خانه » اطلاعات عمومی » برای مراقبت از چشم هایمان چه کارهایی انجام دهیم؟

برای مراقبت از چشم هایمان چه کارهایی انجام دهیم؟

تحقیق درباره ی کارهای دیگری که برای مراقبت از چشم هایمان باید انجام بدهیم

مراقبت از چشم ها

در ادامه با راهکارهایی برای مراقبت از چشم هایمان از کتاب علوم تجربی پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

مراقبت از چشم ها

چشم ها یکی از مهم ترین و حساس‌ترین عضوبدن انسان هستند که باید در حفظ سلامتی آن کوشید چرا که اگر خدایی ناکرده آسیبی به چشم انسان وارد شود تحمل آن سخت و درمانش مشکل است. کم ترین آن، چشم درد است! که اگر کسی دچارش شده باشد می داند که انگار حدقه چشمش می خواهد بیرون بیاید! از بس که درد چشم بد است!

در اینجا به برخی از راهکارهای مفید برای مراقبت از چشم ها اشاره می کنیم که امیدواریم مفید واقع شود:

مهم ترین نکته، نظافت چشم!

حواستان باشید هیچ گاه با دست های آلوده چشمانتان را لمس نکنید و در صورت لمس چشم با دست آلوده، خیلی سریع چشمانتان را با آب بشویید. برخی بیماری های باکتریایی و ویروسی از طریق دستان آلوده به چشم منتقل می شوند.

از گرد و خاک دور باشید

گرد و خاک برای چشم مضر است. گاهی لا به لای همین گرد و غبارها براده آهن و… وارد چشم می شود که خطرناک است. اگر سر کارتان در معرض قرار گرفتن گرد و غبار هستید حتما از عینک های محافظ چشم استفاده کنید.

استفاده از عینک آفتابی

نور شدید آفتاب برای چشم ضرر دارد. برای جلوگیری از اشعه خورشید حتما از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید. حواستان باشد که هر عینکی را به چشمتان نزنید! برخی عینک ها تقلبی هستند و چشم های شما را به مرور زمان ضعیف می کنند.

ورزش چشم

مراقب باشید وقتی با کامپیوتر و گوشی کار می کنید یا خیره به صفحه تلویزیون هستید، هر ۱۵ دقیقه یا ۲۰ دقیقه یکبار چشم هایتان را ورزش دهید. مثلا بطور ملایم به چپ و راست و بالا و پایین بچرخانید. یا خودکاری را جلو چشمتان بگیرید و همانطور که به آن خیره شدید آهسته عقب و جلو کنید. این نگاه به دور و نزدیک از خشکی چشم جلوگیری می کند.

مدت طولانی در معرض گرما و حرارت قرار نگیرید

حرارت فراوان باعث ایجاد مشکلات چشمی همچون آب مروارید می شود. سعی کنید مدت طولانی در جاهایی مثل کنار اجاق گاز یا دیگ در حال جوش! نایستید. حرارت و بخار فراوان به چشم ها ضرر دارد.

تغذیه مناسب داشته باشید

مصرف ویتامین هایی مثل c و به خصوص ویتامین A را در اولویت قرار دهید. شما می توانید هفته ای سه وعده آب هویج میل کنید تا چشمانتان ضعیف نشود.

 

اختصاصی-دانشچی

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *