خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق در مورد ایمنی و بهداشت محیط کار

تحقیق در مورد ایمنی و بهداشت محیط کار

درباره ایمنی و بهداشت محیط کار و اصول آن

تحقیق در مورد ایمنی و بهداشت محیط کار

در این تحقیق درباره ایمنی و بهداشت محیط کار از کتاب الزامات محیط کار دهم اطلاعاتی جمع آوری شده است با دانشچی همراه باشید.

محیط کار، جایی است که انسان در آن فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. این محیط بر سلامت جسم و روان انسان بسیار اثر دارد.

به عنوان مثال اگر سر و صدا در این محیط زیاد باشد، انسان نمی‌تواند تمرکز و آرامش داشته باشد، یا اگر نور کافی و جریان هوای تازه وجود  نداشته باشد، سلامت جسم انسان به خطر می‌افتد و همین امور باعث اشتباهات در کار و به مرور زمان باعث بیماری‌هایی مثل سردرد و خستگی مداوم و… می‌شوند.

ایمنی و بهداشت محیط کار دو عامل مهم در موفقیت کسب و کارهای اقتصادی است. به عبارت دیگر، سلامت و ایمنی کارکنان و ابزارهای مورد استفاده آنها باعث پررونق شدن اقتصاد کشور می‌شود. از طرفی در دستورات اعتقادی هم آسیب نرسیدن به جسم و روان کارکنان توصیه شده است.

اما رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار با همکاری کارفرما و کارکنان امکان‌پذیر می‌باشد. در این تحقیق به چند نکته در این مورد اشاره می‌شود.

ایمنی و بهداشت محیط کار

علم جلوگیری از وقوع حادثه و برطرف کردن عواملی که باعث حادثه می‌شوند را ایمنی می‌گویند.

برای این منظور لازم است کارکنان، کارفرما، بازرسان و به طور کلی همه کسانی که در اجرای یک فعالیت دخالت دارند، در مورد وظایف و مسئولیت‌هایشان در رابطه با ایمنی و بهداشت، آموزش ببینند. به عبارت دیگر افراد باید قبل از اینکه حادثه‌ای اتفاق بیافتد، در این زمینه‌ها آگاهی پیدا کنند:

۱- تفکر صحیح قبل از خطر و هنگام خطر

۲- آشنایی با عوامل خطر در اطراف

۳- آگاهی از محل نگهداری ابزار برطرف‌کننده خطر مثل کپسول آتش‌نشانی و آموزش استفاده از آنها

۴- آموزش طریقه ایمن کردن رفتارها و محیط کار

۵- آموزش کمک‌های اولیه

بعد از مرحله آموزش، مرحله اجرای عملیات ایمنی و بهداشت محیط کار، آغاز می‌شود.

محل کار باید به دقت  بازدید شود و منابع خطر، شدت خطر و افرادی که در معرض خطر هستند، شناسایی شوند تا روش جلوگیری از خطر شناخته شود. شناخت اصول ایمنی و بهداشت در اجرای درست این مرحله بسیار مؤثر است.

اصول ایمنی و بهداشت

۱- محل کار باید ایمن باشد، ورودی و خروجی محل کار باید کاملاً ایمن باشد. تأسیسات و ساختمان‌ها باید در برابر حوادث مقاوم باشند. دستگاه‌های مورد استفاده نیز باید برای سلامت افراد و محیط زیست بی‌خطر باشد.

بیشتر بخوانید: درباره حفاظت محیط زیست

۲- کارکنان باید از نظر جسمی و روانی، توانایی انجام وظایفی را که بر عهده می‌گیرند داشته باشند، و در زمینه شغلشان و مقابله با حوادث احتمالی آن آموزش ببینند و سلامت جسمی، روحی و اجتماعی آنان مورد ارزیابی و مراقبت قرار گیرد.

۳- رعایت مسائل ایمنی از ابتدای راه‌اندازی یک محیط کاری لازم است و در تمام دوران کاری هم باید نظارت بر آسیب نرسیدن به موارد ایمنی انجام گیرد.

۴- استفاده از ابزارهای ایمنی در بعضی مشاغل ضروری است. کلاه ایمنی، لباس ایمنی، کفش‌های جلوبسته و عینک ایمنی از جمله این ابزارها هستند. بازرسی منظم این ابزارها و تمیز و تعمیر آنها در صورت نیاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۵- در صورت وقوع حادثه، قبل از پیداکردن مقصر، یافتن علت وقوع حادثه و رفع آن برای جلوگیری از تکرار حادثه، بسیار اهمیت دارد.

۶- رعایت تمام این موارد وقتی امکان دارد که همه نیروها انگیزه و آگاهی کافی برای رعایت اصول ایمنی داشته باشند، زیرا گاهی غفلت و عدم آگاهی یک نفر باعث ایجاد حادثه‌ای می‌شود که همگی در آن آسیب می‌بینند.

 برخی خطرات مربوط به ایمنی و بهداشت محیط کار

۱- سقوط اشیا

مواردی که توجه به آنها می‌تواند از سقوط اشیا و ایجاد خطر برای کارکنان جلوگیری کند، عبارتند از:

– استفاده از تخته یا ریل محافظ

– استفاده از روکش برای ابزارها

– دور نگه داشتن تجهیزات از لبه میزها

– صحیح قراردادن و ثابت کردن تجهیزات در محل نگهداری

– قراردادن لوازم سنگین در قفسه‌های پایین

– جلوگیری از انباشته‌شدن لوازم در محل رفت و آمد کارکنان

۲- سقوط و لغزش افراد

رعایت این نکات در پیشگیری از سقوط و لغزش افراد مؤثر است:

– تمیز و بهداشتی و خشک نگه داشتن محیط کار، انبار و اتاق‌های خدمات

– پاک کردن سطح زمین از قطره‌ها و روغن‌ها

– قرار ندادن ابزارهای محیط کار در راهروها و خروجی‌ها

– قرار دادن آینه در نقاطی که افراد دید کمتری دارند

– تعویض کف‌پوش‌های فرسوده و تعمیر زمین‌های آسیب‌دیده

– استفاده از پادری، کف‌پوش‌های کاذب یا خشک‌کن در بعضی نقاط خطر

۳- آتش‌سوزی

نگهداری مواد قابل اشتعال در محیطی امن و دور از حرارت، تعویض لباس‌های آلوده شده به مواد قابل اشتعال و رعایت کامل نکات ایمنی در محیط‌های الکتریکی می‌تواند به در امان ماندن از خطر آتش‌سوزی کمک کند.

۴- برق‌گرفتگی و تشعشات خطرناک

آموزش کارکنان برای استفاده از تجهیزات برقی و لوازمی که اشعه تولید می‌کنند و نظارت بر سلامت دستگاه‌ها می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌رسیدن به افراد مؤثر باشد.

۵- آلودگی و به هم ریختگی محیط کار

به هم ریختگی محیط، فضای حرکت کارکنان را کم می‌کند و می‌تواند باعث مصدومیت و جراحت آنان شود. گاهی هم تمیز نبودن محیط باعث آسیب رسیدن می‌شود. مثلاً تمیز نبودن زیرپایی‌‌ها و گرد و غبار روی ابزار ممکن است حادثه‌آفرین شود.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *