خانه » استان شناسی » مسافرت به شهر شیراز | از غذاهای محلی تا صنایع دستی!

مسافرت به شهر شیراز | از غذاهای محلی تا صنایع دستی!

درباره سفر به شهر شیراز بیشتر بدانید!

مسافرت به شهر شیراز

شیراز را می‌توان یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران دانست که قدمت آن به سال‌های بسیار دوری برمی‌‌گردد. از این رو زمانی که وارد شیراز می‌شوید، با اماکن تاریخی بسیاری رو به رو خواهید شد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.البته جذابیت این سفر تنها در جاهای دیدنی شیراز خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید در بازار وکیل قدم بزنید و با صنایع دستی معروف این شهر آشنا شوید. در رستوران‌های آن غذای محلی بخورید و لحظات دلچسبی را برای خود رقم بزنید. پس برای داشتن مسافرتی به یادماندنی و کسب اطلاعات ضروری با ما در ادامه همراه شوید.

عکس سعدیه در شیراز

سعدیه

یکی از بهترین جاهایی که حتما در سفر خود باید از آن دیدن کنید، سعدیه، محل سکونت سعدی شیرازی و ملقب به «استاد سخن» است. بازدید از آرامگاه سعدی که شاعر مشهور و فارسی زبان ایرانیان بود نه تنها سفر شما را سرشار از آثار کهن و ادبی کشور خواهد کرد بلکه بسیار به یادماندنی نیز خواهد شد. در سعدیه شیراز علاوه‌بر آرامگاه سعدی، آرامگاه شوریده شیرازی و دیگر بزرگان نیز وجود دارد و یک حوض که در آن بازدیدکنندگان سکه می‌انداختند. بازسازی مقبره سعدی به سبک سنتی ایرانی انجام شده و طراحی معماری سعدیه توسط محسن فروغی با همکاری یکی‌از هنرمندان و نقاشان برتر ایران به‌نام علی اکبر صادقی صورت گرفته است. شما در این آرامگاه می‌توانید پس‌از بازدید از مقبره به گشت‌وگذار در باغ بزرگ آن بپردازید و از موسیقی سنتی و درختان و گل‌وگیاه‌های مختلف لذت ببرید. در ادامه با غذاهای خوشمزه شیرازی و صنایع دستی آن آشنا می‌شویم.

باغ گیاه شناسی ارم

محال است به فارس بیایید و از باغ های دیدنی شیراز دیدن نکنید. یکی‌از این باغ‌ها باغ ارم شیراز، یکی‌از باشکوه‌ترین باغ های ایرانی است که قدمت آن به زمان خاندان های سلطنتی مغول و سلجوقیان برمی‌گردد. این منطقه یکی‌از جاهای دیدنی شیراز در بهار و حتی تابستان شناخته می‌شود. در باغ ارم شیراز می‌توانید از کتیبه های قدیمی، معماری های زیبا، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگی، عمارت های گوناگون و فضای بسیار سرسبز آن بازدید کنید. تنوع گل ها و درختان باغ ارم آنقدر زیاد و چشمگیر است که از آن به‌عنوان باغ گیاه شناسی نیز یاد می‌کنند. از فضای سرسبز باغ به گل های اطلسی، بنفشه، نیلوفر، شاه پسند، داوودی، سنبل، میخک و درختان سرو، انار، ارغوان، کاج، بید مجنون، نارنج و… می‌توانیم اشاره کنیم. عمارت اصلی داخل باغ نیز دارای ۳ طبقه بوده که بازدید از  هرکدام آن‌ها جذابیت و شکوه خاص خودش را دارد.

بهترین جاهای دیدنی شیراز

آبشار مارگون

برخی‌از افراد گمان می‌کنند جاهای دیدنی شهر شیراز تنها به بازار وکیل، حافظیه، سعدیه و باغ ارم محدود شده و جاذبه های کوهستانی و جنگلی ندارد. بنابراین خوب است بدانید جاذبه های گردشگری این شهر از مناطق سرسبز با آب و هوای خنک و معتدل نیز تشکیل شده‌اند که برای تابستان عالی هستند. شما می‌توانید به آبشار مارگون که به آن آبشار چشمه ای نیز می‌گویند بروید که در تابستان نیز آب آن سرد و لذت‌بخش است. این آبشار به‌علت نبود رودخانه و خروشیدن از چند چشمه به این نام شهرت دارد.

شما می‌توانید برای اقامت در این منطقه‌ی کوهستانی با جنگل‌ها و درختان بلند، چادر بزنید و اوقات خوشی را تجربه کنید. برای رسیدن به این آبشار نیز می‌توانید خود را با بلیط اتوبوس، قطار یا ماشین شخصی به شیراز برسانید. البته بهترین راه سفر هوایی به شیراز است که شما را در کمترین زمان به مقصد خواهد رساند. برای استفاده از این شیوه می‌توانید بلیط هواپیما ارزان قاصدک ۲۴ را به صورت آنلاین تهیه کنید و در کنار صرفه جویی در هزینه‌ها، سریع‌تر به مقصد برسید.

کلم پلو

یکی از بهترین غذاهای سنتی این شهر که توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود آن را امتحان کنید، کلم پلو نام برده می‌شود که آوازه‌ی آن به گوش تمامی ایرانیان رسیده است. در طرز تهیه این پلو شیرازی خوش طعم از برنج، کلم برگ، سبزی مخصوص، پیاز و ادویه استفاده می‌شود. برخی از افراد کلم پلو شیرازی را با مرغ سرو می‌کنند و برخی دیگر گوشت‌های قل قلی داخل آن می‌ریزند. البته شما می‌توانید این غذاي سنتي شيراز را بدون گوشت تهیه کرده و نوشجان کنید. همچنین خوب است بدانید شیرازی‌ها کلم پلو را با کلم قمری نیز درست می‌کنند که طعم بی‌نظیری دارد.

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو شیرازی غذایی آسان، سریع و لذیذ است که همراه با نان سرو شده و هر سلیقه‌ای را جذب خود می‌کند. مواد اصلی این غذا شامل سیب زمینی و پیاز می‌شود. برای پخت آن ابتدا سیب زمینی‌ها را بپزید و سپس آن‌ها را به صورت مکعبی خرد کنید. پیازها را نگینی کرده و در روغن تفت دهید. در نهایت مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید؛ ادویه بزنید و در صورت دلخواه به آن رب و جعفری اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، دو پیازه آلوی شما آماده است! این غذای محلی شیرازی خوشمزه را در کنار ترشی سرو کنید و یک وعده غذایی سالم داشته باشید.

هنر معرق کاری و میناکاری

یکی از زیباترین و باظرافت‌ترین صنایع دستی، آثار معرق کاری است که پیشینه‌ای قدیمی در ایران دارد. در این هنر بر روی سطوح مختلف تکه‌هایی از کاشی، چوب، فلز، پارچه و… در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و طرح‌های گوناگونی را ایجاد می‌کنند. یکی از رایج‌ترین معرق کاری ها در شیراز بر روی چوب است که ممکن است رنگی یا معمولی باشد.

معرق کاری در شیراز

میناکاری را می‌توان جلوه‌دهنده‌ی انواع ظروف دانست که با رنگ‌ها و نقش‌ونگارهای زیبا ایجاد می‌شود. در حقیقت مینا یک نوع فلز از مس، برنج، طلا، نقره، آلومینیوم، استیل و… است که در دفعات متعدد لعاب کاری شده و سپس شکل می‌پذیرد. یکی از بهترین فلزات برای میناکاری نیز فلز مس است؛ چرا که قابلیت چکش خواری بیشتری دارد و طرح نهایی زیباتر ایجاد می‌شود.

هنر نگارگری

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین هنرهای ، نگار گری یا واژه‌ی فرانسوی آن به نام مینیاتور است. این کار را می‌توان نوعی تصویر سازی و نقاشی دانست که از روح و ذهن هنرمند نشات می‌گیرد. الهام‌دهنده‌ی آن نیز می‌توان اشیا، اشخاص، داستان‌های کهن، اشعار و موارد مختلف باشند که با ریزه‌کاری‌های هوشمندانه‌ای کشیده می‌شوند. پس اگر به دنبال خاص‌ترین صنایع دستی شهر شیراز می‌گردید می‌توانید مینیاتورهای زیبای آن را که در ابعاد و طرح‌های مختلف وجود دارند، خریداری کنید.

لباس‌ها و پارچه‌های عشایری

هنگامی که در بازارهای شیراز قدم می‌زنید، محال ممکن است در مقابل پارچه‌های خوش رنگ عشایری نایستید و آن‌ها را تماشا نکنید. این پارچه‌های رنگارنگ که گلدوزی‌های بسیار جذابی دارند برای دوختن انواع پیراهن، دامن، شال و حتی شلوار به کار برده می‌شوند. می‌توانید در قسمت پوشاک بازارها این پارچه های عشایری شیرازی را پیدا کنید و لباس‌های محلی و اصیلی برای خود بدوزید.

حال که با اطلاعات ضروری و مهم در سفر به شیراز آشنا شدید نوبت به نحوه اقامت در این شهر می‌رسد. برای رزرو هتل در شیراز و سایر استان‌های ایران می‌توانید به سایت قاصدک ۲۴ مراجعه کنید و با لیست کاملی از هتل‌های ۵ ستاره، ۳ ستاره، هتل‌های ارزان، هتل آپارتمان و… آشنا شوید. هزینه هر شب اقامت در این هتل‌ها نیز در قاصدک ۲۴ درج شده‌اند و انتخاب را برایتان راحتتر می‌کنند. در این مجموعه امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما شیراز را از تمامی ایرلاین‌های موجود و معتبر در کشور مانند هواپیمایی اسمان خواهید داشت. همچنین اگر قصد دارید به صورت زمینی سفر کنید می‌توانید بلیط قطار و اتوبوس خود را در تاریخ موردنظر از قاصدک ۲۴ دریافت کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *