خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” پیش از چوب غش و ریسه می رود “

معنی ضرب المثل ” پیش از چوب غش و ریسه می رود “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل پیش از چوب غش و ریسه می رود 😭

معنی پیش از چوب غش و ریسه می رود

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی پیش از چوب غش و ریسه می رود چیست؟

۱- به کسی می گویند که قبل از تنبیه شدن، بسیار آه و ناله می کند.

۲- ریسه رفتن و غش کردن کنایه از ضعف کردن به سبب گریه فراوان است.

۳- یعنی پیش از آنکه برای اشتباهاتش مجازات شود، گریه و ناله های بسیار سر می دهد! گاهی خود جنایتکار را به سبب همین ترس هایی که قبل از مجازات دارند، به خوبی می توان شناخت!

داستان ضرب المثل

حکایت شده است که دو نفر سر مسئله ای با یکدیگر اختلاف شدید پیدا می کنند تا جایی که کارشان به بگو و مگو و دعوا کشیده می شود. تا اینکه یکی از آن دو که زور بیشتری داشت، ضربه محکمی به صورت دیگری وارد می کند و منجر به زخمی شدنش می گردد.

مردم از راه می رسند و هردو را نزد قاضی می برند. مرد زورگو تا خود را در محکمه می بیند، بدون آنکه قاضی سوالی بپرسد، با صدای بلند شروع به ناله و فریاد و جزع و فزع می کند و می گوید: به من بیچاره رحم کنید! من آبرو دارم! خانواده دارم! اصلا حال خوشی هم ندارم. سرم درد می کند، پایم واریس دارد نمی توانم بایستم و … از این دست بهانه ها و ناله های دروغین!

قاضی فریاد می کشد و او را ساکت می کند. سپس می گوید: هنوز که چیزی نگفتیم تا معلوم شود چه کسی مقصر بوده است! هنوز برای ما متهم مشخص نشده تا او را مجازات کنیم. اما تو با این ناله ها و غش و ریسه رفتن هایت قبل از چوب خوردن، نشان میدهی که هم گناه کاری و هم باید به زندان بروی!

اینگونه است که در چنین موقعیت هایی این ضرب المثل را برای آدم هایی که سعی دارند از مجازات گناهشان فرار کنند یا خود را تبرئه کنند استفاده می شود.

پیشنهادی: معنی ضرب المثل اشکش دم مشکش است

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *