خانه » آگهی رپورتاژ » تفاوت PS4 و PS5 + مقایسه قیمت و مشخصات

تفاوت PS4 و PS5 + مقایسه قیمت و مشخصات

درباره تفاوت PS4 و PS5 بیشتر بدانید!

پلی استیشن ۵ - تصویر اختصاصی زومیت

کنسول پلی استیشن سونی همواره جزو محبوب‌ترین کنسول‌ها در میان گیمرها است و هر چند سال یک بار نسل جدید آن با سخت‌افزار قدرتمندتر نسبت به نسل قبلی به بازار عرضه می‌شود. با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور بسیاری از افراد اقدام به خرید کنسول نسل قبلی، یعنی پلی استیشن ۴ می‌کنند، اما این کنسول نسبت به پلی استیشن ۵ چه قدر تفاوت دارد؟

قیمت پلی استیشن

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که هر دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۴ در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند و هر کدام قیمت متفاوتی دارند. قیمت PS5 در مقایسه با تمام مدل‌های پلی‌استیشن ۴، گران‌تر است و اختلاف قیمت قابل توجهی دارد. ازران‌تر بودن قیمت پلی‌استیشن ۴ بیش‌تر به دلیل قدیمی شدن سخت‌افزار، کاهش قیمت و بازار کنسول‌های دست دوم است.

در بازار امروز همچنان می‌توان پلی‌استیشن ۴ اسلیم و پلی‌استشین ۴ پرو را به صورت نو خرید و در کل تنوع بازار دست دوم این کنسول‌ها بیش‌تر است. با وجود کنسول PS5، تجهیزات جانبی پلی‌استیشن ۴ هم اندکی سخت در بازار پیدا می‌شوند اما شاید مهم‌ترین نکته عدم پشتیبانی این کنسول از بازی‌های PS5 باشد.

از آن‌جایی که بیش‌تر گیمرهای کنسولی از تلویزیون به عنوان نمایشگر اصلی خود استفاده می‌کنند، بد نیست نگاهی هم به قیمت تلویزیون سونی داشته باشید؛ چرا که این تلویزیون‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند و باعث ارتقای تجربه‌ی کاربری شما خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم تا به سایر رقبای کنسول‌های PS5 و مخصوصا PS4 Slim توجه کنید. قیمت ایکس باکس سری اس این کنسول را در رقابت قیمتی نسبت به پلی‌استیشن ۴ اسلیم قرار می‌دهد و از سخت‌افزار بسیار قدرتمندتری بهره می‌برد. شما می‌توانید قیمت به‌روز و مشخصات فنی انواع کنسول‌های محبوب پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، نینتندو و سایر کنسول‌های دستی را در بخش محصولات زومیت با یکدیگر مقایسه کنید و از فروشندگان معتبر سراسر کشور با ارزان‌ترین قیمت ممکن، با خیال آسوده خرید کنید.

خرید کنسول پلی استیشن

اگر قصد خرید کنسول پلی‌استیشن سونی را دارید ابتدا بهتر است به طور کلی با مدل‌های هر دو نسل پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۴ و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا شوید.

در حال حاضر، جدیدترین کنسول سونی، سری کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ است. این کنسول در چهار مدل متفاوت تولید در بازه‌های زمانی مختلف به بازار عرضه شده‌اند. دو مدل اولیه PS5 بیش‌تر با نام پلی‌استیشن ۵ استاندارد شناخته می‌شوند و در دو زیر مدل استاندارد دیسک‌دار و تمام دیجیتال یا همان بدون دیسک به بازار عرضه شده‌اند. در نظر داشته باشید که قیمت مدل دیجیتال به دلیل عدم پشتیبانی از درایو نوری بلوری ارزان‌تر از مدل دیسک‌دار است.

پلی استیشن ۵ (PS5) سفید رنگ با دسته

دو مدل دیگر از پلی‌استیشن ۵ در واقع مدل‌های به‌روز شده و ارتقا یافته‌ی این کنسول هستند. پلی‌استیشن ۵ اسلیم و پلی‌استیشن ۵ اسلیم دیجیتال نام دو مدل سری اسلیم PS5 است که ابعاد کوچک‌تر، وزن کم‌تر و حافظه‌ی بیش‌تر دارند ولی قدرت پردازشی یکسانی نسبت به مدل‌های اولیه دارند. توجه کنید که سونی به صورت رسمی کلمه‌ی اسلیم را در این مدل به کار نبرده است اما به دلیل طراحی جمع‌وجورتر، این کنسول‌ها عموما با واژه‌ی اسلیم در سراسر دنیا شناخته می‌شوند و می‌توان آن را از طراحی ظاهری نسبت به مدل اصلی تشخیص داد.

علاوه بر این موارد، طراحی خلاقانه‌ی سونی امکان جداسازی درایو نوری بلوری را به کاربران می‌دهد؛ به این معنی که اگر شما مدل PS5 Slim دیجیتال را تهیه کنید و با خرید درایو نوری مخصوص آن به صورت جداگانه، می‌توانید از نسخه‌ی فیزیکی بازی‌ها هم بهره‌مند شوید.

کنسول قدیمی پلی‌استیشن ۴ هم در سه مدل به بازار عرضه شده است. پلی‌استیشن ۴ استاندارد، که امروزه تقریبا دیگر نوی آن در بازار یافت نمی‌شود، و دو مدل دیگر اسلیم و پرو که برخلاف مدل استاندارد، هرچند به سختی، هنوز هم می‌توان آن‌ها را به شکل نو و آکبند در بازار پیدا کرد.

پلی‌استیشن ۴ اسلیم در مقایسه با پلی‌استیشن ۴ استاندارد تفاوت چندانی جز از نظر طراحی، ابعاد و وزن ندارد. اما پلی‌استیشن ۴ پرو بیش‌تر از دو برابر قدرت پردازشی بالاتر نسبت به دو مدل دیگر دارد و از نظر طراحی هم بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. شاید از نظر ارزش خرید، PS4 Pro گزینه‌ی بهتری باشد؛ چرا که قدرت سخت‌افزاری بیش‌تر آن امکان اجرای بازی‌ها را با نرخ فریم و کیفیت بالاتر دارد.

مقایسه مشخصات فنی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵

حالا که به طور کلی با انواع مدل‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵ آشنایی پیدا کرده‌اید بهتر است تا نگاهی جزئی‌تر به مشخصات سخت‌افزاری هر کنسول داشته باشید. توجه کنید که برای آسان‌سازی مقایسه‌ی بین کنسول‌ها در این مطلب، کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ اسلیم، پلی‌استیشن ۴ پرو و پلی‌استیشن ۵ اسلیم در نظر گرفته شده‌اند.

PS4 Slim و PS4 Pro هر دو از پردازنده‌ی سفارشی‌سازی شده‌ی ۸ هسته‌ای شرکت AMD استفاده می‌کنند. پردازنده‌ی مدل اسلیم توانایی پردازش اطلاعات با سرعت ۱.۶ گیگاهرتز را دارد اما مدل پرو سرعت ۲.۱ گیگاهرتزی دارد. در مجموع توان پردازشی ۴.۲ ترافلاپی مدل پرو نسبت به قدرت ۱.۸۴ ترافلاپی مدل اسلیم، امکان اجرای بازی‌ها را با رزولوشن ۴K می‌دهد، در حالی که مدل اسلیم تنها توانایی اجرای بازی‌ها را با کیفیت ۱۰۸۰p دارد.

پلی استیشن ۵ از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ذن ۲ شرکت AMD با فرکانس پردازشی ۳.۵ گیگاهرتزی بهره می‌برد؛ همچنین به‌کارگیری پردازنده‌ی گرافیکی با معماری RDNA2 و توان پردازشی ۲.۲۳ گیگاهرتزی در مجموع قدرت پردازشی بسیار بالای ۱۰.۲۸ ترافلاپی را به کنسول پلی‌استیشن ۵ می‌دهد که در مقایسه با کنسول نسل قبلی پلی‌استیشن ۴ پرو، ارتقایی چشم‌گیر محسوب می‌شود.

کنسول پلی‌استیشن ۵ توانایی اجرایی بازی‌ها را با کیفیت ۴K با نرخ نوسازی ۱۲۰ فریم‌برثانیه دارد، البته این کنسول می‌تواند خروجی تصویر ۸K هم داشته باشد اما بازی‌ها به همان رزولوشن ۴K محدود هستند.

پلی استیشن ۴ پرو سونی

پشتیبانی از ری‌تریسینگ، وای‌فای ۶، حافظه‌ی SSD سفارشی‌سازی شده‌ی پرسرعت و فناوری اختصاصی صدای سه‌بعدی Tempest همگی جزو ویژگی‌های پرکاربرد کنسول پلی‌استیشن ۵ است که عدم وجود آن‌ها در کنسول‌های نسل قبلی به وضوح حس می‌شوند.

پلی‌استیشن ۵ اسلیم و هر دو مدل پلی‌استیشن ۴ همراه با حافظه‌ی ۱ ترابایتی به بازار عرضه شده‌اند اما پلی‌استیشن ۵ استاندارد حافظه‌ی ۸۲۵ گیگابایتی دارد که تنها ۶۶۷.۲ گیگابایت آن در دسترس کاربر است.

خرید کنسول پلی استیشن به کمک زومیت

اگر قصد خرید هر کدام از کنسول‌های محبوب پلی‌استیشن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا حتما به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید. شما می‌توانید علاوه بر مشخصات فنی دقیق، قیمت به‌روز از صدها فروشگاه معتبر اینترنتی در سراسر کشور را برای محصول مورد نظر خود مشاهده کنید و از ارزان‌ترین فروشنده اقدام به خرید کنید.

در هر زمان اگر نیاز به اطلاعات بیش‌تر داشتید می‌توانید از نقدوبررسی‌های تخصصی صورت گرفته در بخش مجله‌ی زومیت بهره ببرید و سوالات خود را در صفحه‌ی اختصاصی هر محصول مطرح کنید تا کارشناسان زومیت یا سایر کاربران به آن پاسخ دهند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *