خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد پیامبران اولوالعزم و کتاب هایشان

تحقیق در مورد پیامبران اولوالعزم و کتاب هایشان

درباره پیامبران اولوالعزم و نام کتاب هایشان بیشتر بدانید!

پیامبران اولوالعزم و کتاب هایشان

پیامبران اولوالعزم از شخصیت‌های مهم و مقدس در تاریخ اسلام و دین اسلام هستند. این پیامبران بر اساس قرآن کریم به عنوان پیشوایانی با اراده‌ی قوی و اختیاری مطلق شناخته می‌شوند که برای راهنمایی و هدایت بشریت انتخاب شده‌اند. پیامبران زیادی برای هدایت بشر مبعوث شده‌اند، اما تنها ۵ تن از آنها دارای کتاب آسمانی بودند و دین جدید و کامل‌تری را به بشریت ارائه دادند. دعوت این پیامبران جهانی بوده و در طول حیات خود تلاش‌های زیادی برای راهنمایی مردم انجام دادند. به این ۵ پیامبر دارای شریعت و کتاب آسمانی، پیامبران اولوالعزم می‌گویند.

پیامبران اولوالعزم یعنی چه؟

اولوالعزم واژه‌ای است که تنها برای پیامبران به کار می‌رود. پیامبران اولوالعزم به معنی «پیامبرانِ شکیبا، کوشا و دوراندیش» است که دارای دین، شریعت و کتاب آسمانی هستند. این پیامبران با آوردن یک دین و شریعت جدید، دین‌های قبل از خود منسوخ کردند (باطل کردند) و دین کامل‌تری را برای هدایت بشریت ارائه دادند.

پیامبران اولوالعزم چه کسانی هستند؟ و کتاب‌هایشان

پیامبران اولوالعزم ۵ نفر بودند: حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص). بر اساس روایات، پیامبران اولوالعزم دارای سه ویژگی هستند:

  • کتاب آسمانی داشتند.
  • دین و شریعت داشتند.
  • دعوت آنها جهانی بوده است.

حضرت نوح (ع)

اولین پیغمبر اولوالعزم است که خداوند او را با کتاب و شریعت برای هدایت انسان‌ها مبعوث کرد. حضرت نوح(ع) پس از حضرت آدم(ع) دومین پدر نسل کنونی انسان‌ها شناخته می‌شود. به جز حضرت آدم و حضرت ادریس که قبل از او بودند، نسبت سایر پیامبران الهی به نوح نبی برمی‌گردد. حضرت نوح نماد صبر، ایمان، و پیروی از دستورات الهی است. او برای نجات بشریت از فساد و گناه، مشقت‌های زیادی کشید.

پس از حضرت آدم، انسان‌ها همگی به توحید و یگانه‌پرستی ایمان داشتند. اما کم‌کم غرور و خودپسندی در روح آنها نفوذ کرد و ظلم و ستم در میان آنها ریشه دواند. به این ترتیب عدالت اجتماعی از بین رفت و شرک و بت‌پرستی در بین مردم رواج یافت. در این زمان بود که خداوند حضرت نوح (ع) را با دین، شریعت و کتاب آسمانی مشتمل بر احکام اسلامی، مبعوث کرد تا بندگان را از گمراهی نجات دهد. نوح نبی به مدت ۹۵۰ سال به هدایت مردم پرداخت و کتاب آسمانی او صحف نام داشت.

حضرت ابراهیم (ع)

حضرت ابراهیم(ع) از انبیای بزرگ الهی است که دین توحیدی به او منتسب شده است. ایشان پدر حضرت اسماعیل و حضرت اسحاق است که نسبت بسیاری از پیامبران از جمله حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) به او باز می‌گردد. معروف‌ترین داستانی که از این پیامبر نقل شده است، شکستن بت‌‌ها توسط حضرت ابراهیم(ع) است که مشرکان برای مجازات، وی را به آتش انداختند. آتش به فرمان خدا گلستان شد و این سند اخلاص و توحید این پیامبر اعظم شناخته شد. کتاب آسمانی این حضرت نیز صحف نام دارد که در طول زندگی پر فراز و نشیب خود، تلاش بسیاری برای هدایت مردم کرد.

حضرت موسی (ع)

حضرت موسی(ع) یکی از بزرگترین پیامبران و انبیاء دینی در اسلام، یهودیت، و مسیحیت است. او به عنوان نبی بزرگی شناخته می‌شود و در قرآن کریم بارها نام او ذکر شده است. موسی در زمان فرعون مصر، که فردی ستمگر و ظالم بود به پیامبری مبعوث شد. او و برادرش هارون(ع) وظیفه رهبری و راهنمایی قومش را بر عهده داشتند. یکی از مهم‌ترین وقایع در زندگی موسی عبارت است از نزول تورات، که به عنوان کتاب مقدس یهودیان شناخته می‌شود. موسی نیز در قرآن کریم، به عنوان پیامبری که قوانین الهی را به بنی‌اسرائیل ارائه کرد، ذکر شده است.

موسی با معجزاتی همچون تبدیل عصای خود به مار و شکاف دادن دریا به دستور الهی، پیروان خود را هدایت کرد. او نماد تواضع، ایمان، و مبارزه با ستم و ظلم فرعون است. زندگینامه حضرت موسی(ع) پر از رخدادهای تاریخی و معجزات الهی است که در قرآن نیز به آنها اشاره شده است.

معجزات حضرت موسی (ع)

حضرت عیسی (ع)

حضرت عیسی(ع)  به عنوان مسیح در دین مسیحیت و به عنوان نبی یا پیامبر در دین‌های اسلام و یهودیت شناخته می‌شود. عیسی پسر حضرت مریم(س) است که تولدی منحصربه فرد داشته است. این پیامبر الهی زمانی که نوزاد بود در آغوش مادر سخن گفت و این اولین معجزه آن حضرت بود. حضرت عیسی(ع) در طول زندگی خود تلاش فراوانی برای هدایت بشریت کرد و برای اثبات حقانیت خود، معجزات فراوانی داشت. مسیحیان بر این باورند که حضرت عیسی به صلیب کشیده و کشته شده است. اما در دین اسلام و در قرآن کریم آورده شده که فرد دیگری جای آن حضرت کشته شده و حضرت عیسی در کنار منجی بشریت زنده است و به امور این دنیا آگاهی دارد. کتاب مقدس این پیامبر انجیل نام دارد که در قرآن نیز از آن یاد شده است.

حضرت محمد (ص)

حضرت محمد(ص)، پیامبر و نبی اسلام، بزرگترین و مهمترین شخصیت در تاریخ اسلام است. او در سال ۵۷۰ میلادی در شهر مکه به دنیا آمد. محمد(ص) به عنوان خاتم‌النبیین (آخرین پیامبر) شناخته می‌شود که دین اسلام (کامل‌ترین دین) را به مردم معرفی کرد. حضرت محمد(ص) در سن ۴۰ سالگی در غار حرا توسط فرشته وحی، به پیامبری مبعوث شد. ایشان در طول زندگی خود پیام‌هایی از جمله توحید، عبادت خداوند، اخلاق نیکو، و عدالت را به مردم انتقال دادند.

این پیامبر در زمان تبلیغ اسلام با مخالفت و ستم‌های فراوانی مواجه شد، تبعید شد و سال‌های زیادی در رنج و سختی زندگی کرد. ایشان به عنوان الگوی اخلاقی، رهبر دینی، و پیام‌رسان دین اسلام شناخته می‌شود. زندگینامه او مثالی از پیروی از ارزش‌های انسانی و دینی است و او به عنوان یکی از پیشوایان اولوالعزم در تاریخ اسلام و انسانیت جاودانه باقی ماند. کتاب آسمانی آخرین پیامبر مبعوث شده برای بشر، قرآن کریم نام دارد که از آن زمان تا کنون تنها مرجع احکام اسلامی برای مسلمانان است.

به صورت خلاصه

پیامبران اولوالعزم به ترتیب به همراه پنج کتاب آسمانی: ۱- حضرت نوح(ع) – کتاب صحف، حضرت ابراهیم(ع) – کتاب صحف، حضرت موسی(ع) – کتاب تورات ، حضرت عیسی(ع) – کتاب انجیل و حضرت محمد(ص) – کتاب قرآن.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *