خانه » دانستنی ها » مزایای آموزش های سازمانی در کسب و کار کدامند؟

مزایای آموزش های سازمانی در کسب و کار کدامند؟

درباره آموزش های سازمانی بیشتر بدانید!

مزایای آموزش های سازمانی در کسب و کار کدامند؟

آن گروه از صاحبان کسب‌وکارها که از مزایای آموزش های سازمانی مطلع هستند در عرصه رقابت عملکرد بهتری از خود نشان داده و از رقبای خود پیشی می‌گیرند. پیشرفت سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در صورتی میسر می‌شود که تمام اعضای آن پیشرفت کنند.

هدف آموزش‌های سازمانی هم دقیقاً ارتقای رشد و پیشرفت کارکنان و دستیابی به اهداف کلی سازمان است. منظور از آموزش سازمانی سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی است تا از این طریق بتوان به نتایجی عالی در حوزه کاری خود دست‌یافت.

آموزش سازمانی چیست؟

در بحث از معرفی آموزش سازمانی باید گفت که آموزش سازمانی فرایندی است که در آن با آموزش دانش عملی به کارکنان سطح عملکرد، مهارت‌ها و توانایی آنان افزایش می‌یابد. آموزش سازمانی روندی تاکتیکی است که از طریق آن کارکنان مهارت‌های لازم برای شغل خود را فرامی‌گیرند تا از این طریق بتوانند سطح مهارت و موفقیت فردی و در کل مجموعه سطح سازمان افزایش یابد.

از جمله مزایای آموزش ‌های سازمانی این است که کارکنان علاوه بر فراگیری مهارت‌های جدید و مرتبط با حوزه خود، مهارت‌های قبلی را نیز توسعه می‌دهند که این امر بر افزایش راندمان فردی و گروهی تأثیر زیادی دارد. آموزش‌ها می‌تواند در حوزه فنی، زمینه‌ای یا سازمانی باشد و طبق برنامه محتوایی از پیش تعریف‌شده به تمام کارکنان شرکت یا سازمان ارائه می‌شود.

انواع آموزش های سازمانی

برای بهره‌مندی از مزایای آموزش های سازمانی باید آموزش‌ها بر مبنای الزامات، اولویت‌ها، اندازه سازمان و فعالیت‌های آن سازمان باشد. برای این منظور اولین قدم آشنایی با انواع آموزش‌های سازمانی است که عبارت‌اند از:

۱. آموزش های مقدماتی (جهت گیری)

اولین مورد از آموزش‌های سازمانی آموزش مقدماتی یا جهت‌گیری (Orientation Training) است. این آموزش برای افرادی است که به‌تازگی به استخدام مجموعه یا سازمان درآمده‌اند و شامل اطلاعات اولیه‌ای است که این افراد برای آشنایی با وظایف خود و آمادگی به آن‌ها نیاز دارند.

همچنین این آموزش‌ها برای کارکنان و مدیرانی است که ارتقای شغلی یافته‌اند و لازم است با وظایف جدید خود آشنا شوند. آموزش‌های مقدماتی شامل آموزش نرم‌افزارهای سازمان، آموزش مهارت‌های نرم مانند ارتباط با مشتریان و روابط‌عمومی، آموزش عملی تجهیزات و تیم‌سازی است. با فراگیری آموزش‌های مقدماتی می‌توان نیمی از راه را برای برخورداری از مزایای آموزش‌ های سازمانی طی کرد.

۲. مزایای آموزش های سازمانی؛ آموزش های حضوری

دسته دوم از آموزش‌های سازمانی مربوط به آموزش‌های حضوری یا Onboarding Training است که در طی این فرایند نیروهایی که به‌تازگی به استخدام سازمان درآمده‌اند سریع‌تر با وظایف و مسئولیت‌های خود و همچنین فرهنگ سازمان آشنا می‌شوند.

این افراد در مدت‌زمان کوتاه به یکی از اعضای مهم و کارآمد تیم تبدیل شده و سازمان از مزایای آموزش‌های سازمانی استفاده می‌کند. برای بهره‌مندی از مزایای آموزش های سازمانی باید با متخصصان این حوزه در ارتباط بود تا بهترین آموزش‌ها را بر اساس موقعیت سازمان، بازار و کارکنان در اختیار شما قرار دهند.

دکتر علی ناصر حجتی از بر‌ترین مدیران و متخصصان در حوزه مارکتینگ و آموزش‌های سازمانی است که جدیدترین روش‌های آموزش‌های سازمانی را در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهد.

مزایای آموزش های سازمانی؛ آموزش های حضوری

۳. آموزش محصول

دسته دیگری از آموزش‌های سازمانی Product Training یا آموزش محصول است. همان‌طور که از نام آن مشخص است این نوع آموزش مربوط به اطلاعات ضروری خدمات، کالاها، محصولات یک سازمان یا شرکت است که تمامی کارکنان این حوزه باید آن‌ها را فراگیرند.

۴. آموزش فروش

از دیگر آموزش‌های سازمانی، آموزش فروش یا Sales Training است که در آن تمامی تکنیک‌های فروش، جدیدترین رویکردها در این زمینه و ابزارهای نرم‌افزاری آموزش داده می‌شود. این آموزش نقش زیادی در افزایش سودآوری و فروش محصول یا خدمات دارد. به همین دلیل برای بهره‌مندی از مزایای آموزش های سازمانی در بخش فروش، باید کارمندان مستعد را استخدام کرده و بهترین تکنیک‌ها را به آن‌ها آموزش داد.

۵. آموزش رهبری

این گروه از آموزش‌های سازمانی مخصوص مدیران فعلی و مدیرانی است که ارتقای شغلی یافته‌اند. آموزش رهبری فرایندی مهم برای بازآفرینی ذهنیت این مدیران و درک وظایف رهبر در هدایت کارکنان و سازمان است. از طریق این آموزش‌ها مدیران وظایف، مسئولیت‌ها و نقش خود را بهتر درک کرده و تلاش می‌کنند به رهبرانی لایق تبدیل شوند.

برای برخورداری از مزایای آموزش های سازمانی آموزش‌های دیگری نیز وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • آموزش‌های فنی
  • آموزش‌های انطباق
  • آموزش‌های تضمین کیفیت
  • آموزش‌های تیم
  • آموزش مهارت‌های نرم

مزایای آموزش های سازمانی در کسب و کارها

صاحبان شرکت‌ها و کارفرمایان با اجرای برنامه‌های آموزش‌های سازمانی گام مهمی در جهت پیشرفت و سودآوری سازمان خود برمی‌دارند. با پیروی از این فرایند و پیاده‌سازی آن در سازمان می‌توان عملکرد کارکنان و درنهایت سازمان را ارتقا بخشید. مهم‌ترین مزایای آموزش های سازمانی عبارت‌اند از:

۱. یکپارچه بودن فرایند کاری

یکی از مزایای آموزش های سازمانی بهبود فرایند کار در تمام بخش‌های سازمان و داشتن یک فرایند استاندارد، جامع و مدون است. آموزش‌های سازمانی موجب می‌شود تا کارکنان با دنبال‌کردن آموزش‌های اصولی و یک‌دست مهارت‌های لازم در حوزه خود را ارتقا بخشیده یا توسعه دهند. ازآنجایی‌که این آموزش‌ها برای کارکنان یک حوزه یکسان است شاهد یکپارچگی در فرایند کاری سازمان خواهیم بود.

۲. افزایش بهره‌وری

کارکنان هر حوزه کاری مشخص با دریافت آموزش‌های صحیح و اصولی مهارت‌ها و توانایی‌های خود را افزایش می‌دهند. از طرفی چون این مهارت‌ها برای کارکنان یکسان است آن‌ها نسبت به همکاران حوزه خود و همچنین نسبت به خودشان اطمینان بیشتری دارند. درنتیجه بر عملکرد نهایی تیم تأثیر زیادی می‌گذارد.

مزایای آموزش های سازمانی در کسب و کارها

۳. بهبود ساختار سازمانی

دستیابی به رویکردهای جامع و نظام‌مند از دیگر مزایای آموزش های سازمانی است. زمانی که یک شرکت یا سازمان از آموزش‌های سازمانی استاندارد و اصولی برای کارکنان خود استفاده کند شاهد بهبود ساختار سازمان بوده و بازدهی نهایی تمام مجموعه افزایش می‌یابد. همچنین نرخ یادگیری با آزمون‌وخطا هم کم می‌شود.

برای دستیابی به این مزایا و پیشی‌گرفتن از رقبا، بهترین راه مشاوره با صاحبان و متخصصان آموزش‌های سازمانی است. دکتر علی ناصرحجتی با سال‌ها تجربه و فعالیت موفق در زمینه آموزش‌های سازمانی توانایی و تخصص خود را در این حوزه اثبات کرده است.

۴. صرفه‌جویی در هزینه و زمان

وقتی کارکنان مجموعه آموزش‌های اصولی و استاندارد را فراگیرند می‌توانند به‌صورت صحیح و در امنیت کامل از تجهیزات، ابزارها و منابع سازمان استفاده کنند. این کار موجب می‌شود تا آسیب‌های واردشده به تجهیزات و منابع مالی سازمان کاهش یابد. از دیگر مزایای آموزش های سازمانی صرفه‌جویی در زمان است که به دلیل آموزش‌های صحیح، کارکنان با وظایف خود آشنا شده و مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند. درنتیجه مدیران زمان کمتری را صرف نظارت بر آن‌ها کرده و زمان خود را به امور دیگر سازمان اختصاص می‌دهند.

۵. ارتقای درون سازمانی

با آموزش‌های سازمانی استاندارد و تحت‌نظر متخصصان و مشاوران خبره این حوزه، هنگام نیاز به متخصصان ماهر لازم نیست آن‌ها را از منابع خارجی استخدام کنید. با اجرای آموزش‌های مناسب و اصولی، منابع انسانی وظایف جدیدی را به افرادی که آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند محول می‌کند. این کارکنان همان افراد علاقه‌مند به مهارت و تخصص موردنظر هستند که تحت آموزش درون‌سازمانی قرار می‌گیرند.

ازطریق همکاری با اساتید حرفه‌ای و متخصص همچون دکتر علی ناصرحجتی می‌توانید از مزایای آموزش‌ های سازمانی همچون صرفه‌جویی در زمان، هزینه و همچنین یکپارچه کردن ساختار سازمان بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

موفقیت در عرصه کسب‌وکار، پیشی‌گرفتن از رقبا و کسب سهم مناسب از بازار هدف نیازمند یکپارچه ‌شدن ساختار سازمان است. این هدف مهم تنها از طریق آموزش‌های سازمانی اصولی و هدفمند به دست می‌آید. افزایش بهره‌وری، یکپارچه بودن فرایند کاری، ارتقای درون‌سازمانی و درنهایت ارتقای مهارت کارکنان و موفقیت مجموعه مهم‌ترین مزایای آموزش های سازمانی هستند.

برای برخورداری از این مزایا و رسیدن به سودآوری بالا باید با متخصصان نامدار در زمینه آموزش‌های سازمانی همکاری کرد. دکتر علی ناصرحجتی با سال‌ها تجربه و مشاوره موفق در این حوزه نام خود را به‌عنوان یکی از برترین‌های آموزش‌های سازمانی ثبت کرده است. شما می توانید در سایت ایشان به نشانی naserhojjati.com مشاوره رایگان آموزش سازمانی و عارضه یابی سازمانی دریافت کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *