خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی ششم رازِ زندگی

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی ششم رازِ زندگی

جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم فارسی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی ششم راز زندگی

پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب فارسی ششم رازِ زندگی صفحات ۹۴ و ۹۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی ششم درس چهاردهم رازِ زندگی ( پاسخ گام به گام )

درک مطلب درس چهاردهم ص ۹۴

۱- نظر غنچه و گل را با هم مقایسه، و دو تفاوت آنها را بیان کنید.

📗 پاسخ: غنچه حالت بسته گل است و هنوز شکفته نشده و در شعر معتقد است که زندگی یعنی گوشه‌گیری و لب از خنده بستن ولی گل، غنچه‌ای است که باز شده، به ثمر رسیده و در شعر، زندگی را شکفتن و سخنان زیبا گفتن معنی می‌کند.

تفاوت‌ها: ۱- غنچه هنوز زیبایی‌های زندگی را تجربه نکرده و حرف‌های ناامیدکننده می‌زند ولی گل مدت‌هاست که زیبایی‌ها را دیده و تجربه کرده است و حرف‌های امیدوارکننده می‌زند. ۲- غنچه گوشه‌گیر و غمگین است ولی گل شاد و امیدوار است.

۲- به نظر شما راز زندگی چیست؟

📗 پاسخ: به نظر من فرصتی برای تلاش در جهت فهمیدن و رسیدن به سعادت، پیشرفت، موفقیت و رسیدن به هدف‌های متعالی، و لایق جانشین خدا در زمین بودن، راز زندگی است.

۳- منظور از «گل یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است» چیست؟

📗 پاسخ: عمر گل از عمر غنچه بیشتر است پس این دوران گوشه‌گیری و غمگینی غنچه را پشت سر گذاشته و می‌داند که روزهای بهتری در راه است.

۴- چرا شاعر «دلِ گرفته» را به «غنچه» و «خنده» را به «گل» نسبت داده است؟

📗 پاسخ: می‌تواند به علت شکل ظاهری غنچه و گل باشد که غنچه حالت بسته و فشرده دارد و مثل «دلِ گرفته» است ولی گل شکفته و باز است و مثل لبی است که لبخند می‌زند.

کارگاه درس پژوهی ص ۹۴

۱- الف) چند شیء انتخاب کنید و ویژگی‌های انسانی را به آنها نسبت دهید و داستانی کوتاه بسازید.

📗 پاسخ: طبیعت: باد که می‌وزد درختان باغچه به همراه بوته‌های گل سرخ آواز سر می‌دهند و موسیقی می‌نوازند و اینگونه سمفونی طبیعت جان می‌گیرد و شور و نشاط سراسر حیاط خانه قدیمی‌مان را فرا می‌گیرد.

📗 پاسخ: عینک: وقتی به همراه صاحبم در خیابان‌ها قدم می‌زدم، رگبار شروع شد، فرصت را غنیمت شمردم و تن و جانم را با صفای دانه‌های باران شست‌وشو دادم. خیس که شدم، نفسم تازه شد، روحم، جان گرفت و انعکاس نور شیشه‌ام در فضا منتشر شد. دیگر از آلودگی و غبار خبری نبود.

ب) بهترین داستان را با ذکر دلیل انتخاب کنید.

📗 پاسخ: به نظرم داستان عینک بهتر است زیرا عینک به صورت جانداری تصور شده که با باریدن باران، تن و جان را شست‌وشو می‌دهد و غبار و آلودگی را از خود می‌زداید.

۲- در شعر «شیر خدا»، بیت «آن دَمِ صبحِ قیامتْ تأثیر            حلقه‌ی در، شد از او دامن گیر» به چه واقعه‌ای اشاره دارد؟ تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.

📗 پاسخ: به سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان اشاره دارد که حضرت علی(ع) برای نماز و مناجات روانه مسجد شدند، در حالی که ابن ملجم مرادی در کمین ایشان بود تا شمشیر زهرآلود را بر فرق  مبارک ایشان فرود آورد. این واقعه اتفاق افتاد و حضرت در ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید.

درک و دریافت ص ۹۶

۱- با توجّه به متن، مرد اسب سوار چه ویژگی‌هایی داشت؟

📗 پاسخ: مرد اسب‌سوار، فردی خودخواه بود که کمک به دیگران برایش اهمیتی نداشت و برای رسیدن به منفعت، همه کاری می‌کرد حتی دزدی.

۲- منظور بزّاز از گفتن اینکه «باید بار خودم را خودم به دوش بکشم» چه بود؟

📗 پاسخ: منظورش این بود که وقتی خودم با سختی کاری انجام دهم از موفقیت در انجام آن مطمئن‌تر هستم تا اینکه به دیگری بسپارم و احتمالاً ضرری ببینم. او احتمال می‌داد که مرد اسب‌سوار، کالای او را بدزدد.

۳- پنج رویداد مهمّ داستان را به ترتیب بیان کنید.

📗 پاسخ: ۱- مرد بزاز از اسب‌سوار درخواست کمک کرد.

📗 پاسخ: ۲- مرد اسب‌سوار بهانه آورد و درخواست بزاز را رد کرد.

📗 پاسخ: ۳- اسب‌سوار وقتی خرگوش دید با سرعت او را دنبال کرد.

📗 پاسخ: ۴- مرد بزاز اندیشید که ممکن بود بار مرا هم با سرعت با خود ببرد و مرد اسب‌سوار هم به دزدیدن بار مرد فکر کرد.

📗 پاسخ: ۵- مرد اسب‌سوار عذرخواهی کرد و پیشنهاد داد بار را با خود حمل کند و مرد بزاز ترجیح داد بارش را خودش به دوش بکشد.

جواب درس‌های بعدی فارسی ششم دانلود PDF کتاب فارسی ششم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *