خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی امام زمان(عج) از تولد تا غیبت

تحقیق در مورد زندگی امام زمان(عج) از تولد تا غیبت

تحقیق دانش آموزی در مورد امام زمان عج به زبان ساده

تحقیق در مورد زندگی امام زمان(عج) از تولد تا غیبت

زندگی نامه امام زمان (عج)

جهان هیچ‌گاه بدون حجت آسمانی نبوده و نخواهد بود. آخرین حجت روی زمین و آخرین امام شیعیان، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که با اینکه بین مردم زندگی می‌کند ولی هیچ‌کس ایشان را نمی‌شناسد تا روزی که خداوند مهربان فرمان ظهور را صادر کند و شایستگان، جهانی بدون ظلم و ستم را تجربه کنند. در ادامه با زندگی ایشان آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

خانواده امام زمان(عج)

مادر ایشان دختر یوشعا، پسر قیصر روم و از نسل شمعون، یکی از حواریون مسیح(ع) بود. نام این بانوی بزرگوار را نرجس، سوسن، صیقل، صقیل و ملیکه ذکر کرده‌اند. هنگامی که این بانوی شریف در روم بود خواب‌های عجیبی می‌دید. یک‌بار پیامبر اسلام(ص) و عیسی(ع) او را به عقد امام حسن عسگری(ع) درآوردند و بار دیگر به دعوت برترین بانوی اسلام حضرت فاطمه(س) مسلمان شد.
در خوابی دیگر فرمان داده شد که هنگام جنگ مسلمانان با رومیان در لباس کنیزان همراه سپاهیان رومی عازم مرز شود و چنین کرد و به دست مسلمانان اسیر شد و به بغداد منتقل شد.

در بغداد نماینده امام هادی(ع)، امام دهم شیعیان، او را از برده‌فروش خریداری کرد و نامه امام هادی(ع) را که به زبان رومی نوشته شده بود به ایشان داد و با هم به سامرا نزد امام هادی(ع) رفتند و بشارت همسری امام یازدهم شیعیان و مادری منجی بشریت را از ایشان دریافت کرد.

وظیفه آموزش احکام و آداب و دستورات اسلامی به این بانوی بزرگوار، به عهده حکیمه خواهر امام هادی(ع) گذاشته شد و بعد از مدتی به همسری امام حسن عسگری(ع) درآمد.

تولد امام زمان (عج)

براساس روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده بود، فرزندی از امام یازدهم پا به عرصه وجود می‌گذاشت که روزی بر سراسر جهان پیروز می‌شد و کاخ‌های ستم را نابود و جهان را پر از عدل و داد می‌کرد. بنابراین، حاکمان عباسی همواره در کمین بودند که از به دنیا آمدن این فرزند باخبر شوند و او را از بین ببرند.

با وجود همه مراقبت‌ها در سپیده‌دم ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در شهر سامرا، پایتخت حکومت معتصم عباسی، آخرین جانشین پیامبر اکرم(ص)، فرزند بزرگوار امام عسگری(ع)، در خفا و پنهانی به دنیا آمد و ۵ سال در خانه حضرت پرورش یافت درحالی‌که فقط تعداد کمی از یاران امام از وجود ایشان خبر داشتند. در این مدت امام عسگری(ع)، فرزند بزرگوارش را به عنوان پیشوا و حجت بعد از خود به تعدادی از یاران خاص معرفی کردند تا بعد از ایشان امور دین دچار آشفتگی نشود.

نام و القاب امام زمان (عج)

نام و کنیه امام زمان(عج) همان نام و کنیه رسول خدا(ص) است. براساس برخی روایات، قبل از ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بردن نام واقعی ایشان جایز نیست؛ بنابراین مسلمانان از ایشان با القابی مثل «مهدی»، «حجت»، «قائم»، «خلف صالح»، «صاحب الزّمان»، «صاحب»، «صاحب الدار» و «بقیة الله» یاد می‌کنند.
در دوران غیبت صغری نیز ایشان را «ناحیه مقدسه» می‌نامیدند.

ویژگی‌های امام زمان (عج)

در روایات اسلامی، امام زمان(عج) از نظر خصوصیات جسمی و اخلاقی، شبیه‌ترین فرد به پیامبر اسلام(ص) بیان شده است. ویژگی‌هایی که در بعضی روایات به آنها اشاره شده عبارتند از:

از همه متواضع‌تر در برابر خداوند، دارای آرامش و وقار توصیف‌نشدنی، از پدر و مادر برای انسان‌ها دلسوزتر، به آنچه فرمان می‌دهد بیشتر از هر کس عمل می‌کند، و از آنچه نهی می‌کند بیشتر از همه دوری می‌کند.

دانا به حلال و حرام، دارای زهد فراوان و بی‌نیاز از مردم درحالی‌که مردم به او نیازمندند. بر مسئولین سخت‌گیر و دقیق و نسبت به مردم بسیار بخشنده و مهربان است.
اگر چه عمری طولانی دارد، دارای چهره‌ای شاداب و جوان است و گذشت زمان بر چهره او اثر نمی‌گذارد.

دوران غیبت

از آنجا که دشمنان همواره در کمین هستند تا به زندگی حضرت خاتمه دهند، به فرمان خداوند ایشان از دیده‌ها غایب شدند و به صورت پنهانی زندگی می‌کنند. دوران زندگی ایشان به دو بخش غیبت صغری و غیبت کبری تقسیم می‌شود.

۱- دوران غیبت صغری

امام حسن عسگری(ع) در ۸ ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری به دست معتصم عباسی به شهادت رسیدند و حضرت مهدی(ع) در سن ۵ سالگی به امامت رسیدند و از همان زمان، دوران غیبت صغری آغاز شد و حضرت به صورت پنهانی زندگی کردند. این دوران ۶۹ سال طول کشید و در تمام این مدت حضرت توسط چهار نایب با شیعیان در ارتباط بودند و مشکلات علمی و فقهی آنان را حل می‌کردند. «نواب اربعه» یعنی چهار نایب و سفیر خاص امام زمان(ع) این افراد بودند:

۱- «عُثمان بن سعید عَمْری» از یازده سالگی در خدمت اهل بیت(ع) بود و حضرت عسگری(ع) به ایشان اعتماد کامل داشتند. سال وفات ایشان ۲۶۵ هجری قمری است.

۲- «محمّد بن عثمان بن سعید»، فرزند اوّلین سفیر که مانند پدرش بسیار مورد اعتماد حضرت عسگری(ع) بود و بعد از او، نایب امام(عج) شد. دوران سفیر بودن ایشان طولانی‌تر از دوران پدرش بود و همواره نامه‌های شیعیان را به حضرت می‌رساند و پاسخ کتبی حضرت را به ایشان بازمی‌گرداند. سال وفات ایشان ۳۰۴ هجری قمری است.

۳- «حسین بن روح»، از نزدیکان دومین سفیر بود و در آن زمان به عقل و درایت شهرت داشت. به فرمان امام(ع) توسط محمد بن عثمان به عنوان سفیر سوم معرفی شد. سال وفات ایشان ۳۲۶ هجری قمری است.

۴- «علی بن محمّد سمری»، امام(عج) در نامه‌ای که به ایشان نوشت، فرمود: «تو آخرین سفیر مخصوص من هستی و نباید بعد از خود کسی را معرفی کنی». سال وفات ایشان ۳۲۹ هجری قمری است.

۲- دوران غیبت کبری

بعد از درگذشت آخرین نایب خاص امام(عج) در سال ۳۲۹، غیبت کبری آغاز شد و ادامه دارد تا جهان با ظهورش نورانی گردد و چشم شیعیان به دیدارش روشن شود.
در این دوران به شیعیان توصیه شده امام زمان خویش را بشناسند، او را شاهد بر اعمال خویش بدانند، علم و حکمت بیاموزند، از فتنه‌ها دوری کنند، از یکدیگر دستگیری کنند و اخلاق و رفتار محمدی در پیش گیرند. و پیوسته برای گشایش سختی‌ها و رسیدن به آینده‌ای روشن با ظهور امام زمان(عج) دعا کنند و برای فراهم آمدن شرایط ظهور تلاش کنند.

تفاوت غیبت صغری و غیبت کبری

در هر دو غیبت حضرت از دیده‌ها پنهان شدند ولی در دوران غیبت صغری ارتباط بین امام(عج) و مردم توسط نمایندگان مخصوص برقرار بود. مردم مطالب و مشکلات خود را بیان می‌کردند و پاسخ‌های ایشان را دریافت می‌نمودند اما در غیبت کبری این ارتباط قطع شد و رسیدگی به امور مردم به عهده علما و فقها می‌باشد.

دوران غیبت صغری کوتاه بود (۶۹ سال) و علت نام‌گذاری این دوران به صغری هم همین است ولی دوران غیبت کبری طولانی است و پایانی برای آن مشخص نیست و علت نام‌گذاری این دوران به کبری هم طولانی بودن و قطع تماس مردم با ایشان است.

دوره حکومت امام زمان (عج)

براساس روایات روزی که خداوند فرمان دهد، امام زمان(عج) با یارانش قیام خواهد کرد، حکومت واحد جهانی را تشکیل خواهد داد و عدل و داد بر جهان حکم‌فرما خواهد شد.

رفاه و آسایش عمومی، تقسیم مساوی ثروت بین مردم، زمامداری طبقه مستضعف و محروم جامعه، پاکسازی زمین از ظلم و ستم، رشد فضایل والای اخلاقی، گسترش بی‌نظیر دانش، امنیت بی‌سابقه، اجرای احکام الهی و توسعه صنعت و فناوری از ویژگی‌های حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است.

«خداوند ظهورش را نزدیک فرماید»

بیشتر بخوانید: انشای زیبا درباره امام زمان (عج)
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *