خانه » آگهی رپورتاژ » چطور تحصیل در آلمان به اقامت دائم این کشور منجر می شود؟

چطور تحصیل در آلمان به اقامت دائم این کشور منجر می شود؟

مهاجرت تحصیلی به آلمان 

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از کم هزینه ترین و راحت ترین روش ها برای مهاجرت به اروپا است. در این میان کشور آلمان شرایطی را فراهم کرده که در آن دانشجویان بین المللی می توانند به تحصیل رایگان بپردازند. بنابراین این روش مهاجرتی کم هزینه ترین روش برای متقاضیان ایرانی خواهد بود. علاوه بر این پس از اتمام تحصیل در مقاطع مختلف، به مدت ۱۸ ماه فرصت دارید تا وارد مقاطع تحصیلی بالاتر شده یا برای کار در این کشور اقدام کنید. بنابراین، پس از تحصیل در آلمان می توانید مشغول به کار شده و پس از سه سال کار در این کشور، اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنید. این کوتاه ترین زمان ممکن برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در میان کشورهای اروپایی است. چرا که در بسیاری از کشورها پس از ۵ سال اقامت موقت امکان دریافت اقامت دائم وجود خواهد داشت. می توان نتیجه گرفت که آلمان در حال حاضر بهترین شرایط را برای مهاجرت تحصیلی خواهد داشت.

شرایط تحصیل در آلمان

یکی از مهمترین شرایط تحصیل در آلمان، دریافت ویزای تحصیلی است. متقاضیان و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید برای ادامه تحصیل در آلمان ویزای تحصیلی را از سفارت کشور آلمان دریافت کنند. نکته مهم اینجاست که با ویزای توریستی امکان تحصیل در آلمان وجود نخواهد داشت، بنابراین باید برای تحصیل در آلمان ویزای تحصیلی دریافت کنید و یا ویزای توریستی خود را به ویزای تحصیلی تغییر دهید.

از دیگر شرایط تحصیل در آلمان می  توان به ارائه مدرک زبان آلمانی یا زبان انگلیسی اشاره کرد. با توجه به اینکه فراگیری زبان آلمانی بسیار دشوار است، در صورتی که دانشجویان موفق به یادگیری زبان آلمانی شوند، امکان تحصیل رایگان برای آنها در دانشگاه های دولتی آلمان فراهم خواهد بود. یکی از نقاط ضعف برای مهاجرت تحصیلی به آلمان بی نظمی های سفارت آلمان در ایران است که معمولاً در ارائه وقت سفارت و همینطور در مورد ارائه ویزا بی نظمی هایی دارد که گاهی اوقات برای برخی از متقاضیان ایرانی آزاردهنده خواهد بود. در همین راستا و برای جلوگیری از اتلاف وقت، می توانید با وکیل مهاجرتی در ارتباط باشید و یا با یک موسسه مهاجرتی قرارداد ببندید. در چنین شرایطی کلیه امور اداری توسط وکیل مهاجرتی انجام خواهد شد و در نتیجه نگرانی از بابت دریافت ویزای تحصیلی آلمان نخواهید داشت.

 شرایط تحصیل در آلمان

شرط اصلی تحصیل، دریافت پذیرش تحصیلی از مراکز و دانشگاه های آلمان است، بدون دریافت پذیرش تحصیلی مهاجرت تحصیلی به آلمان عملاً غیرممکن خواهد بود. بنابراین قبل از هر اقدامی، باید ابتدا برای اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های معتبر آلمان اقدام کنید. در نتیجه وکیل مهاجرتی مجرب می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

انگیزه نامه یا SOP که هدف اصلی از تدوین آن مشخص شدن انگیزه متقاضی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان است، نقش مهمی در دریافت پذیرش تحصیلی خواهد داشت. از طرفی عامل مهمی در دریافت ویزای تحصیلی آلمان خواهد بود. دانشجویان برای نوشتن انگیزه نامه باید به اصلی ترین هدف خود از تحصیل در آلمان پرداخته و علت اصلی انتخاب دانشگاه مورد نظر را نیز اعلام کنند. اینکه چرا می خواهند در رشته تحصیلی خاصی در آلمان ادامه تحصیل داده و هدفشان پس از فارغ التحصیلی چیست.

مراکز تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان به دانشگاهی که برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید و همینطور به رشته تحصیلی شما بستگی دارد. اگر برای تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی اقدام کرده اید، هزینه تحصیل در آلمان برای شما رایگان خواهد بود. اما اگر مایلید به تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های بین المللی آلمان بپردازید، باید شهریه پرداخت کنید. این شهریه بسته به رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و شهر محل تحصیل متفاوت خواهد بود. از این جهت شهر محل تحصیل روی هزینه تحصیل در آلمان تاثیرگذار است که هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. به عنوان مثال هزینه زندگی در پایتخت بسیار بیشتر از هزینه زندگی در دیگر شهرهای کوچک این کشور خواهد بود.

پس هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان کاملاً رایگان خواهد بود به شرط اینکه بتوانید به زبان آلمانی تحصیل کنید. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی و بین  المللی این کشور بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل می تواند سالانه بین ۸ هزار یورو تا ۲۰ هزار یورو باشد. غیر از هزینه تحصیل در آلمان باید هزینه زندگی را نیز در نظر بگیرید. از نقاط قوت مهاجرت تحصیلی به آلمان، هزینه پایین زندگی در شهرهای مختلف دانشجویی این کشور است.

برلین به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای دانشجویی آلمان، یکی از بزرگترین نقاط قوتش، هزینه پایین زندگی برای دانشجویان بین المللی خواهد بود. از دیگر شهرهای با امتیاز بالای بین دانشجویان بین المللی، می توان به مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت اشاره کرد که هزینه ای مقرون به صرفه برای زندگی دانشجویی دارند. به غیر از هزینه ویزا و هزینه تحصیل، تنها هزینه صدور ویزا باقی می ماند که برای ویزای تحصیلی آلمان در حال حاضر ۷۵ یورو است. بنابراین می توان گفت که اگر شما موفق به اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه های دولتی آلمان شوید، عملاً تحصیل شما در این کشور به صورت رایگان خواهد بود. در صورتی که موفق به دریافت بورسیه شوید هزینه زندگی در آلمان نیز برای شما به صورت رایگان خواهد بود. در نتیجۀ این امر می توانید به ادامه تحصیل پرداخته و پس از فارغ التحصیلی وارد مقاطع بالاتر شده یا برای کار در آلمان اقدام کنید. و همان طور که اشاره کردیم پس از سه سال کار در این کشور، برای دریافت اقامت دائم آلمان اقدام کنید.

اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار گرفت در اصل بخش کوچکی از مقالات جامع و کامل موسسه حقوقی سروش فردا زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری است که به عنوان مرجع برای تدوین این مطلب از آن استفاده کردیم. با راهنمایی وکیل رسمی مهاجرت به آلمان می توانید برای تحصیل رایگان در این کشور اقدام کرده و پس از فارغ التحصیلی نیز برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. در صورتیکه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان نیازمند مشاوره هستید و مایلید از دانشگاه های دولتی این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنید، تنها کافیست با کارشناسان مجرب سروش فردا در ارتباط باشید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *