خانه » اجتماعی » تحقیق در مورد مهارت کاریابی

تحقیق در مورد مهارت کاریابی

آشنایی با مهارت های کاریابی و الزامات آن

مهارت کاریابی

در این تحقیق درباره مهارت کاریابی از کتاب الزامات محیط کار دهم اطلاعاتی جمع آوری شده است با دانشچی همراه باشید.

امروزه علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی و کسب تخصص در زمینه مورد نظر، برای اینکه بتوانید در هر جایی استخدام و مشغول به کار شوید و یا حتی اگر شاغل هستید برای اینکه در شغلتان پیشرفت کنید و کنار گذاشته نشوید نیاز به کسب مهارت های عمومی دارید.

کسب مهارت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به ویژه برای رسیدن به شغل مناسب و مورد علاقه، آموختن مهارت کاریابی لازم و ضروری است، برای اینکه در محیط شغلی خود موفق باشید حتما زمان بگذارید و مهارت های شغلی تان را ارتقا دهید و از کسب مهارت های عمومی و اصول ارتباطات مؤثر غافل نباشید.

در این جا چند مورد از مهارت های شغلی مورد نیاز در هر کسب و کار را بررسی می کنیم.

مهارت های کاریابی

  1. روابط عمومی خوب و داشتن ارتباطات مؤثر
  2. مهارت های کامپیوتری بالا
  3. آشنایی و تسلط بر زبان های مختلف
  4. آشنایی با روش های کاریابی
  5. تمرکز روی یک حوزه کاری
  6. ارائه درخواست شغلی به‌ طور پیوسته
  7. هنر سخنوری و مذاکره
  8. رزومه‌ نویسی حرفه ای
  9. توجه به قوانین سازمان
  10. دارابودن اخلاق حرفه‌ای

حال به بررسی تک تک موارد بالا می پردازیم.

روابط عمومی خوب و مؤثر

اصول ارتباطات مؤثر و روابط عمومی برای موفقیت در کار و زندگی لازم است و یکی از مهم ترین ها در مهارت کاریابی است آشنایی با اصول ارتباطات به این معنی است که قادر باشید با مدیر و همکاران رفتار درست و حرفه ای داشته باشید، بخش عمده مهارت های ارتباطی قابل یادگیری هستند مانند وقت شناسی، نحوه لباس پوشیدن در محل کار، شنونده خوب بودن، متناسب با موقعیت صحبت کردن و موارد بسیار دیگر.

پیشنهادی: همه چیز درمورد زندگی

مهارت های کامپیوتری

امروزه اگر شما در رشته تحصیلی و یا حرفه خود تبحر و مهارت داشته باشید اما مهارتی در دانش کامپیوتری نداشته باشید به احتمال زیاد کنار گذاشته می شوید و نمی توانید در شغل تان موفق باشید.

برای اینکه وارد بازار کار شوید لازم و ضروری است که دانش اولیه ای در زمینه کامپیوتر داشته باشید، مهارت های هفت گانه کامپیوتر یا همان ICDL را بیاموزید، جستجو در موتورهای جستجوگر مانند گوگل می تواند به شما کمک کند امروزه همه افراد به اینترنت دسترسی دارند و شما می توانید ویدئوهای آموزشی را از سایت های معتبر تهیه کنید و معلومات خود را افزایش دهید.

آشنایی و تسلط بر زبان های مختلف

یکی از عوامل تأثیر گذار در کسب شغل و استخدام شدن میزان تسلط شما در زبان انگلیسی می باشد، یک کارمند معمولی حداقل باید اصطلاحات و کلمات پرکاربرد انگلیسی را بداند، اما اگر شما به دنبال یک موقعیت شغلی بالایی هستید باید زبان انگلیسی را به طور تخصصی و حرفه ای دنبال کنید.

شرکت های بازرگانی که با کشورهای مختلف در دنیا تجارت می کنند به افرادی نیاز دارند که به زبان های خاصی تسلط داشته باشند مانند زبان چینی، آلمانی، فرانسه، ترکی و غیره.

آشنایی با روش های کاریابی

کاریابی در کشور ما شکل‌های گوناگونی دارد. و افراد با به کار بردن مهارت های کاریابی می توانند به نتیجه دلخواه خود برسند.

رایج ترین روش های کاریابی

  1. جستجو در وب سایت شرکت ها
  2. جستجو در سایت های کاریابی
  3. مراجعه به مراکز کاریابی
  4. پرس و جو از دوستان و آشنایان

تمرکز روی یک حوزه کاری

در زمینه ای که در آن مهارت لارم را دارید و علاقه مند به آن شغل هستید تمرکز کنید.

ارائه درخواست شغلی به‌ طور پیوسته

به طور مداوم و پیوسته به آگهی های مرتبط توجه کنید و درخواست خود را ارسال نمایید. اگر برای مصاحبه هم رفتید، تا زمانی که نتیجه مصاحبه اعلام نشده و شما تصمیمی نهایی را نگرفته اید دست از ارسال درخواست‌های شغلی برندارید.

هنر سخنوری و مذاکره

کسب مهارت اصول و فنون مذاکره که یک تکنیک بازاریابی است نه تنها برای کسانی که با ارباب رجوع در ارتباط هستند بلکه برای کارمندانی که در یک محیط عمومی کار می کنند نیز لازم است، بعضی افراد با داشتن تخصص و مهارت، نمی توانند عملکردشان را بیان کنند و نادیده گرفته می شوند.

برای اینکه بتوانید خواسته خود را بیان کنید و به آنچه می خواهید دست یابید باید هنر سخنوری و مذاکره را بدانید، برای داشتن مذاکره موفق، اعتماد به نفس داشته باشید، احساسات خود را مدیریت کنید، زبان بدن نقش مهمی دارد، منعطف باشید و سعی کنید مذاکره برد برد داشته باشید و هر دو طرف چیزی بدست آورده و هیچکدام احساس زیان نکنند.

رزومه ‌نویسی حرفه ای

تهیه یک رزومه حرفه ای از سوابق تحصیلی و شغلی‌ می‌تواند کمک زیادی برای رسیدن به شغل مناسب کند. در رزومه خود مواردی نظیر مشخصات فردی، سوابق تحصیلی و دوره هایی که مرتبط با عنوان شغلی مورد نظر است را قید کنید و به مهارت‌های منحصر به ‌فردتان اشاره کنید.

می توانید از رزومه سازهای آنلاین مانند جابینجا، ای استخدام، لینکداین و جاب ویژن استفاده کنید، اطلاعات را دقیق و درست وارد کنید و برای نوشتن رزومه کاری خود وقت کافی بگذارید، نباید از تأثیر یک رزومه خوب و حرفه ای در پیدا کردن شغل مورد نظر غافل شد.

توجه به قوانین سازمان

محیط کار یک محیط رسمی است و قوانین و الزامات خاص خود را دارد که اصولاً مدیران مجموعه برای بهبود عملکرد کارکنانشان یک سری قوانین را وضع می کنند که دانستن و پایبند بودن به این قوانین برای همه کارکنان مجموعه لازم و ضروری است و باید آنها را رعایت کرد، در هر کشوری قوانین خاصی برای محیط کار و فعالیت های سازمانی وجود دارد که فرد شاغل بهتر است این قوانین را بداند، قوانین مربوط به حق وحقوق کارفرما و کارمند.

دارا بودن اخلاق حرفه‌ای

برای کسب موفقیت شغلی، گسترش فعالیت‌ها و ادامه‌ی همکاری اخلاق و رفتار حرفه ای حائز اهمیت است و باید قوانین را رعایت کرد، اخلاق حرفه ای مفاهیم بسیار گسترده ای دارد و شامل مواردی مانند صداقت داشتن، احترام به همکاران، وفاداری به مجموعه، رقابت سالم، مسئولیت پذیری، انصاف و عدالت، راز داری، متعهد و منظم بودن و قابل اعتماد بودن می باشد.

_ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *