خانه » تاریخی » تحقیق مختصر در مورد حکومت هخامنشیان

تحقیق مختصر در مورد حکومت هخامنشیان

مختصر درباره سلسله‌ی هخامنشیان و اقدامات آن‌ها

حکومت هخامنشیان

سرزمین ایران از سه قوم اصلی تشکیل می شد: مادها، پارس ها و پارت ها.
مادها به عنوان بزرگترین اقوام با قرار دادن هگمتانه به عنوان پایتخت، اولین حکومت رسمی ایران را تشکیل دادند.

حکومت هخامنشیان

قوم پارس پس از کوچ کردن از شمال دریای مازندران به سوی جنوب، در نواحی جنوبی و غربی حکومتی را به سرکردگی بزرگ قوم یعنی هخامنش تشکیل داده بودند و مدت ها باج پرداخت می‌کردند.
پس از هخامنش پسر وی چیش‌پیش فرمانروای حکومت محلی شد، که او نیز پیش از مرگ به هر یک از پسران خود قسمتی از محدوده‌ی فرمانروایی را واگذار کرد.
پسر اول آریارمنه فرمانروای قسمت پارس و پسر دوم کوروش فرمانروای ناحیه انزان شد. در انزان پس از کوروش اول فرمانروایی به کمبوجیه رسید و پس از او کوروش دوم حاکم شد.

 کوروش دوم

کوروش دوم به علت برخورداری از هوش و خرد فراوان توانست تمام مناطق تحت فرمانروایی پارس‌ها را یکپارچه کند و حاکم یکه تاز گردید. سپس در سال ۵۵۰ پیش از میلاد کوروش دوم با تسخیر هگمتانه توانست حکومت مادها به فرمانروای ایختوویگو راسرنگون کند و به طور رسمی امپراتوری هخامنشیان را بنیان گذاشت.
کوروش دوم در زمان فرمانروایی همواره به برخورداری از درایت، نیک خواهی و عدالت معروف بود. وی پیشقدم هیچ جنگی نبود. برخورد او در تسلط به بابل و نحوه برخوردش با یهودیان از داستان‌های معروف تاریخ ایران است.
از او منشوری بر سنگ استوانه ای به خط میخی به یادگار مانده که به عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود. کوروش بزرگ توانست تقریباً تمام مناطق متمدن جهان آن دوران را تحت تسلط سرزمین ایران در بیاورد.

کمبوجیه دوم

که پس از پدرش به فرمانروایی نائل شد. او عدالت پدرش را به ارث نبرده بود تا جایی که برادرش بردیا را از ترس اینکه در غیاب او بر علیه حکومتش خیانت کند، مخفیانه به قتل رساند. کمبوجیه با حمله به مصر سبب انقراض تمدن ۳ هزار ساله ی آن سرزمین گشت.

داریوش کبیر

بعد از مرگ کمبوجیه ایران دچار هرج و مرج گشت. در این میان داریوش که از اقوام نزدیک کمبوجیه و فرماندهی نظامی بود، توانست با غلبه بر سایرین حکومت را به دست گیرد. ( داستان غلبه ی وی بر آشوب‌های داخلی در کتیبه ی بیستون نقش بسته است). او دست به فتوحات فراوانی زد. در زمان حکومت داریوش ۲۵ کشور به سرزمین ایران الحاق شد. ( در پلکان های ابتدایی عمارت آپادانا مراسم اعطای هدایای اقوام مختلف به محضر داریوش حکاکی شده است.)

اقدامات داریوش بزرگ

  • دیوانسالاری منظم و سازماندهی حکومتی
  • پرداخت دقیق حقوق و تامین اجتماعی مردم
  • سیستم آمارگیری افراد و درآمدها
  • سیستم مالیاتی منظم
  • تامین امنیت مرزها
  • تقویت قوای نظامی
  • ساخت راه های شاهی برای اتصال هگمتانه، شوش ،پارسه، پاسارگاد و بابل به یکدیگر و راه های اتصال به هرات تا به هند
  • سیستم دقیق و منظم پستی
  • ضرب سکه با نام خودش
  • لایروبی کانال سوئز
  • سواد آموزی رایگان عمومی
  • بیرون راند سکاها، اقوام متجاوز به خاک ایران: که در بند آخر بیستون نقش بسته است

خشایار اول

فرزند داریوش که مهم‌ترین اقدام او حمله به یونان بود. در ابتدا توانست آتن و آکروپلیس را تصرف کند اما در نبرد دریایی در سالامین شکست خورد و دیگر به هیچ جنگی اقدام نکرد. وی با توسعه ی تخت جمشید، سازه‌های دروازه ملل و کاخ صدستون را به تخت جمشید اضافه کرد.

پس از خشایارشا به ترتیب پسران وی و پسران آنها هر یک برای مدت کوتاهی حکومت را به دست گرفتند، اما به طور کلی بعد از خشایارشا امپراتوری هخامنشی رو به افول نهاد.

داریوش سوم 

آخرین پادشاه هخامنشی بود که با نام دارا شناخته می شود. در حمله ی سهمناک اسکندر که با کمک مقدونیه ای ها و یونانی ها به ایران هجوم آورد داریوش متواری گشت و سرانجام در ساتراب باختر کشته شد.
اسکندر در حقارتی که پس از مشاهده تخت جمشید به وی دست داد به طور وحشیانه اقدام به سوزاندن آن مکان نمود .
در پایان این نوشته ذکر این بیت از شعر حافظ خالی از لطف نیست :

آیینه ی سکندر جام می است بنگر
تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا …

بیشتر بخوانید: قضاوت و دادرسی در زمان هخامنشیان

هخامنشیان – اختصاصی دانشچی/ نویسنده: صفیه عبدالرحیمی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *