خانه » آگهی رپورتاژ » سونوگرافی چیست؟ انواع، معایب و کاربرد آن

سونوگرافی چیست؟ انواع، معایب و کاربرد آن

سونوگرافی چیست؟ در مورد آن بیشتر بدانیم!

انواع سونوگرافی

در این مقاله با کاربرد انواع سونوگرافی و بهترین مرکز سونوگرافی آشنا می شوید با ما همراه باشید.

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یک شیوه تصویربرداری غیر تهاجمی و بی ضرر است که به کمک سایر شیوه های تشخیصی و غربالگری و گاه به تنهایی برای ارزیابی و آنالیز تمامی قسمت های درونی و سطحی بدن قابل استفاده است. در این شیوه امواج صوتی فرکانس بالا را توسط یک پروب به داخل بدن فرستاده و سپس انعکاس آن را دریافت می کنند و تصویر بر روی مانیتور تشکیل می شود.

کاربرد سونوگرافی

سونوگرافی برای ارزیابی و مشاهده تمامی اعضای داخلی و سطحی بدن، تشخیص بیماری ها، و همچنین در بررسی درد و تورم و عفونت از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

  • بررسی جنین، وضعیت آن و میزان رشد جنین در دوران بارداری
  • بررسی تمامی احشا شکمی مثل: آپاندیس، کلیه، مثانه، روده ها، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، سیستم مجاری ادراری و پروستات و…
  • بررسی غدد بدن مثل تیروئید و پاراتیروئید، غدد لنفاوی و ……
  • بررسی پستان ها
  • بررسی سیستم تناسلی آقایان، خانم ها و همچنین بررسی اختلالات قائدگی در آنان
  • بررسی عروق خونی و قلب
  • بررسی مفاصل و عضلات
  • بررسی پوست بدن
  • بررسی مغز نوزاد و همچنین مفاصل و ستون فقرات
  • همچنین گاهی از سونوگرافی به عنوان هدایت کننده سوزن نمونه برداری از بافت تیروئید، پستان و یا در تزریق ماده حاجب قبل از تست آرتروگرافی برای آنالیز مشکلات مفصلی و … کاربرد دارد.

معایب، محدودیت ها و عوارض سونوگرافی

معایب، محدودیت ها و عوارض سونوگرافی

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفته شد سونوگرافی یک تست بدون خطر و عوارض است بر خلاف رادیوگرافی، در این تست از امواج فرا صوت استفاده می شود، و سرعت انتقال این امواج در محیط های چگال تر بیشتر است. بنابراین در حین این تست از ژل هایی استفاده می شود که بر پایه آب هستند استفاده می شود که چگالی آن ها از هوا بیشتر است که باعث می شود امواج به خوبی انتشار یابند.
امواج فرا صوت مورد استفاده در تست سونوگرافی علاوه بر خلا از بافت استخوانی بدن هم نمی توانند عبور کنند بنابر این برای تصویربرداری از استخوان ها نمی توان از این شیوه بی خطر استفاده کرد و پزشکان تست های دیگری مثل سی تی اسکن، و ام آر آی توصیه می کنند.

آمادگی های قبل از سونوگرافی

آمادگی های قبل از انجام تست های سونوگرافی متفاوت و بر اساس نوع تست می باشد. بنابراین توصیه می شود قبل از انجام، از مرکزی که قصد انجام تست را در آن دارید مشاوره و راهنمایی بگیرید. اما به طور کل می توان گفت:
سونوگرافی هایی مثل سونوگرافی کلیه، مثانه، مجاری ادراری، رحم و تخمدان، سونوگرافی پروستات و سونوگرافی سه ماهه اول بارداری به مثانه پر احتیاج دارند.
سونوگرافی هایی مثل کبد، کیسه صفرا، مجرای صفراوی، کالر داپلر عروق کلیوی و شکمی به ناشتا بودن احتیاج دارند.
برخی سونوگرافی ها مثل سونوگرافی های سه ماهه دوم بارداری ازجمله سونوگرافی NT به مثانه نیمه پر نیاز دارند.
و برخی مثل سونوگرافی بیوفیزیکال نیاز است قبل از انجام تست مایعات شیرین میل شود.

انواع سونوگرافی

انواع سونوگرافی

سونوگرافی ها را به چند طریق می توان دسته بندی کرد اما به طور کلی به سه دسته سونوگرافی های غیر رنگی، سونوگرافی های رنگی (کالر داپلر) و سونوگرافی های الاستوگرافی تقسیم می شوند.

سونوگرافی های غیر رنگی همان سونوگرافی معمول است که اغلب افراد با آن آشنا هستند مثل سونوگرافی های بافت نسج نرم (سونوگرافی آپاندیس، سونوگرافی کبد و…)، برخی از سونوگرافی های دوران بارداری مثل تشخیص ساک حاملگی، سونوگرافی ان تی و…

سونوگرافی های رنگی یا کالر داپلر ها به عنوان یک انقلاب در سونوگرافی شناخته می شوند، در آن ها نیز مانند همه سونوگرافی ها امواج فراصوت به بدن ارسال و بعد از برخورد با سلول های عروق خونی وگلبول ها طول موج صوت تغییر میکند و به دستگاه برگشته و باعث ایجاد تصاویر کالر داپلر در مانیتور می شود، و به ویژه برای مواردی مثل: بررسی و تشخیص لخته خون در بدن (آمبولی)، واریس، رشد جنین کاربرد دارند.

از الاستوگرافی برای بدست آورد سفتی بافت کبد (گرید کبد و …) ، توده های پستان، تیروئید، جفت جنین و … استفاده می شود.

همچنین سونوگرافی ها را بر اساس تکنیک انجام و میزان تخصص مورد نیاز برای انجام به سه دسته سونوگرافی های معمول، سونوگرافی های تخصصی و سونوگرافی های مداخله ای تقسیم می کنند.

سونوگرافی های تخصصی مثل سونوگرافی آنومالی جنین، اکوکاردیوگرافی قلب جنین و… که در این سونوگرافی ها پزشک انجام دهنده باید تخصص و دقت لازم را داشته باشد.

سونوگرافی های مداخله ای از جمله بیوپسی از غدد تیروئید و پاراتیروئید، بیوپسی از بافت پستان و یا بیوپسی از پروستات در این گونه سونوگرافی ها عموما از بی حسی موضعی استفاده می شود و بعد از بی حس شدن و ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر با هدایت پروب سونوگرافی توسط سوزن مقداری از بافت خارج می شود و به آزمایشگاه جهت بررسی های دقیق تر ارسال می شود و عموما این نوع سونوگرافی جهت بررسی توده ها و بافت های سرطانی استفاده می شود.

سونوگرافی ها بر اساس پروب مورد استفاده در حین انجام نیز به سه دسته سونوگرافی های عمقی، سونوگرافی های داخلی و سونوگرافی های سطحی تقسیم می کنند.

سونوگرافی های عمقی همان سونوگرافی هایی هستند که احشاء داخلی بدن انجام می شوند و از پروب کانوکس استفاده می شود. سونوگرافی داخلی که توسط پروب مخصوصی انجام میشوند، پروب به داخل بدن فرستاده می شود و از نزدیک از عضو مورد نظر تصویربرداری می کنند مثل سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی ترانس رکتال، و سونوگرافی های داخل دهانی.

سونوگرافی های سطحی که در آن ها از پروب لینیر یا خطی استفاده می شود مثل سونوگرافی های پستان، سونوگرافی تیروئید، سونوگرافی های تاندون و عضلات و سونوگرافی پوست

چگونه یک مرکز سونوگرافی معتبر انتخاب کنیم؟

اکثر مردم به انتخاب مرکز تشخیصی برای انجام اموری مثل سونوگرافی، رادیولوژی و سایر تصویربرداری های پزشکی توجه زیادی نمی‌کنند، غفلتی که می‌تواند پرهزینه و جبران ناپذیر باشد.
بنابراین بسیار مهم است که برای انجام خدمات مورد نظر بهترین مرکز سونوگرافی را انتخاب کنیم. چون سونوگرافی یک تست وابسته به اپراتور است، یک رادیولوژیست خوب و با تجربه کافی مهمترین عامل برای تفسیر دقیق تصاویر و در نتیجه تشخیص است، و همچنین به پزشکان معالج می تواند کمک کند تشخیص اولیه را تایید و یا رد کنند و دوره درمانی مناسب را تجویز کنند. بنابراین یکی از مهم ترین نکات انتخاب یک مرکز تخصص پزشک رادیولوژیست آن می باشد.

نه تنها رادیولوژیست، بلکه نوع دستگاه سونوگرافی نیز اهمیت دارد، به این علت که دستگاه های ضعیف منجر به تصاویر تار یا با وضوح پایین می‌شوند که ممکن است دید دقیقی از داخل بدن را در اختیار رادیولوژیست یا پزشک قرار ندهند و در نتیجه احتمال عدم تشخیص درست و زودهنگام را زیاد می شود.

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی رازی شهرری، جامع ترین مرکز تصویربرداری جنوب تهران می باشد که با بهره مندی از تجهیزات پزشکی پیشرفته به تناسب کاربری و نیاز بیماران آماده ارائه انواع خدمات تصویربرداری تخصصی و فوق تخصصی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، رادیولوژی و سنجش تراکم استخوان می باشد. در این مرکز به واسطه همکاری با بهترین متخصصین رادیولوژی و سونوگرافی آقا و خانم و تعدد پزشکان، تست ها بر اساس تخصص هر یک از پزشکان انجام می شود. در سریع ترین زمان ممکن نتیجه تست ها آماده و برای بیماران ارسال می شود، بیماران از طریق نمایش آنلاین تصاویر می توانند در هر زمان و مکان به پرونده الکترونیک خود دسترسی داشته باشند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *