خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی راست و دروغ

انشا با تضاد معنایی راست و دروغ

انشا درباره تضاد معنایی راست و دروغ

انشا تضاد معنایی راست و دروغ

انشا با موضوع تضاد معنایی راست و دروغ به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا تضاد معنایی راست و دروغ

بعضی چیزها در مقابل هم قرار می‌گیرند و هم به موازات هم حرکت می‌کنند، مثل شب و روز، نور و تاریکی و راست و دروغ. تا یکی نباشد نمی‌شود دیگری را معنا کرد. هر چند متضاد هم هستند ولی برای پی بردن به مفهوم آنها باید هر دویشان وجود داشته باشند.

راست همیشه پسندیده است و مورد ستایش. همه یکپارچه شعار راستی و درستی می‌دهند، اما تا چه حد در عمل پایبند هستند، خدا می‌داند!. دروغ مادر همه پلیدیها شناخته می‌شود. دروغگو به شدت شماتت می‌شود. همه مخالف دروغ هستند اما آیا کسی هست که دروغ نگوید!.

بعضی ها برای خود به اصطلاح کلاه شرعی برای دروغ گفتن درست می‌کنند. مثلا می‌گویند دروغ مصلحتی گفتم که خیر در آن بود!. اما حقیقت واقعا این است، در دروغ گفتن می‌شود خیر جست؟! اما معمولا هر وقت دروغی رو می‌شود، فتنه ای به پا می‌گردد، دیگر خیریتی از آن باقی نمی‌ماند.

یک دروغ، باعث می‌شود که به خاطر پوشاندن آن پشت سر هم دروغ‌های دیگری گفته شود. مانند مردابی که همه چیز را در خود فرو می‌برد. بوی گند و تعفنش همه جا را پر می‌کند. رد کثیفی و بوی بد آن تا مدتها باقی می‌ماند و چه سرنوشت‌هایی را زیر و رو می‌کند و چه زندگی‌هایی را شخم می‌زند. بدتر از همه جمله اثبات شده دروغگو کم حافظه است، که چقدر فرد دروغگو را خار و خفیف و بی آبرو می‌کند.

راست همیشه ساده است و بی‌ آلایش. مصداق کامل حقیقت است و دیگر نگرانی رسوا شدن ندارد. همیشه جز به جز، مو به مو در در ذهن می‌ماند، بدون کم و کاست. اگر هزار بار بازگو شود دقیقا مثل بار اول تعریف می‌شود. راستی و صداقت به فرد اعتبار می‌بخشد. اعیار انسانیت را بالا می‌برد.

راست همیشه ارجعیت دارد حتی اگر تلخ باشد. چون به فرد قدرت رویایی با حقایق دور و برش را می‌دهد، حتی اگر در ابتدا ناراحتش کند. اما از سراب زیبایی که دروغ می‌سازد خیلی بهتر است. دروغ امیدی واهی ایجاد می‌کند. گویی فرد را با مغز از عرش به فرش می‌کوبد.

فکر نمی کنم کسی باشد که بخواهد دروغ بشنود، حتی اگر خود فرد به دروغ گفتن عادت داشته باشد، باز هم از دروغ شنیدن ناراحت می‌شود. دروغ شنیدن به شعور انسانی توهین می‌کند و افراد ترسو بیش از حد از دروغ استفاده می‌کنند، زیرا وجود گفتن راست را ندارند، بی اعتماد به نفس و ضعیف هستند.

انسان‌های سالم سعی می‌کنند از راست گویی دست بر ندارند چون برای مطرح کردن خود نیازی به دروغ گفتن نمی‌بینند. راستی و صداقت روشنگر راه انسان است و او را به سلوک می‌رساند و دروغ چاهی تاریک است که گوینده‌اش بدون شک در آن خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *