خانه » آگهی رپورتاژ » تحقیق در مورد باتری های لیتیومی و ساختارشان

تحقیق در مورد باتری های لیتیومی و ساختارشان

همه چیز درباره باتری های لیتیومی 

باتری های لیتیومی

باتری لیتیوم یونی چیست

باتری های لیتیوم یونی از دسته باتری های قابل شارژ هستند و امروزه در بسیاری از وسایل الکترونیکی نیازمند به باتری بکار می‌روند. از جمله این وسایل می‌توان به گوشی موبایل، لپ تاپ، پخش کننده های MP3، ساعت، اتومبیل و … اشاره نمود. گفتنی است این باتری ها وزن سبکی دارند.

باتری های لیتیوم یونی از عمر طولانی برخوردارند. همچنین دارای ظرفیت شارژ بالایی هستند که در دستگاه های هوشمند از آن‌ها استفاده می شود. این باتری ها دارای چگالی انرژیی بالایی هستند و نوع انرژیی ذخیره شده در آنها از نوع الکتروشیمیایی می باشد و همچنین از دست دادن انرژیی در این باتری ها به آرامی صورت می گیرد. باید به این نکته توجه داشت که این باتری های لیتیوم یونی در صورتی که سیکل شارژ آنها به درستی رعایت نشود، عمر کوتاه تری خواهند داشت.

ساختار باتری های لیتیومی

ساختار باتری های لیتیوم یونی شامل الکترود مثبت و منفی و یک الکترولیت است. همچنین جزء اولین باتری های مورد استفاده در گوشی های هوشمند هستند. الکترود مثبت یا کاتد از یک ترکیب لیتیم مانند لیتیم کبالت اکسید و الکترود منفی یا آند از کربن ساخته شده است و یک لایه جدا کننده در بین آن‌ها قرار دارد. الکترولیت در این باتری ها از نمک لیتیم دریک حلال آلی ساخته شده است و کل باتری توسط یک قاب فلزی به محکمی پیچیده می شود.

مزایا و معایب باتری های لیتیوم یونی

این باتری ها در صورت رعایت نحوه ی شارژ دارای عمری طولانی هستند و چگالی انرژیی بالایی دارند. معمولا قابل تعویض توسط کاربران می باشند و دارای وزن سبکی هستند. از معایب این باتری ها می‌توان به شکل مستطیل شکلی بیشتر آن‌ها اشاره نمود که اضافه کردن مدار محافظ به هزینه آنها می افزاید.

نکاتی برای شارژ اولیه باتری های لیتیوم یونی

نباید اجازه بدهیم که شارژ باتری گوشی موبایل تان به صفر درصد برسد زیرا خالی شدن شارژ باتری از نظر عملکرد تاثیر زیادی بر کاهش عمر باتری دارد و این به صفر درصد رسیدن شارژ باتری بهتر است در ماه یک بار اتفاق بیفتد.

باتری لیتیوم یونی نباید کامل شارژ شود. به طور مثال زمانی که شارژ باتری به ۸۰ یا ۹۰ درصد رسید، شارژ باتری را قطع کنید. اگر شارژ باتری بین ۴۰ تا ۸۰ درصد در نوسان باشد عمر آن حداکثر خواهد بود.

سعی کنید باتری گوشی موبایل خود را خنک نگه دارید و از شارژر استاندارد برای شارژ کردن استفاده کنید.

از شارژر سریع نیز در حد امکان استفاده نکنید زیرا دمای باتری را افزایش داده و عمر آن را کوتاه تر می کند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *