خانه » زندگینامه » تحقیق درباره زندگی یوهان ولفگانگ گوته + اشعار و سخنان

تحقیق درباره زندگی یوهان ولفگانگ گوته + اشعار و سخنان

زندگی نامه یوهان ولفگانگ گوته شخصیت برجسته ادبیات جهان

زندگی یوهان ولفگانگ گوته

ادیب، شاعر، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار یوهان ولفگانگ فون گوته در ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت پنجمین شهر بزرگ آلمان زاده شد. این فرد برجسته ادبیات جهان با رمان رنج‌های ورتر جوان در سال ۱۷۷۴ توانست شهرت زیادی بدست آورد. گفتنی است در کوه کیکلهان در نزدیکی شهر ایلمانو کلبه‌ای از وی به یادگار مانده ‌است.

گوته بعنوان یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی، رمانتیسیسم و جنبش وایمار کلاسیک شناخته می‌شود. همچنین این شخصیت آلمانی از بزرگترین مردان فرهنگی قرون ۱۸ و ۱۹ اروپا است.

زندگی نامه یوهان ولفگانگ گوته

پدر گوته او همراه با خانواده‌اش در فرانکفورت که آن زمان قسمتی از امپراتوری مقدس روم بود زندگی می‌کرد. مادر او نیز از خانواده‌های سرشناس فرانکفورتی بود. یوهان ولفگانگ گوته در کنار پدر و معلم خصوصی‌اش توانست بسیاری از معلومات را، مانند زبان‌های لاتین، یونانی، فرانسوی، انگلیسی و عبری را فرا گیرد.

او بین سال‌های ۱۷۶۵تا ۱۷۶۸ در لایپزیگ به تحصیل حقوق پرداخت و در آنجا به اشعار کریستیان فورشتگت گلرت علاقه پیدا کرد. پس از سال ۱۷۶۸، گوته به زادگاهش بازگشت و مدتی نیز در دارمشتات بود. گوته پس از این که تعدادی از آثار بزرگش را به پایان رساند، سال ۱۷۷۵ به وایمار رفت و در آن‌جا حدود ۱۰ سال وزیر حکومت شد. سپس او تا سال ۱۷۸۸ به ایتالیا رفت و در آنجا به تحصیل هنر و مجسمه‌سازی باستانی پرداخت. او خود را با کارهای میکل آنژ و رافائل مشغول کرد.

در سال ۱۷۸۸، گوته به وایمار بازگشت و تقریباً باقی عمرش را در آن‌جا گذرانید، هرچند که زندگی او در آن‌جا با جنگ‌های ناپلئونی روبه‌رو شد. گوته در وایمار به تحصیل زبان‌های فارسی و عربی و همچنین قرآن پرداخت و شیفتهٔ اشعار حافظ شد. وی علاقه ویژه‌ای نیز به شهر ایلمناو در نزدیکی وایمار داشته‌است.

پیشنهادی: زندگینامه مختصر از حافظ شیرازی

در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی دست نوشته‌هایی از یوهان گوته توسط تیم تحقیقات «فطرس مدیا» پیدا شد که نشان می‌داد گوته سعی در یادگیری رسم‌الخط عربی دارد. جمله «علی ولی‌الله» در این مشق‌ها بسیار تکرار شده بود. این دست خط‌ها بعد از دو قرن در منزل وی در وایمر موجود است. گواه این مطلب نگاشته کامل «علی ولی‌الله» در برگه ای جدا به شکلی بزرگ است که با نقش و نگاره‌ها تزیین شده است.

در سال ۱۸۳۲ گوته بر اثر نارسایی قلبی در شهر وایمار درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. گفته می‌شود آخرین گفته‌ی او از مرگش، نور بیشتر به آلمانی: Mehr Licht بود.

بررسی آثار یوهان ولفگانگ گوته

مهمترین آثار گوته قبل از رفتن او به وایمر در سال ۱۷۷۳ به نام Götz von Berlichingen نوشته شد که باعث شد گوته در معرض توجه قرار بگیرد. رمان رنج‌های ورتر جوان در سال ۱۷۷۴ نوشته شد که شهرت زیادی بدین وسیله کسب کرد. در واقع این رمان را می‌توان برای اولین بار پر فروش‌ترین کتاب جهان نامید و مانند جرقه‌ای در آثار ادبی به‌شمار می‌آید. در طول سالیانی که گوته در وایمر بود و قبل از اینکه با شیلر آشنا شود او کارآموزی ویلهلم میستر را شروع کرد و چندین نمایشنامه نوشت. از دیگر آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اگمونت
  • نغمه‌های رومی
  • فاوست
  • خویشاوندی‌های اختیاری
  • دیوان غربی-شرقی (تقدیم به حافظ شیرازی)
  • تئوری رنگ‌ها (از آثار او در زمینه علوم طبیعی)

اشعار گوته

دلدار من!
اگر بخواهی بی دریغ بلخ و بخارا و سمرقند را
به خال هندویت خواهم بخشید
اما پیش از آن از امپراطور بپرس
بدین بخشش راضی است یا نه
زیرا امپراطور که بسی بزرگتر و عاقل‌تر از من و توست
از راز عشق ورزیدن خبر ندارد

آری
ای پادشاه
می‌دانم که به این بخشش‌ها رضا نخواهی داد
زیرا تاج‌بخشی فقط از گدایان کوی عشق ساخته است

عشق چیره نمی‌شود
عشق می‌پرورد
عشق توان آن دارد
که در یک لحظه آن کند
که به رنج به سختی می‌تواند در یک عمر فراهم آورد

از این که در کنارم هستی بسیار شادمانم
بودنت یاریم می‌کند که دریابم
جهان تا کجا زیباست

سخنان گوته

* اگر آدم خوبی با تو بدی کرد،چنان وانمود کن که نفهمیده‌ای. او توجه خواهد کرد و مدت زیادی مدیون تو خواهد بود.

* هیچ چیز به اندازه وقتی که آدمی مطلبی خنده دار می گوید ، شخصیت اش را نشان نمی دهد.

* اشخاص بزرگ و با همت به کوه مانند، هر چه به ایشان نزدیک شوی عظمت و ابهت آنان بر تو معلوم شود و مردم پست و دون همانند سراب مانند که چون کمی به آنان نزدیک شوی به زودی پستی و ناچیزی خود را بر تو آشکار سازند.

* از استثنائـات است که کسی را بـه خاطر آنچه که هست دوست بدارند . اکثر آدمها چیزی را در دیگران دوست دارند که خود به آنها امانت می دهند : خودشان را ، تفسیر و برداشت خودشان را از او

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *