با پرسونال برندینگ بیشتر آشنا شوید!
امروزه رقابت زیادی بر سر استخدام در فرصتهای شغلی وجود دارد و به همین خاطر، بسیاری از کارجویان در کنار بهبود مهارتهای سخت، مهارتهای نرم خود را نیز افزایش داده تا به پرستیژ بهتری دست پیدا کنند. از جمله مهمترین موضوعاتی که در حیطه مهارتهای نرم قرار گرفته و میتواند تأثیر زیادی روی پیشرفت کاری داشته باشد، میتوان به پرسونال برندینگ Personal Branding اشاره کرد. تاکنون تعاریف و تحلیلهای زیادی درمورد برندسازی شخصی ارائه شدهاند. در این یادداشت مهمترین نکات پیرامون برندینگ شخصی را بررسی میکنیم و دربارهٔ نقش آن در موفقیت کاری صحبت میکنیم.
پرسونال برندینگ چیست؟
مفهوم برندسازی شخصی اولین بار در سال ۲۰۰۱ توسط شخصی به نام «تام پیتر» مطرح شد. تام پیتر یکی از نویسندگان مطرح در حوزه مدیریت کسبوکار است که در این سال کتابی را با محوریت برندینگ شخصی نوشت و به بازار عرضه کرد.
از دیدگاهی جامع، Personal Branding به تصویری گفته میشود که از یک فرد در ذهن دیگران وجود دارد و برندینگ شخصی، فرایندی است که این تصویر را بهبود بخشیده و آن را نسبت به تصویر افراد دیگر متمایز میکند. برای مثال، یک مهندس مکانیک موفق میتواند با استفاده از پرسونال برندینگ، شخصیت کاری خود را بهگونهای در ذهن سایر همکاران و کارفرمایان خود طراحی میکند که همواره از وی بهعنوان فردی وقتشناس، منظم، دارای سطح علمی بالا و… یاد شود. این امر سبب میشود که دریافت پروژهها و موقعیتهای کاری بیشتر و مهمتر به امری آسان تبدیل شود.
مراحل برندینگ شخصی
اگر میخواهید تصویر ذهنی مثبتی از خود در ذهن دیگران ایجاد کنید، باید این ۴ مرحله را طی کنید:
۱. شناسایی هویت و ارزشهای شخصی
اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن هویت واقعیتان است. کسی که قصد انجام برندینگ شخصی را دارد، باید هویت واقعی و ارزشهای شخصی خود را تعیین کند. برای این کار میتوانید از Archetypeها یا کلان الگوهای شخصیتی استفاده کنید و یکی از آنها را که با روحیات درونی شما سازگارتر است برگزینید. ۱۰ کلان الگوی شخصیتی که در طراحی برند شخصی میتوانید از آنها بهره بگیرید، عبارتاند از:
- قهرمان
- مربی
- معصوم
- یاغی یا ضدقهرمان
- مراقب
- خالق
- حاکم
- کاوشگر
- شوخطبع
- عاشق
انتخاب درست کلان الگو بر اساس ویژگیهای شخصیتی و اهداف شما، میتواند در ایجاد ارتباطات مؤثرتر با مخاطبان و ساخت برند شخصی موفق نقش مهمی ایفا کند.
۲. شناسایی اهداف و مخاطبان هدف
اهداف شما در پرسونال برندینگ تعیین میکنند که چرا میخواهید برند شخصی خود را ایجاد کنید و به چه چیزی میخواهید دست پیدا کنید. برای این کار مشخص کنید موفقیت برای شما چه معنایی دارد؟ آیا به دنبال افزایش شناخت برند شخصی هستید؟ یا میخواهید مشتریان جدید جذب کنید؟ یا به دنبال فرصتهای شغلی بهتر هستید؟
برندسازی شخصی فرایندی است که در آن تصویر مثبتی از خود در ذهن مخاطبانتان ایجاد میکنید تا بعداً از آن برای احراز یک فرصت شغلی مناسب یا موقعیت اجتماعی مطلوب بهره ببرید.
شناسایی مخاطبان هدف به معنای تعیین افرادی است که میخواهید پیام برند شما را دریافت کنند. مخاطبان هدف خود را بر اساس معیارهایی مانند سن، جنسیت، محل زندگی، شغل، علاقهمندیها و نیازها دستهبندی کنید. سپس مشکلات و نیازهای اصلی مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید محتوایی ارائه دهید که به آنها کمک کند.
۳. تولید و انتشار محتوا
هر کلام و رفتار یک انسان، محتوایی است که توسط او تولید و منتشر میشود. برای اینکه بتوان برندینگ شخصی را به شیوهای تأثیرگذار پیادهسازی کرد، باید چهارچوب مشخصی را برای رفتار در شبکههای مجازی تعریف کرد. از این ۵ پلتفرم میتوانید برای تولید محتوا و ساخت برند شخصیتان استفاده کنید:
- Medium
- YouTube
۴. ارزیابی و اصلاح
در آخرین مرحله از پرسونال برندینگ، باید بازخوردهای متفاوت را بررسی کرده و نتایجی که بهدستآمده را تحلیل کرد. بر مبنای این تحلیلها باید استراتژی برندینگ شخصی را اصلاح کرد و آن را بهبود بخشید. شاید در اولین نگاه، مرحله ارزیابی چندان پراهمیت جلوه نکند؛ اما درواقع، عملکرد درست در این مرحله است که باعث میشود فرد روزبهروز پیشرفت داشته باشد.
۵ نکته مهم برای داشتن پرسونال برندینگ موفق
برای اینکه بتوان Personal Branding را به بهترین شیوه ممکن پیش برد، لازم است تا همواره برخی نکات را مدنظر داشت. تعدادی از مهمترین نکات به شرح زیر هستند.
۱. داشتن ثبات
از هر متخصصی درمورد پیشرفت و موفقیت در هر زمینه شغلی سؤال کنید، قطعاً به داشتن ثبات اشاره میکند. چطور مهندس عمران شویم و پروژههای زیادی دریافت کنیم؟ چطور میتوانیم در یک رشته ورزشی قهرمانیهای متعددی را به دست آوریم؟ داشتن ثبات یکی از بخشهای اصلی پاسخ این سؤالها است. درمورد برندینگ شخصی نیز این موضوع صدق میکند. برای ایجاد یک تصویر خوب و مؤثر در ذهن افراد، لازم است که بهصورت مکرر فعالیت کرد.
۲. صداقت
بههیچعنوان نباید ویژگیهایی را که در شخصیت شما وجود ندارد، بهعنوان خصیصههای برند شخصیتان معرفی کنید. بلکه باید خصوصیات مثبت را بهصورت جذابتر و پراهمیتتر به نمایش دربیاورید. همچنین با بهبود خصوصیات منفی و حذف آنها میتوانید پس از مدتی آنها را هم به ویژگیهای مثبت خود تبدیل کنید.
۳. وضوح
در برندینگ شخصی نباید هیچ نقطه ابهامی وجود داشته باشد. تمامی خصوصیاتی که قرار است در قالب خصوصیات اصلی فرد مطرح شوند، باید به طور واضح و کاملاً قابلدرک نشان داده شوند. پیچیدگی بیش از حد میتواند به پرسونال برندینگ آسیب زیادی وارد کند.
۴. اهمیت به شبکهسازی
حتی اگر بهترین ورژن خودتان را ارائه کرده باشید، اما کسی در حوزه کاریتان از حضور شما خبردار نباشد، در زمینه برندینگ شخصی پیشرفتی نخواهید کرد. درنتیجه لازم است تا ارتباطاتی قوی را با متخصصان و همکاران ایجاد کرد و روزبهروز دایره این ارتباطات را گسترش دهید.
برای مثال، یک مهندس مکانیک موفق باید ارتباطات خوبی را با تأمینکنندگان قطعات، طراحان صنعتی، صاحبان کارخانهها و… ایجاد کند.
۵. پیادهسازی سبک بهخصوص
در برندسازی شخصی الگوگرفتن از دیگران هیچ ایرادی ندارد؛ اما کپیکردن از آنها نهتنها نتیجه خوبی را در پی نخواهد داشت، بلکه به برند آسیب میزند. برای ساخت برندینگ شخصی باید سبک خودتان را پیدا کنید و یک مفهوم ویژه و غیرتکراری از هویت خود را به دیگران ارائه دهید.
آیا برای تقویت برندسازی شخصی حتماً به یک مربی یا مشاور نیاز است؟
طبیعی است که بهرهگیری از تجربیات متخصصان پرسونال برندینگ، فرایند پیشرفت را تسریع میکند؛ اما منابع مطالعاتی زیادی نیز وجود دارند که راهنمای خوبی برای این مبحث بهحساب میآیند. در ادامه ۵ منبع رایگان برای یادگیری برندسازی شخصی آورده شده است:
- YouTube – Gary Vaynerchuk’s Personal Branding Playlist
- HubSpot Academy – Free Personal Branding Course
- Coursera – Introduction to Personal Branding
- Blog posts from Buffer
- Personal Branding Blog
جمعبندی
در این مطلب برندینگ شخصی و مهمترین نکات پیرامون این حوزه را بررسی کردیم. برندسازی شخصی یکی از اصلیترین فاکتورها برای پیشرفت کاری محسوب شده و در بازارهای شلوغ و پررقابت امروزی، بسیار پراهمیت است. با تقویت Personal Branding میتوان تصویر مثبتی از خود در ذهن همکاران و کارفرمایان ایجاد کرد و از این طریق به فرصتهای شغلی بهتری دستیافت.