خانه » دانستنی ها » مرگ مغزی چگونه اتفاق می افتد و فرد مبتلا به مرگ مغزی چقدر زنده می ماند؟ 

مرگ مغزی چگونه اتفاق می افتد و فرد مبتلا به مرگ مغزی چقدر زنده می ماند؟ 

در مورد مرگ مغزی بیشتر بدانید!

مرگ مغزی چگونه اتفاق می افتد

مغز انسان همانند یک فرمانده‌ با تجربه و آگاه به تمام مسائل پیرامونش، با دریافت کنش‌ های محیط بیرون و درون، دستور واکنش ‌هایی مناسب با آن را صادر می‌ کند. مغز خود از دو نیمکره‌ به ظاهر هم شکل تشکیل یافته است. هر کدام از این قسمت ‌ها مسئول یک فرآیند شناختی و یا عملکردی در انسان می‌ باشند و اختلال در خونرسانی هر قسمت منجر به اختلال در قسمتی از عملکرد انسان می ‌شود. مرگ مغزی عبارت است از توقف دائمی و غیر قابل برگشت تمامی اعمال همه قسمت های مغز، شامل کورتکس، ساب کورتکس و ساقه مغز بطور همزمان. برای کسب اطلاع بیشتر درباره ابن عارضه در ادامه با ما همراه باشید.

کلیک کنید : گواهی فوت در منزل در کمترین زمان ممکن و با پزشک مجرب و قانونی.

مرگ مغزی

مرگ مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

چهار رگ اصلی که از گردن وارد جمجمه می ‌شوند و وظیفه خونرسانی به مغز و ساقه مغز را به عهده دارند . برخی موارد مانند ضربه به سر، خونریزی مغزی ناشی از پاره شدن عروق مغزی، تومورهای مغزی و … موجب بالا رفتن فشار داخل مغز شده و به دلیل غیر قابل گسترش بودن استخوان‌ های جمجمه، فشار بالا، موجب بسته شدن عروق داخل مغز می ‌شود. همانطور که قبلا” نیز گفته شد این واقعه منجر به قطع خونرسانی به سلول‌ های مغزی شده و کلیه سلول‌ های مغز و ساقه مغز به طور کامل تخریب می ‌گردند.

به عبارت دیگر اگر به هر دلیلی سلول‌ های مغز و ساقه مغز تخریب شوند و تمامی فعالیت ‌های مغزی و ساقه مغزی به ‌طور همزمان و غیر قابل برگشت قطع شوند، فرد دچار مرگ مغزی می ‌شود.

فرد مبتلا به مرگ مغزی چقدر زنده می ‌ماند؟

فرد مبتلا به مرگ مغزی در واقع شخصی است که به ‌علت آسیب گسترده به مغز قادر به ایجاد ارتباط با محیط اطرافش نیست، نمی‌ تواند صحبت کند، نمی ‌بیند و به تحریکات دردناک پاسخ نمی‌ دهد. چنین فردی قادر به تنفس خود به‌ خودی هم نیست. فرد مبتلا به مرگ مغزی، با وجود آن‌ که ضربان قلب دارد، هیچ موج مغزی قابل ثبتی ندارد. ضربان قلب وی به کمک دستگاه تنفس مصنوعی و اقدامات نگهدارنده ادامه می ‌یابد تا اعضای اهدایی جهت پیوند در شرایط مطلوب حفظ شوند.

همانطور که گفته شد ضربان قلب به طور مصنوعی ادامه پیدا می کند و در نهایت تا ۱۴ روز می توان ارگان های فرد مرگ مغزی را حفظ کرد. بعد از این مدت قلب می ایستد. این امکان وجود ندارد که بتوان فرد مرگ مغزی را مدت زمان طولانی تری با این روش زنده نگه داشت. تخریب ارگان ها در بدن با تولید سم همراه است، مغز تخریب شده و در نتیجه سم ترشح می کند که به روی گره قلب منتقل شده و آن را از کار می اندازد. این اتفاق در نهایت ممکن است ۱۴ روز طول بکشد.

چه عواملی موجب مرگ مغزی می ‌شود؟

  • تصادفات رانندگی
  • وارد آمدن ضربه شدید به سر
  • سقوط از ارتفاع
  • خونریزی ‌های داخلی مغز
  • سکته مغزی
  • آنوکسی ( با علت قلبی یا ریوی )
  • مسمومیت ‌های شدید

چه عواملی موجب مرگ مغزی می ‌شود؟

تفاوت مرگ مغزی و کما چیست؟

کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز است که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می ‌گردد و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش، پاسخ نمی ‌دهد. فرد مرگ مغزی در ظاهر شبیه به بیمار کمای عمیق است.

در کما ساختمان سلول تخریب نشده و فقط عملکرد این سلول‌ ها مختل می ‌شود. این عملکرد مختل ممکن است پس از مدتی حتی طولانی، مجدداً برقرار شود و بیمار، هوشیار گردد ؛ این در حالی است که در مرگ مغزی به دلیل تخریب سلول‌ ها هیچ برگشتی وجود نخواهد داشت.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *