با اصطلاحات و واژگان ضروری سئو بیشتر آشنا شوید!

سئو یا بهینهسازی موتور جستجو، مجموعهای از تکنیکها است که با هدف دیده شدن کسبوکارهای آنلاین در نتایج گوگل انجام میشود. بنابراین اگر میخواهید در سئو موفق شوید تا به صورت ارگانیک ترافیک سایت خود را بالا ببرید، آشنایی با اصطلاحاتی مانند کلمات کلیدی (Keywords)، متا تگها، لینکسازی داخلی و خارجی (Backlinks)، ریسپانسیو بودن، متن جایگزین تصاویر (Alt Text)، ساختار URL و سرعت بارگذاری سایت ضروری است.
اصطلاحات سئو داخلی (On-Page)
سئو داخلی(On-Page) شامل اقداماتی است که به صورت مستقیم در صفحات وب سایت انجام میشود تا محتوای آن برای موتورهای جستجو قابل درک، مرتبط با موضوع هدف و کارآمد باشد. اهمیت شناخت اصطلاحات این حوزه برای این است که هر عنصر داخلی (از عنوان تا ساختار محتوا) بر رتبهبندی در نتایج گوگل و نرخ کلیک تاثیر میگذارد.
بنابراین، آشنایی با هدینگها، متادیسکریپشنها، آدرس صفحات و چگالی کلمات کلیدی برای تولید محتوای موثر و قابل ایندکس شدن اهمیت دارد. برای آشنایی بیشتر به تمام این اصطلاحات و واژگان ضروری سئو در On-Page در این بخش بصورت کامل به موضوع میپردازیم:
- تگ تایتل: عنوان صفحه که برای نمایش در نتایج جستجو است و نقش پررنگی در جذب کلیک دارد.
- متا دیسکریپشن: توضیح کوتاه درباره محتوای صفحه است که زیر عنوان در نتایج گوگل ظاهر میشود.
- هدینگها: ساختاردهی محتوا ابتدا با استفاده از تیترها یا همان هدینگها قابل انجام است؛ زیرا گوگل و کاربران محتوا را بهتر درک میکنند.
- چگالی کلمات کلیدی: جایگذاری هدفمند کلمات کلیدی و LSIها در متن، تیترها و توضیحات برای بهینهسازی محتوا است.
- لینکدهی داخلی: برای افزایش تعامل بهتر و ایندکس شدن محتوا، لینکدهی به صفحات مرتبط با سایت ضروری است.
- متن چایگزین در تصویر: گذاشتن توضیح متنی در تصاویر برای ایندکس شدن در گوگل است تا منظور محتوای تصویری را درک کند.
- آدرس صفحات: ساختار آدرس هر صفحه کوتاه، واضح و شامل کلمات کلیدی است تا در زمان جستجو توسط کاربر، گوگل صفحه مرتبط را نمایش دهد.
- سرعت بارگذاری: سرعت بارگذاری صفحه (در زمان کلیک) تاثیر زیادی بر تجربه کاربری و رتبه دارد.

انکر تکست (Anchor Text)
عبارت یا کلمهای که مخاطب با کلیک بر آن، به صفحهای دیگر (درون یا بیرون از سایت) هدایت میشود، انکر تکست Anchor Text است. این کلمه رنگی و لینک شده، به کاربران کمک میکند تا به صفحات مرتبط با موضوعی که جستجو کردهاند، دسترسی پیدا کنند. اگر انکر تکستها به درستی و مطابق با اصول سئو انتخاب شوند، ساختار سایت را برای گوگل واضح میکنند تا جزو رتبههای برتر موتور جستجو قرار بگیرند. به این ترتیب یکی از مزایای شرکت در دوره سئو آشنایی با اصطلاحات مهم، مانند انکر تکست است.
تگ تایتل(Title Tag)
یکی از مهمترین عناصر سئو داخلی تگ تایتل است؛ زیرا عنوان صفحه را در نتایج گوگل، تب مرورگر و اشتراکگذاریها نمایش میدهد. این تگ برای کمک به گوگل است تا موضوع صفحه را درک کند و صفحاتی که محتوای ارزشمندی دارند را به کاربران نمایش دهد. زیرا اولین چیزی که مخاطب در نتایج جستجو میبیند، تایتل است. عنوانهای بهینه شده با کلمات کلیدی و LSI ها، نرخ کلیک بیشتری دارند.
سئو خارجی (Off Page SEO)
سئو خارجی(OFF-Page) به فعالیتهای خارج از وب سایت گفته میشود؛ زیرا افزایش اعتبار و اعتبار کاربران و از همه مهمترین رتبه صفحات به خاطر لینکسازی خارجی درست و مرتبط با موضوع هدف است.
این نوع سئو شامل سیگنالهایی میشود که قرار است از سوی وب سایتهای دیگر درباره سایت شما ارسال شود؛ مانند لینکدهی، منشن برند و تعامل در شبکههای اجتماعی. در حال حاضر لینکهای خارجی یکی از قویترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل هستند، اما معیارهایی مثل اعتبار برند و نظرات کاربران نقش مهمتری دارند. اصطلاحات و واژگان ضروری سئو خارجی شامل موارد زیر است:
- دامین آتوریتی: شاخصی برای سنجش اعتبار دامنه وجود دارد که محاسبه آن براساس کیفیت لینکها و سابقه سایت انجام میشود.
- ساخت لینک: به فرآیند جذب لینکهای خارجی از منابع معتبر برای افزایش رتبه وب سایت، لینکسازی گفته میشود.
- برند منشن: اگر به نام برند شما در سایتهای دیگر اشاره شود، حتی بدون لینک مستقیم؛ جزو فعالیتهای مربوط به سئو خارجی به حساب میآید.
- سوشال سیگنال: تعامل کاربران با محتوای شما در شبکههای اجتماعی (لایک، اشتراکگذاری، کامنت) این روزها تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد.
- دیجیتال پی آر: با برگزاری کمپینهای روابط عمومی دیجیتال برای جذب توجه رسانهها و لینکهای باکیفیت، افراد بیشتری با وب سایتها آشنا میشوند.
- همکاری با افراد تاثیرگذار: همکاری با اینفلوئنسرها برای معرفی برند و جذب کاربران، جزو اقدامات موثر در سئو خارجی است.
- پست مهمان: انتشار مقاله در سایتهای معتبر با هدف لینکدهی به سایت خود، پست مهمان گفته میشود.
- سئو محلی: با ثبت اطلاعات کسبوکار در دایرکتوریهای محلی برای سئوی محلی، کسانی که نزدیک به شما هستند، محتوای شما را در نتایج گوگل میبینند.
لینکسازی خارجی(External Link Building)
یکی از اصطلاحات مهم در سئو، جذب لینک در سایتهای معتبر به صفحات سایت خود است؛ زیرا اعتبار زیادی به برندهای جدید و کوچک میدهد. این لینکها در افزایش اعتبار دامنه، بهبود رتبه در نتایج گوگل و جذب ترافیک ارگانیک موثر هستند و جزو مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل محسوب میشوند. درک محتواها از طریق شناسایی این لینکها است تا براساس آن کاربران را به صفحات وب سایت شما هدایت کند.
دامین آتوریتی(Domain Authority)
دامین آتوریتی یک شاخص عددی بین 1 تا 100 است که در ابزار Moz برای پیشبینی قدرت یک دامنه به کار میرود تا نتایج محتواهای تازه منتشر شده را براساس رقبا، نشان دهد. این کار برای ارزیابی کیفیت و تعداد بک لینکها، دامنه، ساختار سایت و محتوای آن است و هرچه امتیاز بالاتری کسب کند، احتمال دیده شدن محتوا در نتایج جستجو بیشتر میشود.
سئو فنی (Technical SEO)
سئو فنی (Technical) همان اقدامات پشت صحنه است تا به موتورهای جستجو کمک کند سایت شما به سرعت ایندکس و رتبهبندی شود. این نوع سئو به جای محتوا روی ساختار، سرعت، امنیت و کدنویسی سایت تمرکز میکند. بنابراین حتی اگر محتوای فوقالعادهای داشته باشید، بدون سئوی فنی گوگل ممکن است صفحات شما را پیدا نکند.
شناخت اصطلاحات سئو فنی برای این است که خطاهای ساختاری رفع شوند، تجربه کاربری بهبود پیدا کنند. در ادامه به چندتا از اصطلاحات و واژگان ضروری سئو فنی اشاره میکنیم:
- قابلیت خزیدن: از تواناییهای گوگل خزیدن در صفحات سایت است تا ساختار صفحات و لینکها را بررسی کند.
- ایندکس شدن: فرآیند ذخیره و نمایش محتواها در نتایج جستجو؛ مربوط به تنظیمات txt و تگهای متا است.
- ساختار سایت: ساختار سایت براساس قوانین موتورهای جستجو است و از سلسله مراتبی برای هدایت بهتر خزندهها پیروی میکند.
- تگ کنونیکال: برای نشان دادن محتوای تکراری و یا مشخص کردن نسخه اصلی صفحه مورد نظر، از تک کنونیکال استفاده میشود.
- HTTPS / SSL: برای تامین امنیت سایت با استفاده از پروتکل امن، HTTPS / SSL به کار میرور زیرا تاثیر زیادی بر اعتماد کاربران و رتبه سایت دارد.
- خطای 404: ارور 404 “یافت نشد” در صفحات مهم، به مدیریت نیاز دارد تا در این بین تجربه کاربری آسیب نبیند.
- ریدایرکت 301: برای انتقال دائمی صفحات با حفظ اعتبار لینکها و جلوگیری از خطا از ریدایرکت 301 استفاده میشود.
- ریسپانسیو بودن: اگر طراحی صفحات وب سایت با ر دستگاری سازگار باشند، تجربه کاربری افزایش پیدا میکند.
نقشه سایت (Sitemap)
نقشه سایت یک فایل XML است که فهرستی از صفحات را به همراه اطلاعاتی مثل زمان آخرین بهروزرسانی و اهمیت هر صفحه در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. دسترسی به این فایل برای گوگل و سایر موتورهای جستجو لازم است؛ چراکه به ایندکس شدن صفحات کمک زیادی میکند. پس داشتن نقشه سایت برای افزایش دیده شدن صفحات در نتایج جستجو و بهبود سئوی فنی است. برای کسب اطمینان از fetch شدن سایت مپ میتوانید از بخش sitemaps از سربرگ indexing، سایت مپ سایت را بررسی کنید.

خطای 404(Not Found)
ارور 404 برای زمانی است که صفحهای از سایت حذف میشود یا آدرس آن ممکن است به صورت ناگهانی تغییر کند، بدون اینکه به درستی ریدایرکت شود. این خطا در افت اعتبار سایت، از دست رفتن لینکهای ورودی و افزایش نرخ خروج کاربران تاثیر زیادی میگذارد. از این رو مدیریت درست صفحات 404 مهم است و باعث حفظ تجربه کاربری و جلوگیری از افت رتبه در گوگل میشود.
اصطلاحات و واژگان ضروری سئو به سه دسته تقسیم میشود: سئو داخلی(On-Page)، سئو خارجی(OFF-Page) و سئو فنی (Technical). هرکدام مفاهیم و اصطلاحات خاص خودشان را دارند که در نهایت برای بهینهسازی عملکرد گوگل و افزایش اعتبار برند مهم هستند. بنابراین عدم استفاده از هرکدام، باعث آسیب به رتبه صفحات و خروج کاربران میشود. آشنایی با اصطلاحاتی مانند متا تگها، هدینگها، لینکسازی داخلی و خارجی، خطای 404 و انکر تکست در پیشرفت کسبوکار شما بسیار مهم است.
دانشچی پورتال جامع تحقیق و مقاله، مطالب علمی و هنری ، وبگردی و…