خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی حضرت نوح علیه السلام

تحقیق در مورد زندگی حضرت نوح علیه السلام

تحقیق دانش آموزی در مورد زندگی حضرت نوح علیه السلام

زندگینامه حضرت نوح علیه السلام

براساس قرآن کریم، حضرت نوح علیه السلام اولین پیامبر اولوالعزم و صاحب کتاب و شریعت می‌باشد، که مأمور دعوت مردم بت‌پرست به یکتاپرستی شد و چون دعوتش را نپذیرفتند، عذاب بر آنان نازل شد.

هفتاد و یکمین سوره قرآن به نام «نوح» است و واژه «نوح» ۴۳ مرتبه در ۲۸ سوره مبارکه آمده است. در قرآن، فقط کلیات داستان ایشان مطرح شده است.

زندگی نامه حضرت نوح علیه السلام

در اسناد تاریخی نام اصلی ایشان معلوم نیست، در بعضی روایات نام ایشان «عبدالملک»، «عبدالغفار» یا «عبدالعلی» بیان شده اما گریه و نوحه ایشان برای خودش که دعوتش را نپذیرفتند یا نوحه ایشان برای قومش که دعوت حق را نمی‌پذیرفتند دلیل نام‌گذاری ایشان به «نوح» بیان شده است همچنین به علت عمر طولانی که داشت به «شیخ الانبیاء» معروف است.

نوح علیه السلام در همه حال بنده شکرگزار خداوند بود و پیوسته سعی می‌کرد رضایت پروردگار را در همه اعمالش جلب کند.

حضرت نوح در سن ۸۵۰ سالگی در جامعه‌ای که فساد و تباهی و خرافات در آن رواج داشت و در میان قومی بت‌پرست، به پیامبری برگزیده شد. او با عقل و منطق با آنها صحبت می‌کرد، آنها را به خداپرستی و نیکی و عدالت و انصاف فرامی‌خواند و از فساد و تباهی و عذاب برحذر می‌داشت، اما گوش شنوایی نمی‌یافت.

ایشان ۹۵۰ سال تلاش کرد، پند و اندرز داد و از بدی‌ها نهی کرد اما جز تعداد اندکی به او ایمان نیاوردند. ایشان را مسخره می‌کردند، دیوانه می‌خواندند و به آزار و اذیت ایشان و پیروانش می‌پرداختند.

سرانجام از هدایت آنان ناامید شد و از خداوند برای قوم سرکش و گمراهش تقاضای عذاب کرد. خداوند دعایش را مستجاب کرد و به او فرمان داد که در سرزمینی که دریایی نداشت شروع به ساختن کشتی کند و نحوه ساختن کشتی را هم به او وحی فرمود.

براساس روایتی، ساختن این کشتی که دارای ۷ طبقه بود، ۱۰۰ سال طول کشید و در تمام این مدت نوح و پیروانش سختی‌ها، مسخره‌کردن‌ها، و اذیت مشرکان را تحمل کردند.

سرانجام زمان نزول عذاب فرا رسید.

حضرت نوح به فرمان خداوند، نزدیکان و افراد باایمان را سوار کشتی کرد، حیوانات را فراخواند و از هر نوع یک جفت وارد کشتی کرد، آذوقه و مواد خوراکی نیز در کشتی نهادند و وقتی همه آماده شدند، عذاب نازل شد.

طوفان شروع شد، باران تندی بارید، آب به سرعت بالا آمد و سراسر زمین را فراگرفت، کشتی میان امواج خروشان دریا به حرکت درآمد، مشرکان هلاک شدند و زمین از ناپاکی‌ها پاک شد و عذاب پایان یافت.

باران متوقف شد، زمین به فرمان خداوند، آب‌های جاری را بلعید و کشتی بر کوه جودی لنگر انداخت و مسافران به سلامت پیاده شدند. حضرت نوح بر کوه جودی مسجدی بنا کرد و زندگی با همان عده کم خداپرست جریان یافت و نسل بشر کم‌کم زیاد شد.

همسران و فرزندان نوح علیه السلام

بنا بر روایات نوح علیه السلام دو همسر داشت به نام‌های «عموره» و «رابعا». از عموره دارای سه فرزند به نام‌های «سام»، «حام» و «یافث» و از «رابعا» دارای فرزندی به نام «کنعان» شد.

عموره و فرزندانش به نوح ایمان آوردند و همراه او سوار کشتی شدند و نجات یافتند، اما رابعا و فرزندش کنعان به او ایمان نیاوردند و همراه بقیه بت‌پرستان در عذابی که نازل شد غرق و نابود شدند.

سام و حام و یافث بنیان‌گذاران نژادها و اقوام مختلف در زمین شدند و پیامبران بعد از نوح از نسل سام بودند.

عمر نوح علیه السلام

براساس روایات، نوح علیه السلام ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال عمر کرد، در سن ۸۵۰ سالگی به پیامبری مبعوث شد، ۹۵۰ سال به ارشاد قومش پرداخت و بعد از نزول عذاب هم سال‌ها به زندگی ادامه داد.

وفات و محل دفن نوح علیه السلام

براساس روایات وقتی پایان عمر نوح فرارسید، به فرمان خداوند، فرزندش «سام» را جانشین خود کرد و به فرزندان و پیروانش آمدن پیامبری به نام «هود» را بشارت داد و دعوت حق را لبیک گفت.

مزار ایشان در نجف اشرف واقع شده است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *