خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” صلاح مملکت خویش خسروان دانند “

معنی ضرب المثل ” صلاح مملکت خویش خسروان دانند “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل صلاح مملکت خویش خسروان دانند 🤴

معنی صلاح مملکت خویش خسروان دانند

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی صلاح مملکت خویش خسروان دانند چیست؟

۱- یعنی هر کسی صلاح و مصلحت کاری که خود می خواهد انجام دهد را بهتر از دیگران تشخیص می دهد.

۲- این ضرب المثل را هنگامی به کار می برند که کسی از دیگران مشورت بخواهد، آنها پس از مشاوره با شخص به او می گویند: درست است که ما راهنمایی ات کردیم اما تو خودت صلاح کارت را بهتر از ما می دانی ( و این ضرب المثل را به کار می برند.) زیرا کسی از نیت واقعی کسی خبر ندارد و یا حتی ممکن است آن شخص کارهای مخفیانه دیگری انجام داده باشد که فقط خودش می تواند آن را بررسی کند.

۳- این ضرب المثل به خوبی به ما یاد می دهد که اگر به کسی هم در کارش کمک کردیم و مشاوره دادیم، نظر خود را تحمیل نکنیم و اجازه دهیم تصمیم نهایی را خودش بگیرد.

۴- معنای ظاهری ضرب المثل این چنین است: هر پادشاهی صلاح کشور و مملکت خود را بهتر از دیگران می داند و نباید اجازه دهد خسروان (پادشاهان) ممالک دیگر حق تصمیم گیری را از او سلب کند یا بخواهند در امور داخلی کشورش دخالت کنند.

به همین دلیل از این ضرب المثل استفاده می گردد و به افراد تذکر داده می شود که شما هم برای کارهایی که در زندگی شخصی تان انجام می دهید، در واقع پادشاه زندگیتان هستید! و باید حواستان باشد که در هر تصمیم گیری، بهترین راه را انتخاب کنید.

۵- گاهی هم این ضرب المثل را برای آدم های کله شق و لجوجی به کار می برند که اصلا حرف حق سرشان نمی شود! مثلا کار اشتباهی انجام می دهد و یک آدم خیرخواهی او را از اشتباهش آگاه می کند. اما او بجای اینکه درباره حرف های او فکر کند، روی برمی گرداند و گاهی ممکن است با توهین پاسخش را بدهد!

در اینجا شخص تذکردهنده که می بیند حرف هایش برای او تاثیری ندارد این ضرب المثل را به کار میبرد!

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *