خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” گرگ در لباس میش “

معنی ضرب المثل ” گرگ در لباس میش “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل گرگ در لباس میش 🐑

معنی ضرب المثل گرگ در لباس میش
در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی گرگ در لباس میش یعنی چه؟

یک گرگ چه زمانی در لباس میش (گوسفند) ظاهر می شود؟ زمانی که نقشه ای برای فریب دادن و حمله کردن به او کشیده باشد. حالا معانی و منظور این ضرب المثل را می خوانیم:

۱- یعنی دشمن زمانی که از ترس فرمانده نتواند مستقیما حمله کند، خودش را به شکل نیروهای خودی در می آورد.

۲- از ظاهر افراد نمی توان به باطن آنها پی برد؛ شاید کسی ظاهر معصومانه و مظلومی داشته باشد اما باطن گرگ صفت و وحشیانه ای در آن نهفته باشد. ( البته این باطن گرگ صفت حتما یک روزی در ظاهر خودش را نشان خواهد داد چراکه : از کوزه همان برون تراود که در اوست! )

۳- طبق داستان ها و افسانه ها، زمانی که گرگ ها می خواستند به گله ای از گوسفندان حمله کنند، وقتی با چوپان هوشیار و سگ نگهبان گله مواجه می شدند، جرئت نزدیک شدن به گله را نداشتند به همین خاطر تدابیر دیگری می اندیشیدند تا از در دوستی و نیرنگ وارد شوند تا آنها را کلک بزنند و در اصطلاح ” از پشت خنجر بزنند ” به گله گوسفندان ! که سرانجام تن خود را با پشم گوسفندان می پوشاندند و به گله آنها حمله می کردند و در لباس میش، میش ها را می خوردند!

۴- میش ها نماد افراد مظلوم و ساده لوح اند و گرگ ها نماد بدذاتان و وحشی گران؛ به همین خاطر وقتی گرگ بخواهد ذات وحشی گری اش را مخفی کند خود را شبیه میش می سازد.

۵- هیچ گاه از نیرنگ دشمنان نباید غافل بود زیرا زمانی که مدتی از دشمنان خبری نباشد به معنای غافل شدن آنها از ما نیست! بلکه درحال نقشه کشیدن و فریبکاری های عوام فریبانه هستند.

ضرب المثل با گرگ

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *