خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس چهاردهم نگارش پنجم شجاعت

پاسخ سوالات درس چهاردهم نگارش پنجم شجاعت

جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهاردهم نگارش پنجم شجاعت

پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب نگارش پنجم شجاعت صفحات ۷۳، ۷۴، ۷۵، ۷۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش پنجم درس چهاردهم شجاعت

املا و دانش زبانی

۱- جاهای خالی جمله‌های زیر را با واژه‌های مناسب از متن درس، کامل کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

شجاع، کسی است که از خطر و عاقبت کارهای بد بترسد.

آنچه ناپسند و نکوهیده است، این است که انسان بی‌دلیل بترسد.

تلخی دارو سلامت انسان را تضمین می‌کند.

امروز علاوه بر نترسیدن و قدرت بدنی به شجاعت اخلاقی هم احتیاج داریم.

خنده بر ترس‌های دروغین، گام اول شجاعت است.

۲- با توجّه به متن درس جاهای خالی را کامل کرده، واژه‌ی موردنظر را بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

علایق، مهارت، عاقبت، تصادف، خطرناک، حوادث

۳- نمودارهای زیر را کامل کنید.

قدرت تصمیم‌گیری = 📗 پاسخ: قدرت + ــِـ + تصمیم‌گیری

پدیده‌ی ترسناک = 📗 پاسخ: پدیده + ی + ترسناک

فضای باغ = 📗 پاسخ: فضا + ی + باغ

درک متن

الف) متن زیر را بخوانید.

صد نفر تنها، دو نفر همراه

مسافران كاروانی در راه سفر، به دو راهزن برخوردند. آن دو راهزن، پس از مدّتی زد و خورد، تمام كالاها و اشیای قیمتی آنها را گرفتند و پس از آنكه كتك مفصّلی به مسافران كاروان زدند، فرار كردند. اهل كاروان نزد حاكم رفتند و ماجرا را تعریف كردند و خواستار دستگیری آن دو راهزن شدند.

حاكم پس از شنیدن سخنان آنها، علّت شكست آن عدّه‌ی زیاد را از آن دو راهزن، جویا شد. یكی از كاروانیان توضیح داد: «جناب حاكم، آنها دو نفر بودند همراه، ما صد نفر بودیم تنها!».

رحماندوست، فوت كوزه‌گری، جلد دوم

ب) با توجّه به متن، سه سؤال طرح كنید و پاسخ آنها را بنویسید (سعی كنید بعضی از سؤال‌ها با توجّه به مفهوم كلّی متن باشد).

📗 پاسخ: تعداد راهزن‌هایی که به کاروان حمله کردند، چند نفر بود؟

📗 پاسخ: دو راهزن به مسافران کاروان حمله کردند.

📗 پاسخ: اهل کاروان پس از غارت شدن، چه کردند؟

📗 پاسخ: اهل كاروان نزد حاكم رفتند و ماجرا را تعریف كردند و خواستار دستگیری آن دو راهزن شدند.

📗 پاسخ: علت شکست کاروانیان چه بود؟

📗 پاسخ: علت شکست کاروانیان عدم اتحاد و یکی بودن آنها بود در حالی‌که راهزنان با هم متحد بودند.

نگارش درس چهاردهم

یکی از موضوع‌های زیر را انتخاب کنید و گزارشی درباره‌ی آن بنویسید.

اردوی تفریحی – برنامه‌ی یک روز مدرسه – گردش علمی – بازدید از یک مکان تاریخی، علمی، آموزشی – دیدار دو تیم ورزشی

📗 پاسخ: برنامه‌ی یک روز مدرسه

من روزهای یکشنبه مدرسه را خیلی دوست دارم چون برنامه‌ی درسی این روز، مورد علاقه من است. اول صبح زنگ ورزش ماست و من به همراه دوستانم اول کمی نرمش می‌کنیم و بعد می‌توانیم یک رشته ورزشی را انتخاب کنیم و فعالیّت خود را آغاز کنیم. عده‌ای والیبال و بسکتبال را انتخاب می‌کنند، عده‌ای بدمینتون، ولی من و دوستم همیشه دوچرخه‌سواری را انتخاب می‌کنیم. این رشته مورد علاقه من است.

زنگ دوم فارسی داریم که معلمی مهربان و توانا دارد. یکی از علّت‌های علاقمند شدن من به این درس، معلم مهربان آن است. زنگ سوم علوم تجربی داریم و علت علاقه من به این درس آزمایش‌ها و کارهای عملی می‌باشد که در کلاس انجام می‌دهیم. ما در کلاس به چند گروه تقسیم شده‌ایم و درمورد هر موضوعی که معلم می‌دهد، تحقیق انجام می‌دهیم و در کلاس ارائه می‌کنیم.

📗 پاسخ: بازدید از یک مکان تاریخی، علمی، آموزشی

جمعه بود و با خانواده تصمیم گرفتیم که به یکی از موزه‌های تهران برویم. پس از مشورت، کاخ موزه سعدآباد را انتخاب کردیم. ما به سمت آنجا به راه افتادیم. نقطه‌ای که این کاخ در آن قرار داشت بسیار خوش‌آب و هوا و زیبا بود و یک رودخانه زیبا از بیرون وارد کاخ می‌شد.

وارد آنجا که شدیم چندین عمارت وجود داشت. به دلیل بزرگی آنجا نتوانستیم همه‌جا را ببینیم اما به چند عمارت سر زدیم و مسحور زیبایی طبیعت آنجا شدیم. ما به آشپزخانه سلطنتی رفتیم، امکاناتی که در آنجا وجود داشت مرا شگفت‌زده کرد. سپس به موزه فرشچیان رفتیم و تابلوهای زیبا و ماندگار استاد را تماشا کردیم. در نهایت به موزه مردم‌شناسی رفتیم و در آنجا با فرهنگ و راه روش زندگی مردم در گذشته، آشنا شدیم.

بازدید از این کاخ موزه برای من خیلی جالب بود به طوری‌که دوست دارم به زودی به آنجا برگردم و موزه‌های دیگر را نیز تماشا کنم.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم

اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *