خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” مثل خر در گل ماندن “

معنی ضرب المثل ” مثل خر در گل ماندن “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل مثل خر در گل ماندن 🦓

مثل خر در گل ماندن

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی بیشتر آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

مثل خر در گل ماندن کنایه از چیست؟

۱- کنایه از گرفتار شدن در مشکلات و عدم توانایی حل آن مشکل.

۲- یک خری را تصور کنید که بار زیادی در پشتش قرار دارد. و با همین بار سنگین در گل گیر می کند. اینجا نه خودش می تواند خودش را از آن مهلکه نجات دهد نه صاحبش به تنهایی می تواند او را از گل بیرون آورد!

حالا کسی هم که مسئولیت های مختلفی قبول می کند و بار سنگینی را که نمی تواند تحمل کند به دوش بگیرد، می گوید مثل خر در گل گیر کرده ام! یعنی نه می توانم عقب برگردم نه جلو بروم!! حسابی در مخمصه گیر افتاده ام و پشیمانم.

۳- این ضرب المثل بار توهینی دارد و نباید آن را به کسی گفت! معمولا خود افراد وقتی از پس مشکلی بر نمی آیند به خودشان چنین توبیخاتی می گویند اما اگر کس دیگری همین ضرب المثل را برایشان به کار ببرد ناراحت می شوند. پس مراقب باشید!!

۴- کسی که در سخت ترین شرایط زندگی قرار گرفته و از هر طرف به او فشار می آید و گاهی مجبور به انجام کارهایی می شود که خودش هم راضی نیست، شبیه خر باربری تشبیه شده که در این اوضاع سخت و پیچیده با کوله بارش در گلی گیر کرده که از هر طرف می کِشندش نجات نمی یابد!!

۵- مثلا کسی در طول ترم درس نخوانده و شب امتحان کلی استرس می گیرد که چرا درس را نمی فهمم، این ترم حتما می افتم! و آه و ناله می کند و می گوید: چه اشتباهی کردم قبلا درس نخواندم تا الان مثل خر در گل گیر نکنم!

پیشنهادی: ضرب المثل با کلمه خر

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *