خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” روغن ریخته نذر امامزاده شده “

معنی ضرب المثل ” روغن ریخته نذر امامزاده شده “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل روغن ریخته نذر امامزاده شده 🕌+ خلاصه داستان

روغن ریخته نذر امامزاده شده

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

روغن ریخته نذر امامزاده شده کنایه از چیست؟

۱- یعنی آنچه را که برای خودش هم قابل استفاده نیست(=مال کم ارزش)، به دیگران هدیه می دهد.

۲- این ضرب المثل را برای افراد بخیل به کار می برند؛ چرا که به سختی از مال خود می گذرند و وقتی هم که از مالشان انفاق یا هدیه می کنند، از کم کیفیت ترین قسمت آن می بخشند!

۳- یعنی آنچه که به درد خودش هم نمی خورد را به دیگری می دهد.

آیه قرآن درباره انفاق (بخشش) شایسته و نیکو

خداوند در آیه ۲۶۷ سوره بقره، به انفاق کردن از چیزهایی که شایسته هستند توصیه می کند و نه از اموالی که اگر به خود انفاق کننده آن را بدهند، خوشش نمی آید! :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ‌ طَيِّبَاتِ‌ مَا کَسَبْتُمْ‌ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ‌ مِنَ‌ الْأَرْضِ‌ وَ لاَ تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ‌ مِنْهُ‌ تُنْفِقُونَ‌ وَ لَسْتُمْ‌ بِآخِذِيهِ‌ إِلاَّ أَنْ‌ تُغْمِضُوا فِيهِ‌ وَ اعْلَمُوا أَنَ‌ اللَّهَ‌ غَنِيٌ‌ حَمِيدٌ

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از قسمتهای پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت) به دست آورده‌اید، و از آنچه از زمین برای شما خارج ساخته‌ایم (از منابع و معادن و درختان و گیاهان)، انفاق کنید! و برای انفاق، به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در حالی که خود شما، (به هنگام پذیرش اموال،) حاضر نیستید آنها را بپذیرید؛ مگر از روی اغماض و کراهت! و بدانید خداوند، بی‌نیاز و شایسته ستایش است.

خلاصه داستان این ضرب المثل

در یک روستایی مردم مشغول بازسازی امامزاده بودند و هر کسی به اندازه وسع خود کمک می کرد مثل کمک مالی یا کمک در ساختن آن و… . در این روستا مرد ثروتمند بخیل و خسیسی بود که هر چه مستقیم و غیر مستقیم از او کمک می خواستند، او دریغ می کرد و به روی خود نمی آورد!

تا اینکه یک روز بار روغن را از شهر به روستا می آورد. به روستا که رسید، تمام روغن ها از پشت الاغش به زمین ریخت! مردم روستا که از ماجرا بی خبر بودند، تا او را دیدند دوباره بحث کمک کردن به امامزاده را مطرح کردند. در آن حین مرد خسیس که دید فرصت برای مشارکت در امر خیر فراهم است (!) سریع گفت همین روغن هایی که ریخته را در راه خدا نذر می کنم!

از اینجا بود که به هرکس که مال کم ارزشی را می خواست هدیه دهد یا نذر کند، این ضرب المثل را برایش به کار می بردند تا به او بفهمانند اگر تو کمک نکنی بهتر از این است که اموال به درد نخور را بذل و بخشش کنی!

اگر میخواهید تمامی ضرب المثل های فارسی را یاد بگیرید کافیست روزانه با ۵ دقیقه مطالعه با ۱۰ ضرب المثل آشنا شوید.

ضرب المثل های فارسی معروف نظر شما در مورد این ضرب المثل

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. سلام، این معانی همه درست است اما بنظرم این ضرب المثل به کسی گفته میشود که مالی راکه بواسطه بی فکری و بی درایتی خود از دست داده ویقین داره که دیگه اون مال رو نمیتونه برگردونه درنتیجه تصمیم میگیره نذر ائمه وامامزاده کنه.
    مثال دیگش هم کسایی هستند که پشت سر مالی که از دست دادن میگن صدقه سر فلانی بشه وچنین جملاتی میگن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *