خانه » دانستنی ها » معنی هشتگ چیست؟ کاربرد و نحوه استفاده آن

معنی هشتگ چیست؟ کاربرد و نحوه استفاده آن

همه چیز در مورد هشتگ #

معنی هشتگ چیست؟
# هشتگ چیست؟

هشتگ یا هش تگ (به انگلیسی: Hashtag) که با نماد # شناخته شده است، یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های فراداده می باشد که در شبکه های اجتماعی و میکروبلاگینگ برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها استفاده می شود. همچنین این علامت به نام های دیگری مانند Number Sign هم خوانده می شود.

تاریخچه هشتگ

علامت # که از ابتدا متعلق به حوزه فناوری اطلاعات بود، در ادوار مختلف معانی و کاربردهای متفاوتی به خود گرفت. برای مثال در ابتدای دهه ۱۹۷۰ این علامت برای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفاده می شد. در سال ۱۹۷۸، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C استفاده کردند تا کلیدواژه های خود را به کمک آن مشخص کنند. پس از گذشت مدتی این علامت در دستگاه های تلفن برای خاتمه دادن به پیام های صوتی مورد استفاده قرار گرفت و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تا تمام کانال ها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند.

شبکه IRC باعث شد # بین مردم جهان محبوب تر شود و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزارهای متن باز به این نتیجه رسید که می تواند از آن در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند تا موضوعات مختلف را با آن علامت گذاری کند. او نخستین موضوع با این علامت را در ۲۳ آگوست ۲۰۰۷ با این مضمون نوشت:نظر شما در مورد اینکه از # برای مشخص کردن گروه ها استفاده کنیم چیست؟

این نقطه آغاز ورود هشتگ به شبکه های اجتماعی بود و اگرچه در ابتدا توییتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگر پلتفرم ها نیز از آن استفاده کردند تا کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، آسان تر بتوانند پیرامون یک موضوع با همدیگر صحبت کنند.

عملکرد هشتگ

هشتگ بیشتر در انجمن‌های گفتگوی بدون‌ناظر و موقت استفاده می‌شود. هر ترکیبی از کارکترها که با علامت hash، شروع شده باشد، یک هشتگ است، و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند. در Twitter، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می‌شود، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش «موضوعات پرطرفدار» نمایش داده می‌شود. موضوعات پرطرفدار می‌توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل Twitter سازماندهی شوند.

لینک‌های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود، و نیز نمی‌توان آنها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند) به کار روند. آنها همچنین هیچ‌کدام از تعاریف مجموعه‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان‌که کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، به آنها اعتقاد دارند.

تگ‌های مخلوط به دلیل طبیعت سست خود، اغلب شناخته‌شده‌تر هستند. چون به موضوعات مشخصی از یک بحث، بر اساس یک هشتگ خیلی خاص وابسته‌اند (مثلاً #cake، که در “thecakeisalie” قرار دارد) که با یک املای معمولی متفاوت است، اگرچه ممکن است این مسئله تبدیل شدن موضوعات به «موضوعات طرفدار» را دشوار کند (چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می‌کنند). برای trend موضوعات باید اتفاق‌نظر وجود داشته باشد (اعم از خاموش یا بیان‌شده) که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می‌شود.

همچنین هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در «دنبال کردن» (عضویت) یا «لیست کردن» (سازمان‌دهی به لیست تماس‌های عمومی) دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می‌کند. تگ‌های مخلوط می‌توانند در اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس‌های شما و دوست‌تان می‌تواند با هشتگ #bffl یا #friends در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.

نحوه استفاده از هشتگ

هشتگ یا برچسب با استفاده از علامت شماره (#) مشخص شده که پس از آن یک کلمه یا عبارتی که به وسیله کاراکتر فاصله جدا نشده باشد، نوشته می‌شود. اغلب بجای کاراکتر فاصله از Underline یا همان زیرخط (_) استفاده می‌شود.

استفاده از هشتگ بسیار ساده است کافیست در قسمت که پست خود را می‌نویسید علامت # را نوشته و بعد از آن کلمه مورد نظرتان را بنویسید. به این ترتیب نوشته شما با آن کلمه برچسب زده می‌شود و سایر کاربران می‌توانند با دنبال کردن آن هشتگ، پست شما و سایر افراد که از آن هشتگ استفاده کرده اند را ببینند. همچنین در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌ها با رنگ دیگری نشان داده می‌شوند به این ترتیب می‌توان از آن‌ها برای برجسته کردن قسمتی از متن نوشته استفاده کرد.

کاربرد هشتگ

– الگوهای رفتاری

یک پدیدهٔ خاص در سیستم Twitter، الگوهای رفتاری میکرو هستند، که موضوعات جدیدی برای هشتگ ساخته‌شده هستند، و به طور گسترده به مدت چند روز استفاده، سپس ناپدید می‌شوند. این هشتگ‌ها در تعداد زیادی از وب‌سایت‌های دارای موضوعات پرطرفدار، شامل صفحهٔ آغازین Twitter حضور دارند. تعاریفی برای بعضی از هشتگ‌ها در سایت hashtag.org وجود دارد. سایت‌های دیگر، مانند hashtag.com، استفاده از هشتگ را به دلایل دیگر تصویب کرد.

– ترویج

پدیدهٔ هشتگ برای تبلیغات، ترویج و هماهنگی‌های احتمالی استفاده می‌شود. سازمان‌های بزرگتر تنها روی یک هشتگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز می‌کنند. با این حال، برخی افراد و سازمان‌ها تعداد زیادی از هشتگ‌ها را به کار می‌گیرند تا بر طیف گسترده‌ای از مفاهیم موردعلاقه‌شان تأکید کنند. تصمیم‌گیری در مورد اختصاصی کردن هشتگ‌ها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.

– رسانه‌های جمعی

از سال ۲۰۱۰، مجموعه‌های تلویزیونی در کانال‌های مختلف تلویزیونی از طریق اشکالات هشتگ‌ها «مارک»، خود را تبلیغ می‌کنند و این به عنوانی ابزاری برای ترویج backchannel از طرف کاربران آنلاین در بحث، قبل، حین و بعد از پخش آن قسمت به کار می‌رود. اشکالات هشتگ در هر دو گوشهٔ صفحهٔ نمایش ظاهر می‌شود، یا ممکن است در پایان یک تبلیغ دیده شود.

در حالی که شخصیت‌های مرتبط با پخش برنامه (از جمله میزبان و خبرنگاران) نام‌کاربری Twitter شخصی یا شرکت خود را برای دریافت mention و پاسخ به پست تبلیغ می‌کنند، استفاده از هشتگ‌ها مرتبط یا «مارک» در کنار نام‌کاربری Twitter (مانند #edshow و نیز @daneshchi) به طور فزاینده‌ای به عنوان یک سبک وبلاگ‌نویسی میکرو، به منظور «trend» هشتگ (و بنابراین، موضوع بحث و گفتگو) در Twitter و دیگر موتورهای جستجو تقویت می‌شود.

گویندگان از چنین سبکی به منظور انتخاب شاخص پست‌ها برای پخش زنده استفاده می‌کنند. Chloe Sladden، مدیر مشارکت‌های رسانه‌ای Twitter، دو نوع استفاده از فرمت تلویزیون برای هشتگ‌ها را تعریف کرد: هشتگ‌های که برنامه‌های در حال پخش را معرفی می‌کند (مانند #SunnyFX) و هشتگ‌ها «موقت» و فوری، که توسط شخصیت‌های تلویزیونی برای سنجش واکنش‌های موضعی بینندگان در طول پخش صورت می‌گیرد.

– ترویج رویدادها

رویدادهای سازمان‌دهی‌شدهٔ دنیای واقعی نیز از هشتگ‌ها و لیست‌های موقت برای بحث و ارتقاء در میان شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند. هشتگ‌ها برای شرکت‌کنندگان در رویداد، به عنوان چراغی برای یافتن همدیگر، در Twitter و (در بسیاری موارد) در وقایع زندگی واقعی به کار می‌رود.

شرکت‌ها و سازمان‌های حمایتی، از امتیاز بحث‌های مبتنی بر هشتگ برای ارتقا محصولات، خدمات یا مبارزات انتخاباتی خود استفاده کرده‌اند. اعتراضات و کمپین‌های سیاسی در آغاز سال ۲۰۱۰، مانند جنبش #OccupyWallStreet و #LibyaFeb17، با هشتگ‌ها سازمان‌دهی شده یا برای ارتقای بحث‌ها استفادهٔ زیادی از هشتگ‌ها شده است.

– نارضایتی‌ها و شکایات کاربران

هشتگ‌ها اغلب در رسانه‌های اجتماعی نرم‌افزاری توسط مصرف‌کنندگان، برای شکایت در مورد تجربهٔ مشتری از خدمات شرکت‌های بزرگ، استفاده می‌شود. اصطلاح «bashtag» برای توصیف شرایطی ایجاد شده که در آن هشتگ یک شرکت رسانه‌های اجتماعی، برای انتقاد از آن یا توصیف خدمات ضعیفش به کار می‌رود.

مثلاً، در ژانویهٔ ۲۰۱۰، McDonald هشتگ #McDStories را ایجاد کرد تا مشتریان بتوانند تجربیات مثبت خود را در مورد این رستوران‌های زنجیره‌ای به اشتراک بگذارند. فعالیت‌های بازاریابی تنها دو ساعت بعد از اینکه McDonald شکایت‌های متعددی را به جای تجربیات مثبت موردانتظار دریافت کرد، لغو شدند.

هشتگ در انواع پیام رسان

– هشتگ در توییتر

رسانه اجتماعی توییتر از بعضی کاراکترها مثل +، !، $، %، ^، &، * پشتیبانی نمی کند. توییتر فقط از متن و اعداد پیشتیبانی می کند. برای هشتگ ها در رسانه اجتماعی توییتر هیچ محدودیت طول و تعداد تا زمانی که تعداد کاراکترهای آن به ۱۴۰ نرسید باشد، وجود ندارد.

گزارش های توییتر حاکی از آن است که هشتگ ها باعث افزایش تعامل بین کاربران شده است و به عنوان کارامدترین روش در چت های توییتر شناخته می شود.

هشتگ های رویداد مثل همایش، جشنواره و … در توییتر بخوبی کار می کنند. در واقع شما لازم ندارید که برای اطلاع رسانی یک همایش و جشنواره از روش ای دیگر استفاده نمایید و با استفاده از این هشتگ های رویداد براحتی می توانید در توییتر اطلاع رسانی نمایید.

در هنگام جستجو در توییتر بر اساس هشتگ، نتایج جستجو بر اساس محبوب ترین ها نمایش داده می شود و در صورتی که دکمه همه انتخاب شود نتایج بر اساس تاریخ فیلتر می شود.

ابزارهای مفید هشتگ در توییتر:

Hashtagify: هشتگ های مرتبط با هر اصطلاح را در اختیار شما قرار می دهد.

TWChat: یک ابزار مفید برای نظارت و آرشیو جریانات هشتگ و پر کاربرد در چت توییتر


– هشتگ در اینستاگرام

شبیه توییتر، رسانه اجتماعی اینستاگرام از بعضی کاراکترها خاص مثل +، !، $، %، ^، &، * پشتیبانی نمی کند. در اینستاگرام شما می توانید تا ۳۰ هشتگ برای یک عکس ایجاد نمایید. شما حتی می توانید بعد از انتشار یک عکس هشتگ ها را برای آن ایجاد نمایید. هشتگ ها در اینستاگرام بصورت معجزه آسایی دنبال کنندگان شما را افزایش می دهند بویژه اگر آنها بدرستی انتخاب شده باشند.

بهترین استفاده از هشتگ ها در اینستاگرام برای شرکت در بازی هایی نظیر tbt# و MondayBlues# است. در خیلی از تجربیات نشان داده شده است که افراد دوست دارند روی هشتگ هایی کلیک نمایند که مرتبط با تصاویر مورد نظرشان است. هشتگ هایی که بر پایه موقعیت مکانی می باشند نیز در اینستاگرام بخوبی کار می کنند. نتایج جستجو در اینستاگرام بر اساس بیشترین هشتگ های اخیر نمایش داده می شود.


– هشتگ در گوگل پلاس

در گوگل پلاس برای استفاده از هشتگ ها از همه کاراکترها می توانید استفاده کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی تنها قاعده ای که در استفاده از هشتگ ها در گوگل پلاس وجود دارد این است که بین کاراکترها نباید هیچ فاصله ای باشد.

یکی از قابلیت های رسانه اجتماعی گوگل پلاس هشتگ های خودکار است و هنگامی که متن شما فاقد هشتگ باشد این هشتگ ها بصورت خودکار برای متن شما ایجاد می شود. تعداد هشتگ ها در پست های گوگل پلاس هیچ محدودیتی وجود ندارد.

هشتگ های گوگل پلاس برای بیان تغییرات طیف وسیعتری از افراد را شامل می شود. در هنگام استفاده از هشتگ ها افراد بیشتری از پست های شما بازدید می کنند و نظرات خود را اعلام می کنند.

برخلاف توییتر و اینستاگرام هشتگ های خاص مثل رویدادها و موقعیت های جغرافیایی و بازیها در گوگل پلاس بدرستی کار نمی کنند ولی در عوض برای فهم بیشتر پست ها، هشتگ ها بهترین توضیحات در این رسانه اجتماعی هستند. نتایج جستجو در گوگل پلاس بر اساس هشتگ بر اساس محبوبیت رتبه بندی می شود و همچنین قابلیتی در آن وجود دارد که می توان کلیه هشتگ های مرتبط را مشاهده نمود.


– هشتگ در فیسبوک

هشتگ ها در فیسبوک از کاراکترهای استانداردی که در اکثر رسانه های اجتماعی استفاده می شوند، پشتیبانی می کنند. هیچ محدودیتی از نظر تعداد هشتگ در رسانه اجتماعی فیسبوک جهت استفاده در پست ها وجود ندارد.

صفحه نتایج جستجو در فیسبوک بر اساس هشتگ بر اساس الگوریتم های پیچیده ای نمایش داده می شود. در این الگوریتم به معیارهایی نظیر ارتباط اشخاص در پست ها، زمان بروزرسانی، تعداد اقدامات انجام شده روی پست ها و … توجه می شود.

هشتگ های ارزشمند

در توییتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، ۵۵ درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می شوند و بیش  از ۵۰ درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت های تبلیغاتی ارایه شده است و برای آنها منفعت دارد، به صورت مجدد آن را انتشار می دهند. این بررسی که در مرکز Online Circle انجام شده است، نشان می دهد که کاربران به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، بریتانیا، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده می کنند و موضوعات خود را در شبکه های اجتماعی یا دسته بندی و علامتگذاری ارایه می دهند.

کارشناسان مرکز Online Circle در بررسی های خود متوجه شدند که چرا کاربران شبکه های اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقه دارند و ترجیح می دهند موضوع موردنظر خود را با اتیکت های مجازی متمایز کنند. دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است:

  • از این فرایند استفاده می کنند تا یک موضوع را داغ کنند یا آغاز یک گفت و گوی اینترنتی را باعث شوند.
  • از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده می کنند. زمانی که یک موضوع با # متمایز می شود، افراد مختلف می توانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام کنند
  • فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی به وجود می آورند.
  • می توان از این طریق اطلاعات  با موضوع خاصی را به صورت یکجا دریافت کرد.
  • برای سازماندهی توییت ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آن استفاده می شود.
  • افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی
برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *