خانه » آگهی رپورتاژ » معرفی انواع هوش و تأثیر شرکت در آزمون‌های هوش

معرفی انواع هوش و تأثیر شرکت در آزمون‌های هوش

معرفی انواع هوش و تأثیر شرکت در آزمون‌های هوش

شناخت انواع هوش و شرکت در آزمون جهت آگاهی نسبت به آن، موضوعی است که در روند تحصیل، پیشرفت و رسیدن به هدف­‌هایی که داریم به آن نیاز پیدا خواهیم کرد. به همین دلیل اکثر والدین به­ دنبال کمک­ گرفتن از آزمون­‌هایی هستند تا نوع هوش فرزند خود را کشف کرده و آن را در مسیر پیشرفت تحصیلی و شغلی تقویت کنند.

هوش چیست؟

هوش قدرتی است که تصور می‌­شود از والدین به کودک ارث می­رسد و کاربرد آن در مهارت­‌ها و توانایی­‌های تحصیلی خلاصه می‌‍­شود.

اما باید بگوییم که در تشریح هوش و انواع آن ثابت شده که برخی از توانایی­‌ها، ارزش ذاتی اجتماعی دارند و شناخت آن­‌ها باعث می­شود تا فرد در تمام جوانب زندگی، عملکرد موفق­‌تری داشته باشد.

آیا می­توان هوش را به انواع مختلفی دسته­بندی کرد؟

اگر بخواهیم هوش و انواع آن را طبق آزمون هوش دسته­‌بندی کنیم به ۴ نوع کلامی، محاسباتی، فضایی و منطقی میرسیم که تک­ تک موارد گفته­ شده در مدرسه تیزهوشان و سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) مورد توجه زیادی قرار دارند.
از آنجایی که تعداد زیادی از انواع هوش هنوز کشف نشده و پاسخ منطقی در برابر برخی عملکردهای قدرتمند دانش­‌آموزان تعریف نکرده‌­اند، می­توان نتیجه گرفت که باهوش به کسی گفته می­‌شود که در زمینه مورد علاقه­‌اش، همزمان با تلاش­ کردن لذت برده و پله ­پله پیشرفت کند.

با این حال در ادامه به معرفی و بررسی انواع هوش کلامی، هوش محاسباتی، فضایی و منطقی خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که این ۴ هوش در مدرسه تیزهوشان و به ­عنوان آزمون ورودی مورد سنجش قرار می­‌گیرد.

معرفی هوش کلامی و تاثیر آن در روابط

هوش کلامی یا زبانی توانایی ارتباط برقرارکردن را برای انسان فراهم می­‌کند. به‌­طوری که افراد مجهز به این هوش، قادر به استفاده صحیح از کلمات هستند و با دستور زبان آشنایی کاملی دارند.

این هوش علاوه بر تاثیرگذاری روی ارتباطات کلامی، توانایی نوشتن را نیز در فرد به ­وجود می‌­آورد. به همین دلیل است افرادی که از هوش کلامی برخوردار هستند در مشاغل نویسندگی، بازاریابی و سخنرانی عملکرد موفق و قابل توجهی دارند.

معرفی هوش محاسباتی و نقش آن در زندگی واقعی

هوش محاسباتی یا عددی به ریاضیات و قوانین آن محدود نمی‌­شود. باید بگوییم که این هوش دقت و سرعت فرد را در حل مسائل پیچیده‌­ای که ممکن است در محیط پیرامون و زندگی واقعی‌­اش رخ دهد، به ­شدت بالا می­برد.

هوش فضایی چیست و چه ارتباطی با هوش محاسباتی دارد؟

خیلی از افراد معمولا هوش فضایی را با هوش عددی یکی می­دانند. باید بگوییم درست است که این هوش ارتباط مستقیمی با هوش محاسباتی دارد، اما حل برخی مسائل نیاز به درک فضایی و مکانی مشابه فاصله و اندازه داشته که بدون هوش فضایی هیچ­کس قادر به حل آن­ها نیست.

هوش منطقی چه نقشی در زندگی واقعی ایفا می­کند؟

یکی دیگر از انواع هوش، نوع منطقی است که مشابه نامش مربوط به منطق و ادراک می­شود. در واقع وجود هوش منطقی تاثیر زیادی در به­ کار گیری درک، استدلال و نگرش صحیح نسبت به مسائل مختلف پیش ­آمده دارد.

هوش کلامی

آیا ثبت نام کودکان در مدرسه تیزهوشان اقدام درستی است؟

حال که شما را با انواع هوش و نقش آن­ها در زندگی آشنا کردیم، نوبت به پاسخ این سوال می­رسد که در مدارس تیزهوشان چه می­گذرد؟ آیا ثبت نام کودکانمان در این مدارس کار درستی است؟

در پاسخ باید گفت بزرگ­ترین مزیتی که از ثبت نام کودکان در مدارس تیزهوشان به ­دست می‌­آوریم، محیط و جو حاکم در این مدرسه‌­ها است.

در واقع حضور دانش‌‎­آموز در این مدارس باعث می­‌شود تا در محیطی که همه مشغول تحصیل، خلاقیت، ارتباطات شاد و تاثیرگذار هستند، کودک شما رشد کرده و پیشرفت کند.

اما با در نظرگرفتن اینکه چنین مدارسی بدون آزمون و سنجش هوش کودکان، اقدام به ثبت نام او نمی‌­کنند، چه راهکاری پیش روی والدین قرار دارد؟

معرفی آیریسک؛ کانون دانش پژوهان ایران

آیریسک کانونی است که از دبستان تا مدال جهانی المپیاد، تک ­تک دانش‌­آموزان و کودکان علاقه‌­مند به تحصیل را حمایت می­‌کند.

در واقع هدف این مجموعه فراهم ­کردن محیطی شاد و سالم برای پیشرفت علمی کودکان و دانش­‌آموزان است. آیریسک امکاناتی نظیر آکادمی هنر، کمپ تابستانی، طراحی مانگا و آموزش زبان دارد.

عقیده این مجموعه این است که نوع هوش کودک شما حین انجام فعالیت­‌های مختلف از جمله شمشیربازی، آشپزی، حضور در اردوگاه و یادگیری انواع مهارت پیدا شده و فرزندتان در محیطی شاد به ­همراه دوستانش رشد خواهد کرد.

جمع­ بندی

انواع هوش شامل هوش کلامی، محاسباتی، فضایی و منطقی می­شود که در مدارس تیزهوشان مورد سنجش قرار می‌گیرند. بنابراین شرکت در آزمون هوش باعث می‌­شود تا مسیر موفقیت با سرعت بیشتری طی شود.

اما با توجه به اینکه هوش انسان به موارد گفته ­شده ختم نمی‌­شود، کودکان و دانش آموزان باید در محیطی حضور داشته باشند که همزمان با انجام فعالیت­‌های مختلف و کسب انواع مهارت، نسبت به هوش ذاتی خود آگاهی پیدا کنند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. آیریسکی‌ها همه تیزهوش هستن😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *