راهنمای تبلیغ در گوگل

وقتی که صحبت از تبلیغ در گوگل به میان میآید؛ تمام کسبوکارها میخواهند بدانند چقدر باید برای تبلیغ در این شبکه هزینه کنند.
شما چطور؟ فکر میکنید هزینه تبلیغات در گوگل چقدر است؟ چقدر باید از بودجه بازاریابی خود را صرف این کانال مارکتینگ کنید؟
در این مطلب به این سوالات پاسخ داده و قیمت گوگل ادز برای هر حوزه کسبوکار را به شما معرفی میکنیم.
در ابتدا، بیایید بررسی کنیم که چه فاکتورهایی تعیینکننده هزینه تبلیغات گوگل هستند.
فاکتورهای تعیینکننده قیمت گوگل ادز
صادقانه بگوییم؛ هیچ عدد ثابتی وجود ندارد که بتوانیم آن را به عنوان قیمت گوگل ادز برای تمام کسبوکارها مشخص کنیم. اما گزینههایی وجود دارند که در تعیین این هزینه موثر هستند. مواردی مثل:
- حوزه کاری
- تغییرات بازار
- چرخه عمر مشتری
- کلمات کلیدی
- زمانبندی نمایش تبلیغات
- هدف گیری بر اساس لوکیشن و دستگاه کاربران
اجازه دهید نحوه تاثیر هر یک از این گزینهها را در تعیین هزینه تبلیغات در گوگل بررسی کنیم.
حوزه کاری
حوزه کاری مهمترین عامل در تعیین قیمت گوگل ادز است. تبلیغ در برخی از حوزههای کاری مثل گردشگری، ثبت برند یا وکالت به واسطه تعداد بالای تبلیغدهندگان، هزینه بالاتری دارد.
دلیل آن هم ساده است.
بیایید این گونه بگوییم؛ یک کسبوکار گردشگری ممکن است به راحتی بتواند با جذب یک مشتری، به حاشیه سود 10 میلیون تومانی برسد. پس پرداخت 1 یا 2 دلار برای هر کلیک از تبلیغات گوگل ادز، هزینه خیلی بالایی در این حوزه محسوب نمیشود.
از آن طرف کسبوکارهایی مثل خدمات نظافت منزل برا رسیدن به همین 10 میلیون تومان حاشیه سود، احتمالا نیاز به جذب چندین مشتری داشه باشند.
بنابراین رقابت در حوزه کاری آنها کم بوده و هزینه هر کلیک هم برای آنها پایین میباشد.
تغییرات بازار
اگر کسبوکاری هستید که در گوگل تبلیغ میکنید و یا قصد شروع تبلیغات در این پلتفرم را دارید؛ مهم است که همواره از آخرین اخبار و تغییرات بازار خود باخبر باشید.
چراکه هرگونه تغییری در علایق و سلیقه مشتریان، نحوه فعالیت رقبا و حتی عوامل خارج از کنترل شما میتوانند بر روی هزینه تبلیغات گوگل تاثیر بگذارند.
به عنوان مثال، کوید در سال 2019 که میانگین هزینه هر کلیک را در اکثر کسبوکارها پایین آورده بود. چون مشتری وجود نداشت و خریدی هم انجام نمیشد.
یا مثلا خدماتی مثل آموزش آنلاین که به دلایل مختلفی، دیگر مثل سابق مورد علاقه کاربران نبوده و طبیعتا کسبوکارهای این حوزه نیز فعالیت خود را در گوگل ادز محدود کردهاند.
و خب همه ما الان دیگر میدانیم؛ حضور کمرنگ کسبوکارها در گوگل ادز یعنی کاهش رقابت و هزینه تبلیغات.
چرخه عمر مشتری
اگر قیمتهای شما بالاست یا به دلیلی مشتریان در مورد خرید از شما مطمئن نبوده و نیاز دارند تا چندین بار از سایت شما بازدید کنند؛ این یعنی چرخه عمر مشتریان (Customer lifecycle) شما طولانی میباشد.
در چنین شرایطی، هزینه تبلیغات گوگل برای شما بالاتر میرود. اگر آخر این مسیر خرید مشتری و حاشیه سود بالای شماست که هیچ؛ این خوب است. اما اگر مشتریان بعد از چندین بار دیدن تبلیغات و بازدید از سایت شما، تصمیم میگیرند که از شما خرید نکنند، شاید بهتر باشد در مورد قیمتها و سایر بخشهای کسبوکار خود بازنگری داشته باشید.
کلمات کلیدی
وقتی که میخواهید در گوگل تبلیغ کنید؛ با انتخاب یک سری کلمات کلیدی به گوگل میگویید که تبلیغ من را برای سرچ این کلمات نمایش بده.
در این پروسه، برخی از کلمات مثل کلمات کلیدی کوتاه و با سرچ بالا، هزینه تبلیغات شما را افزایش میدهند.
اما انتخاب برخی از کلمات مثل کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords) که حجم سرچ پایینتری داشته اما نیت (Intent) خرید بیشتری را نشان میدهند؛ هزینه پایینتری داشته و نمایش تبلیغ برای آنها، هزینه کمتری خواهد داشت.

توجه داشته باشید؛ هزینه پایینتر کلمات کلیدی طولانی اصلا به این معنا نیست که فقط باید از این کلمات در استراتژی انتخاب کلمات کلیدی خود استفاده کنید. یک کمپین استاندارد و بهینه گوگل ادز، از ترکیبی از کلمات کلیدی مختلف تشکیل میشود.
زمانبندی نمایش تبلیغات
زمانبندی نمایش تبلیغات (Ad scheduling) که با نام dayparting هم شناخته میشود؛ قابلیتی در تبلیغات گوگل است که این امکان را به شما میدهد تا تبلیغات خود را در روزها و ساعتهای خاصی نمایش دهید.
این قابلیت میتواند خیلی مفید باشد. به عنوان مثال، اگر کسبوکاری هستید که در ساعات اداری فعالیت کرده و مشتریان شما مثلا در روزهای دوشنبه و سهشنبه و در ساعات 10 صبح تا 2 ظهر بیشترین فعالیت را دارند، میتوانید تبلیغات خود را در این روزها و ساعتها به آنها نمایش دهید.
اما استفاده از این قابلیت میتواند بر روی هزینههای شما تاثیر بگذارد. چون شما تنها کسبوکاری نیستید که میخواهید در اوج ساعتهای شلوغی، محصولات یا خدمات خود را به مشتریان هدف نمایش دهید؛ رقابت در این روزها و ساعات بالاتر رفته و مثل همیشه؛ رقابت بالاتر یعنی افزایش قیمت تبلیغات.
هدفگیری کاربران بر اساس لوکیشن و دستگاه
هدفگیری جغرافیایی (Location Targeting) از گزینههای هدفگیری در تبلیغات گوگل است که این امکان را به تبلیغدهندگان میدهد تا تبلیغات خود را تنها به کاربران یک لوکیشن مشخص نمایش دهند.
به عنوان مثال، وقتی میبینید کاربرانی که از لوکیشن A تبلیغات شما را مشاهده کردهاند، نرخ تبدیل بالاتری داشتهاند؛ میتوانید بودجه خود را برای نمایش بیشتر تبلیغات به کاربران این لوکیشن تغییر دهید.
شبیه به این مدل، قابلیت هدفگیری کاربران بر اساس دستگاه (Device Targeting) نیز این امکان را به شما میدهد تا کاربران را بر اساس دستگاههای مختلفی که از آن استفاده میکنند (موبایل، دسکتاپ و لپتاپ) هدف قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر در آنالیز عملکرد کمپینهای خود میبینید ورودی بیشتری از کاربران موبایل دارید؛ میتوانید بودجه خود را برای نمایش بیشتر تبلیغات به این کاربران تغییر دهید.
نکته: متاسفانه در حال حاضر، امکان هدفگیری جغرافیایی برای کاربران ایرانی وجود ندارد.
گوگل ادز چگونه هزینه تبلیغات را تعیین میکند؟
تبلیغات گوگل از گزینههای تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click است. یعنی شما به ازای هر کلیکی که از تبلیغات خود دریافت میکنید؛ هزینهای را به گوگل پرداخت میکنید.
اما فکر میکنید این هزینه (CPC) چطور توسط گوگل ادز تعیین میشود؟
تعیین هزینه هر کلیک طی پروسهای انجام میشود که از آن با نام مزایده گوگل ادز (Google Ads Auction) یاد میشود. بیایید بررسی کنیم این مزایده چگونه برگزار میشود.
#قدم اول: تعیین امتیاز کیفی (Quality Score)
وقتی کاربران عبارتی را در گوگل سرچ میکند، گوگل بررسی میکند که آیا تبلیغدهندهای برای آن عبارت وجود دارد یا نه.
اگر وجود داشته باشد؛ تمام تبلیغدهندگان وارد مزایده گوگل ادز میشوند.
در این مزایده، گوگل ادز گزینههای مختلفی در تبلیغات تبلیغدهندگان مثل میزان مرتبط بودن تبلیغ با سرچ کاربر (Relevance)، نرخ کلیک احتمالی که تبلیغ میتواند بگیرد و کیفیت لندینگ پیج (Landing Page Experience) را بررسی میکند و یک امتیاز از 1 تا 10 را به تبلیغ میدهد. این امتیاز، کوالیتی اسکور است.
#قدم دوم: تعیین رتبه تبلیغ (Ad Rank)
پس از تعیین کوالیتی اسکور، گوگل ادز رتبه تبلیغ شما را محاسبه میکند. رتبهای که مشخص میکند تبلیغ شما در مزایده برنده شده و نمایش داده میشود یا نه. و اگر نمایش داده میشود؛ در کجای صفحه سرچ.

فرمول محاسبه رتبه تبلیغ بدین صورت است:
رتبه تبلیغ برابر است با کوالیتی اسکور ضربدر حداکثر قیمت پیشنهادی شما (Bid).
حداکثر قیمت پیشنهادی یا بید، حداکثر هزینهای است که حاضر هستید برای گرفتن یک کلیک پرداخت کنید.
به عنوان مثال، اگر کوالیتی اسکور شما 8 و بید 1 دلار باشد؛ رتبه تبلیغ شما 8 میشود.
#قدم سوم: تعیین هزینه هر کلیک
جالب است بدانید؛ در تبلیغات گوگل، هزینه CPC شما معمولا با مقدار بید پیشنهادی شما برابر نیست. گاهی اوقات این هزینه کمتر یا بیشتر از بید پیشنهادی شما میباشد.
فرمول محاسبه CPC بدین صورت است:
اد رنک تبلیغ پایین شما تقسیم بر رتبه تبلیغ شما به علاوه 1 سنت.
به عنوان مثال، اگر اد رنک تبلیغ پایین شما 4 باشد، هزینه CPC شما 0.6 دلار میشود.
نحوه محاسبه CPC در گوگل ادز این امکان را به کسبوکارها میدهد تا با داشتن کوالیتی اسکور بالاتر، با صرف هزینه کمتر، در نتایج بهتری از رقبا خود دیده شوند.
چقدر باید برای تبلیغ در گوگل هزینه کنیم؟
در پروسه ساخت کمپین گوگل ادز، گوگل ادز شما میخواهد تا میانگین بودجه روزانه (Average daily budget) خود را مشخص کنید.
عددی که به صورت تقریبی به گوگل میگوید چقدر میتواند از بودجه شما را در روز مصرف کند. البته در برخی اوقات که شرایط برای گرفتن کلیک و تبدیلهای بیشتر مهیا باشد؛ گوگل ممکن است از میانگین بودجه روزانه شما، هزینه بیشتری را مصرف کند.
اما این مصرف، هیچ وقت بیشتر از میانگین بودجه روزانه شما در طول 1 ماه (میانگین بودجه روزانه ضربدر 30.4) نمیشود.
اما فکر میکنید برای گرفتن بهترین نتیجه، چه مبلغی را باید برای میانگین بودجه روزانه کمپین خود تعیین کنید؟
میانگین بودجه روزانه شما، بودجه ماهانه کمپین تقسیم بر 30.4 است. اما بودجه ماهانه کمپین چطور مشخص میشود؟ این مورد به گزینههای مختلفی بستگی دارد. مواردی مثل:
- بودجه کلی اکانت شما.
- میانگین هزینه کلمات کلیدی که انتخاب میکنید. برای پیدا کردن هزینه کلمات کلیدی موردنظر خود، میتوانید از ابزارهایی مثل Google Keyword Planner یا کیورد پلنر فارسی جی ادز استفاده کنید.
- اهمیت کمپین نسبت به سایر کمپینهایی که در اکانت خود دارید.
به عنوان مثال، میتوانید برای کمپین A که نرخ بهینهسازی خوبی دارد و محصول پرفروش شما را تبلیغ میکند؛ هزینه بیشتری را نسبت به کمپین B که عهدهدار ایجاد آگاهی از محصول جدید شما است اختصاص دهید.
البته که اگر در حوزه تبلیغات گوگل تازهکار هستید؛ پیشنهاد میکنیم حتما از خدمات آژانسهای گوگل ادز برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کنید.
میانگین CPC در هر حوزه کاری چقدر است؟
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم؛ نمیتوان یک عدد مشخص را به عنوان هزینه CPC برای تمام حوزههای کاری مشخص کرد. اما گزینههایی مثل لوکیشن، کلمات کلیدی و دیگر موارد وجود دارند که در تعیین این هزینه موثر هستند.
با توجه به این عوامل، میتوان برای هر حوزه کاری میانگین CPC تقریبی را به دست آورد.
میانگین هزینه هر کلیک برای حوزههای کاری مختلف در ایران به شرح زیر هستند:
- ویزا/اقامت: 8 دلار
- وکالت: 8دلار
- ثبت برند 5 دلار
- پزشکی: 7 دلار
- طراحی سایت: 5 دلار
- قالیشویی/مبلشویی: 2 دلار
کار را به کاردان بسپارید
اگر از تبلیغ در گوگل نتیجه خوبی نگرفته و یا این که به تازگی با این پلتفرم آشنا شدهاید؛ احتمال اینکه نتوانید بهترین استفاده از بودجه تبلیغاتی خود را داشته باشید بالاست. برای همین موضوع، در انتهای این مطلب میخواهیم آژانس تبلیغاتی جی ادز را به شما معرفی کنیم.
جی ادز یکی از قدیمیترین آژانسهای گوگل ادز در ایران بوده و خدمات مختلفی مثل ساخت اکانت گوگل ادز، شارژ و مدیریت اکانت را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
اگر تمایل دارید با مدیریت هزینههای خود در گوگل ادز، نتیجه خوبی از تبلیغات در این شبکه بگیرید؛ پیشنهاد میکنیم حتما با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید تا کمپین شما را بررسی کرده و استراتژی مناسب شما را در اختیارتان بگذارند.
دانشچی پورتال جامع تحقیق و مقاله، مطالب علمی و هنری ، وبگردی و…