خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” به رگ غیرتش برخورده است “

معنی ضرب المثل ” به رگ غیرتش برخورده است “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل به رگ غیرتش برخورده است 😡

به رگ غیرتش برخورده است

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

به رگ غیرتش برخورده است یعنی چه؟

۱- به کسی می گویند که در اکثر اوقات بی خیال و سست است و حتی در سختی ها نمی توان به او اعتمادی کرد اما گاهی چنان غیرتی می شوند که سبب تعجب دیگران می گردند.

۲- برای طعنه زدن به کسی گفته می شود که نسبت به مسائل پیرامونش بی تفاوت است و اگر هم اهمیتی دهد، برای زمانیست که کار از کار گذشته و نمی توان کاری کرد.

۳- یعنی هیچ کاری نمی کند اما وقتی اقدام می کند، طوفان به پا می کند!

ریشه ضرب المثل

تاجری برای خرید غلام به بازار رفت. یکی از فروشندگان غلامی را به او معرفی کرد و بعداز کلی تعریف گفت: وقتی رگ غیرتش بگیرد، چهل تن را حریف است.
تاجر غلام را خرید و باهم به راه افتادند و به کاروان خویش رسیدند. در راه دزدان و راهزنان به کاروان حمله کردند. تاجر هرچه فریاد زد و به غلام گفت که پاشو و کاری کن، انگار نه انگار!

غلام گفت صبر کن هنوز وقتش نرسیده است! دزدها تمام اجناس کاروان را به غارت بردند تا جایی که لباس های اینها را هم از تنشان در آوردند. تاجر فریاد می زد ای غلام کاری کن. چرا غیرتی نمی شوی؟! غلام هربار با بی خیالی می گفت: فعلا وقتش نشده!

تمام کاروان را به غارت بردند. دیگرتاجر صبرش لبریز و از غلام بسیار عصبانی شده بود. به دزدها گفت که او را نزد رئیسشان ببرند تا معامله ای با آنها کند. وقتی پیش رئیس دزدها رفت گفت: من صدهزار سکه طلا به شما می دهم به شرط اینکه انتقام مرا از این غلام بگیرید.

آنها قبول کردند. غلام گریه و زاری می کرد اما کسی به ناله هایش توجهی نکرد. چهل نفر از دزدان آمدند و او را به زمین انداختند. به نوبت از روی او رد شدند. اولی دومی سومی و تااینکه چهلمی می خواست از پشتش عبور کند، تاااازه به رگ غیرت غلام برخورد!

بلند شد و چهل نفر را با ضرب های محکم از پا در آورد تا جایی که رئیس دزدها رنگش از ترس پریده بود. اینجا بود که تاجر گفت: فروشنده راست می گفت! رگ غیرت او که بگیرد حتی چهل نفر هم جلودارش نیستند!

پیشنهادی: ضرب المثل در مورد آدم بی اعتنا

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *