خانه » آگهی رپورتاژ » نکات و تفاوت های انتخاب رشته سراسری و آزاد

نکات و تفاوت های انتخاب رشته سراسری و آزاد

انتخاب مهم در انتخاب رشته سراسری و آزاد

انتخاب رشته سراسری و آزاد

در چند سال اخیر کنکور سراسری و دانشگاه آزاد به صورت یکجا برگزار می شود اما انتخاب رشته این دو دانشگاه یکی نیست و انتخاب رشته سراسری به صورت با کنکور و بدون کنکور به صورت جداگانه و در فرم های جداگانه انجام می شود و انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی نیز با کنکور و بدون کنکور در فرم های جداگانه و به صورت جداگانه انجام می شود.

از این رو تفاوت هایی میان انتخاب رشته دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که درا ین مقاله سعی داریم تفاوت های انتخاب رشته سراسری و آزاد را کامل و دقیق آموزش دهیم تا در زمان انتخاب رشته دچار مشکل نشوید. تا سال های ۹۱ و ۹۲ کنکور دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سراسری نیز به صورت جدا از هم برگزار می شد و انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی قبل از برگزاری کنکور این دانشگاه بود اما از سال ۹۲ به بعد روند کنکور و انتخاب رشته کاملا تغییر کرده است که قصد داریم در این مطلب به صورت کامل و دقیق توضیح دهیم.

انتخاب رشته سراسری

انتخاب رشته سراسری در نیمه اول مرداد ماه هر سال و بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می شود که معمولا  دو الی سه روز بعد از اعلام نتایج اولیه فرایند انتخاب رشته آغاز می شود و بین ۵ الی ۷ روز برای انتخاب رشته با کنکور دانشگاه سراسری فرصت می باشد. انتخاب رشته با آزمون دانشگاه سراسری دارای یک فرم با ۱۵۰ حق انتخاب کد رشته محل می باشد که باید از دفترچه شماره ۲ منتشر شده از سوی سازمان سنجش دست به انتخاب رشته زد.

در این دفترچه تمامی کد رشته های باآزمون روزانه و شبانه و پردیس خودگردان و غیر انتفاعی و مجازی دانشگاه های با کنکور سراسری موجود می باشد که باید بر اساس علاقه و اولویت فرم انتخاب رشته خود را به کمک یک مشاور با تجربه کامل نمایید.

 

فرم انتخاب رشته با آزمون کنکور سراسری دارای ۱۵۰ انتخاب می باشد که باید کد رشته های خود را در سایت سازمان سنجش وارد نمایید. همچنین انتخاب رشته سراسری به صورت بدون کنکور نیز انجام می شود که معمولا در دوره های غیر انتفاعی و پیام نور کد رشته ارائه می دهد که یک فرم ۱۰۰ تایی جداگانه دارد که انتخاب رشته آن تقریبا از هفته سوم مرداد ماه شروع می شود وتا نیمه های شهریور ماه ادامه دارد.

داوطلبانی که در دوره های با آزمون مجاز نشده اند فقط باید در فرم ۱۰۰ تایی بدون کنکور انتخاب رشته کنند و داوطلبانی که در کد رشته های با کنکور مجاز می باشند هم می توانند انتخاب رشته با کنکور انجام دهند و هم انتخاب رشته بدون کنکور. یعنی ۲ فرم تکمیل کنند و در انتها دو نتیجه برای قبولی داشته باشند که حق انتخاب یکی را دارا می باشند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته آزاد از انتخاب رشته سراسری به صورت جداگانه می باشد و از اواخر مرداد ماه آغاز می شود تا هفته اول شهریور ماه فرصت دارد. انتخاب رشته آزاد نیز مانند سراسری به صورت با آزمون و بدون آزمون می باشد. اما تفاوت انتخاب رشته سراسری و آزاد در این است که انتخاب رشته سراسری با آزمون دارای حق انتخاب ۱۵۰ کد رشته است در صورتی که با آزمون دانشگاه آزاد دارای حق انتخاب ۱۰۰ کد رشته محل می باشد.

تفاوت دیگر انتخاب رشته سراسری و آزاد در این است که انتخاب رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق فرم ۱۵۰ تایی انتخاب رشته سراسری انجام می شود.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

یکی دیگر از تفاوت های انتخاب رشته سراسری و آزاد در این است که هر رشته دانشگاه سراسری دارای یک کد رشته ۵ رقمی متفاوت است اما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی هر دانشگاه دارای یک کد سه رقمی و هر رشته دارای یک کد ۵ رقمی است. که کد رشته ها در همه دانشگاه ها و شهر ها یکسان است. بنابراین در زمان وارد کردن انتخاب رشته در سایت باید هم کد دانشگاه و هم کد رشته را وارد نمایید.

همچنین انتخاب رشته سراسری از طریق سایت سازمان سنجش صورت می گیرد و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت دانشگاه آزاد می باشد.

تفاوت دیگر انتخاب رشته سراسری و آزاد در این است که در زمان انتخاب رشته سراسری نیازی به پرداخت هزینه نیست اما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید یک هزینه برای خرید کارت اعتباری پرداخت نمایید.

انتخاب رشته آزاد بدون کنکور

انتخاب رشته آزاد بدون کنکور کمی با انتخاب رشته بدون آزمون سراسری متفاوت است. در فرم ۱۰۰ تایی بدون کنکور سراسری  از تمامی رشته های زیر گروه خودتان و رشته های مشترک مانند مدیریت و .. می توانید انتخاب رشته کنید اما در انتخاب رشته بدون کنکور، فرم ها حق انتخاب ۲۰ کد رشته محل را به شما می دهند و می توانید در هر زیر گروه آزمایشی یک فرم انتخاب رشته بدون کنکور آزاد تکمیل نمایید.

یعنی یک فرم ۲۰ عددی برای تجربی، یک فرم انتخاب رشته بدون کنکور برای رشته های ریاضی و یک فرم انتخاب رشته آزاد بدون کنکور انسانی و یکی هنر و یکی زبان. یعنی می توانید ۵ انتخاب رشته بدون کنکور ازاد داشته باشید و فقط برای هر کدام باید یک کارت اعتباری تهیه نمایید.

یعنی در نهایت ۶ انتخاب رشته در دانشگاه آزاد خواهید داشت. یکی با کنکور در زیر گروه اصلی خودتان و ۵ فرم بدون کنکور در همه زیر گروه ها که در نهایت از میان قبولی ها می توانید یکی را انتخاب کنید و در دانشگاه ثبت نام نمایید.

انتخاب رشته آزاد بدون کنکور

ویژگی های مهم در انتخاب رشته آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد زمان بر نیست و یک مشاور حرفه ای در یک جلسه می تواند تمامی ۶فرم انتخاب رشته شما را تکمیل نماید. اما ویژگی های مهم انتخاب رشته آزاد موجب شده است تا انتخاب رشته کمی پیچیده تر شود. مثلا در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شما باید رتبه بندی علمی دانشگاه ها را بدانید و بر اساس آن چیدمان خود را انجام دهید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد، اصلا دانشگاه محور نیست و چیدمان باید فقط رشته محور باشد. یعنی رشته مورد علاقه شما مثل حقوق باید در تمامی دانشگاه های شهر شما به ترتیب رتبه علمی دانشگاه چیده شود و سپس به سراغ رشته بعدی بروید.

به جز رشته های مهم پیراپزشکی در رشته تجربی، در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایر رشته ها معمولا شهرستان انتخاب نمی شود و داوطلب در شهر خودش  دانشگاه ها را انتخاب می کند که در مورد انتخاب رشته تجربی به صورت کامل و جامع در مقاله ۰ تا ۱۰۰ انتخاب رشته علوم تجربی پرداخته ایم.

نکته مهم در انتخاب رشته دانشگاه آزاد این است که ۴ رشته اصلی پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد از طریق فرم ۱۵۰تایی انتخاب رشته با آزمون سراسری صورت می پذیرد.

بنابراین در زمان انتخاب رشته به تفاوت های انتخاب رشته سراسری و آزاد حتما توجه نمایید و حتما از یک مشاور حرفه ای و متخصص و با تجربه در امر انتخاب رشته کمک بگیرید. برای دریافت یک مشاوره انتخاب رشته دقیق و با اطمینان کامل می توانید با مرکز مشاوره و انتخاب رشته رتبه شو با شماره های ۰۲۱۲۲۱۴۱۸۲۰ و ۰۲۱۲۲۱۴۲۰۱۸ و ۰۹۲۰۷۲۷۸۶۸۴ تماس حاصل نمایید.

ویژگی های مهم در انتخاب رشته آزاد

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *