خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی فیثاغورث

تحقیق در مورد زندگی فیثاغورث

درباره زندگی نامه فیثاغورث فیلسوف و ریاضیدان

تحقیق در مورد زندگی فیثاغورث

در بین تمام دانشمندان و فلاسفه‌ای که در جهان زیسته‌اند “فیثاغورث” را می‌توان یک ریاضیدان، فیلسوف و روحانی دانست که با همه نام‌های این زمره متفاوت است. فیثاغورث کسی بود که ریاضی را با فلسفه، عرفان و موسیقی در آمیخت و نظریات و آیین خاصی را در تاریخ علم به وجود آورد. هرچند او گاه به راهی صحیح و گاه به راهی غلط رفته است، اما در همه‌ی زمان‌ها استثنایی و منحصر به فرد بوده است.

زندگینامه فیثاغورث

فیثاغورث در حدود ۵۳۲ سال قبل از میلاد در جزیره ساموس چشم جهان گشود. یونانیان باستان درباره‌ی پدر او تا آنجا اغراق کرده‌اند که او را فرزند “آپولون خدا ” می‌خوانند، اما در واقع او فرزند م”منسارخوس” بود. در این زمان پولیکراس بر جزیره‌ی ساموس حکمرانی می‌کرد. او فرمانروایی بسیار جنگ طلب بود. همین امر سبب شد، فیثاغورث که از جنگ و جنگ طلبی بیزار بود، برای تحصیل راهی مصر شود که در آن زمان متحد ساموس به شمار می‌رفته است. پس از چند سال تحصیل که مقدمات شکوفایی او را فراهم می‌کرد، وی راهی کروتون، در جنوب ایتالیا شد.

از آنجا که کروتون شهری آرام، مجلل و بدور از جنگ بود ،فیثاغورث در آنجا ماندنی شد. شهر کروتون در آن دوره در علم پزشکی و طب سرآمد بود و معروفترین پزشک آنها “دموسدس” پزشک ویژه‌ی داریوش هخامنشی بود.

 فیثاغورس در قامت فیلسوف

فیثاغورث در جایگاه فلسفه دارای رتبه‌ای رفیع است زیرا او پدید آورنده‌ی عرفانی است که شامل یک سلسله اصول و عقاید (خواه درست و خواه غلط) شامل تناسخ و منع بعضی خوراک بود. او پایه‌گذار نوعی فرقه بود که به حاکمان مقدسات را القا می‌کرد. مقدساتی که گاهی اوقات بسیار ساده و ابتدایی بود و گاه نیز بسیار منطقی.

فرقه یا ایدئولوژی فیثاغورث در واقع نمایانگر نوعی سنت است که در مقابل تمایلات نفسانی می‌ایستد و این ریاضت را در برابر تمایلات علمی قرار می‌دهد و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. او معتقد بود که روح موجودی باقی است و در یک زندگی متولد می‌شود، بعد از گذر از دوران مختلف حیات دوباره متولد می‌شود. هیچ چیزی مطلقا جدید نیست.

در ادامه فیثاغورث می‌گوید” زیباترین علم خالی از تعصب است”. در نظر فیثاغورث، فکر پرشور و مشتاقانه، مسئله‌ای بود که از آن تعقل و معرفت ریاضی حاصل می‌شد. در هرحال او یک ریاضیدان مطلق و یک فیلسوف و عارف مطلق نیز بوده است.

فیثاغورث به عنوان یک ریاضیدان

فیثاغورس می‌گوید “همه چیز عدد است”.

اگر در هر علمی درصد خطایی را در نظر بگیریم، ریاضیات امری اثبات شدنی با حداقل خطاست. این علم بسیار دقیق و بی انتهاست. این سخن فیثاغورث زمانی منطقی و بی‌شبهه شناخته شد که او اهمیت عددها را در هنر و موسیقی ارائه نمود و اصطلاحاتی مانند “معدل هارمونیک” و “تصاعد هارمونیک” را رایج کرد.

 قضیه فیثاغورث

مهمترین و مشهورترین نظریه‌ی اثبات شده‌ی فیثاغورس در مبحث هندسه‌ی اقلیمی است که بر طبق آن در یک مثلث قائم الزاویه همواره مجموع مربع دو ضلع برابر با مربع وتر است.

 کلام پایانی

فیثاغورث، مبدا تلفیق ریاضی و عرفان در یونان بوده است. وی در شهر کروتون، انجمنی تشکیل داد و به تعلیم شاگردان علاقمند به ریاضیات پرداخت. این انجمن در شهر دارای نفوذ بود اما در نهایت به علت مخالفت عامه‌ی مردم با این انجمن، فیثاغورث از کروتون به متاپنتیون رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند. او صاحب یک پسر و سه دختر بود و پس از ۷۵ سال زندگی در عزت و افتخار در ۴۹۵ سال پیش از میلاد دارفانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: زندگینامه افراد مشهور
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *