خانه » دانش و فناوری » تحقیق در مورد خودروهای هیبریدی

تحقیق در مورد خودروهای هیبریدی

مختصر درباره خودروهای هیبریدی 

خودروهای هیبریدی

تعریف خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی یا خودرو های دونیرو، نوعی خودرو هستند که برای حرکت کردن نیاز به دو یا چند منبع مجزا قدرت دارند، در بیشتر مواقع از این نام برای خودروهای برقی دوگانه استفاده می شود. در سیستم پیشرانه آن‌ها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند.

انواع خودروهای هایبریدی

انواع دیگری از خودروهای هایبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو هایبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده‌است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.

پیشنهادی: همه چیز درباره هیدروژن

منابع قدرت خودروهای هایبریدی موارد زیر را شامل می‌شوند:

– بنزین یا دیزل

– زغال سنگ، چوب یا دیگر سوختهای جامد

– گاز طبیعی مایع یا فشرده

– با استفاده از نیروی انسان مثل پدال یا پارو

– میدانهای الکترومغناطیسی، امواج رادیویی

– باتریهای الکتریکی، خازنها

– الکتریسیته هوایی

– جمع‌کننده هیدرولیکی

– هیدروژن

– چرخ طیار

– انرژی خورشیدی

– باد

اسامی بعضی از خودروهای هیبریدی

  • تویوتا کمری XLE
  • تویوتا کمی SE
  • لکسوسNX300H
  • تویوتا پریوس
  • لکسوس CT200H
  • هیوندای سوناتا هیبریدی
  • کیا اپتیما هیبریدی
  • میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید
  • تویوتا CH-R هیبریدی

وسایل نقلیه هایبریدی دارای دو چرخ و موتور سیکلت

موتورسیکلت‌های الکتریکی و حتی مینی اسکوترها نمونه‌های ساده ای از یک هایبرید که توان خود را از یک موتور احتراق داخلی یا موتور الکتریکی و عضلات راننده تأمین می‌کند می‌باشند. نمونه‌های اولیه موتورسیکلتهای ساخته شده در اواخر قرن نوزدهم میلادی از همین اصل استفاده می‌کردند.

در یک دوچرخه هایبرید موازی گشتاورهای تولید شده توسط انسان و موتور در پدال یا یکی از چرخها به صورت مکانیکی با هم جمع می‌شوند، مثلاً با استفاده از یک موتور توپی، فشار دادن یک غلتک درون تایر یا اتصال به یک چرخ با استفاده از یک عنصر انتقال قدرت. اکثر دوچرخه‌های موتوری و از این نوع می‌باشند.

در یک دوچرخه هایبرید سری(SHB) (نوعی از دوچرخه بدون زنجیر) کاربر با پدال زدن یک ژنراتور را می‌چرخاند تا باتری را شارژ کند یا موتور الکتریکی ای را تغذیه کند که کل گشتاور مورد نیاز را تأمین می‌کند. این نوع که در اصول عملکردی و فرایند ساخت ساده به‌شمار می‌آید در بازار قابل دسترسی است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *