خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد اینکه چرا پوست ما چرب و مرطوب می‌شود

تحقیق در مورد اینکه چرا پوست ما چرب و مرطوب می‌شود

از مهمترین دلایل چرب و مرطوب بودن پوست ما

چرا پوست ما چرب و مرطوب می‌شود؟

در ادامه با دلایل چرب شدن پوست از کتاب علوم تجربی پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

پوست چیست؟

پوست بافت پوششی و مهمترین لایه‌ی محافظتی بدن است. پوست انسان از سه لایه ی اصلی تشکیل شده است:

اِپیدِرم: بیرونی ترین لایه ی پوست است که به آن لایه ی شاخی نیز می گویند .

دِرم: این لایه زیر درم قرار دارد و در آن فولیکول مو، غدد چربی و رگ های خونی وجود دارد.

بافت زیر پوستی یا زیر جلدی: این لایه، عمیق ترین لایه ی پوست است که زیر درم قرار گرفته و از یک لایه چربی تشکیل شده که مواد غذایی مورد نیاز درم و اپیدرم را تامین میکند و همچنین عملکرد شبیه عایق دارد و اینگه از بدن در مقابل گرما و سرما محافظت می‌کند.

پوست چیست

وظایف پوست

۱- محافظت از بدن:

یکی از مهمترین وظایف پوست جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری زا مثل ویروس ها و باکتری ها و قارچ ها و … به داخل بدن است. اگر پوست انسان آسیب ببیند این سد دفاعی از بین می‌رود و عوامل بیماری زا به راحتی می‌توانند به بدن نفوذ کنند. اگر سطح زیادی از پوست آسیب ببیند، مثلا قسمت زیادی از پوست بدن بسوزد، خطر مرگ انسان را تهدید خواهد کرد.

۲- عایق در برابر گرما و سرما و ضربه:

پوست انسان جلوی نفوذ سرما و گرما به بدن را می‌گیرد و در مقابل ضربات از بافت های زیرین محافظت می کند. همچنین پوست انسان در هنگام گرما با فرایندِ تعریق، موجب خنک شدن بدن می‌شود. در هنگام سرما با انقباض ماهیچه های کوچک اطراف فولیکول مو، باعث سیخ شدن مو و در نتیجه به دام افتادنِ هوا در زیرِ مو و گرم شدن پوست می‌شود.

۳- حفظ آب بدن

یکی از وظایف پوست انسان، جلوگیری از هدر رفتن آب بدن است. پوست به عنوان سد مهمی در هنگام حرارت، مانع تبخیر و خشک شدن بیش از حد آب بدن می شود. حیواناتی که پوست نازکی دارند، معمولا در کنار آب زندگی می‌کنند؛ چون آب بدنشان زود تبخیر می شود، باید در محیط مرطوب زندگی کنند.

۴- احساس شرایط خارجی

ما به وسیله ی پوست می‌توانیم اشیاء را لمس کنیم و گرما، سرما، زبری، نرمی و…را درک کنیم؛ زیرا رشته های عصبی که در زیر پوست وجود دارند، با لمس اشیا و با تغییر شرایط تحریک می‌شوند و پیام را به مغز ارسال می کنند و مغز با توجه به این پیام ها، احساس گرما، سرما، درد، لذت، ترس و … را در انسان ایجاد می‌کند و باعث واکنش مناسب انسان در برابر شرایط محیطی مختلف می شود.

مثلا وقتی انسان دستش را روی جسم داغی میگذارد، بلافاصله این پیام از طریق رشته های عصبی به مغز می رسد، سپس مغز پیام درد را به ماهیچه های بدن می رساند و باعث می شود انسان فوری دستش را کنار بکشد.

۵- زیبایی

انسانی را تصور کنید که پوست نداشته باشد و ماهیچه ها و رگهای خونی اش بدون هیچ گونه پوششی، نمایان باشد! پوست علاوه بر اینکه اعضای درونی را می پوشاند، باعث شکل دهی به بدن و زیبایی انسان می‌شود. هر انسانی با هر رنگ پوستی، زیبایی و جذابیت مخصوص خودش را دارد که می تواند با آرایش و پیرایش پوست، زیبایی هایش را دو چندان کند.

بیشتر بخوانید: روش هایی برای حفظ سلامت پوست

رطوبت و چربی پوست

رطوبت و چربی پوست، محیط پوست را برای رشد و تکثیر باکتری ها غیر مناسب می کنند و همچنین باعث زیاد شدن خاصیت کشسانی پوست و راحت شدن حرکات بدن می‌شوند. همچنین رطوبت ایجاد شده روی پوست در هنگام تعریق، باعث خنک شدن بدن در هوای گرم می‌شود. افرادی که نسبت به دیگران پوست چرب تر و مرطوب تری دارند، دیرتر دچار پیری و چروکیدگی پوست می شوند.

چرب و مرطوب نگه داشتن پوست بر عهده چه قسمت هایی از پوست هستند؟

رطوبت و چربی پوست از طریق غدد عرق و چربی تامین می شوند. این غدد در زیر پوست قرار دارند و تولید عرق و چربی می کنند و از طریق روزنه های پوست این مواد به سطح پوست انتقال می یابد.

راه های تامین رطوبت و چربی پوست

یکی از مهمترین راههای تامین رطوبت و چربی پوست، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب است. نوشیدن آب و مایعات کافی، استفاده از روغن های مفید مثل روغن زیتون و کنجد و آفتابگردان، خوردن میوه و سبزیجات سالم، پرهیز از زیاده روی در خوردن فست فودها و غذاهای ناسالم و… می‌تواند در داشتن پوستی سالم موثر باشد.

باید توجه داشت تغذیه نامناسب همانطور که می‌تواند موجب خشکی پوست شود، میتواند موجب تولید بیش از حد چربی در پوست و ایجاد جوش و آکنه شود، مثلا زیاده روی در خوردن غذاهای سرخ کردنی یکی از عوامل تولید چربی بیش از حد در پوست است.

راه دیگر، استعمال لوسیون ها و کرمها و روغنهای مناسب برای چرب و مرطوب کردن پوست است. البته باید توجه داشت نباید خودسرانه از این مواد استفاده کرد و یا در مصرف آنها زیاده روی کرد، زیرا زیاده روی در مصرف این مواد ممکن است موجب بسته شدن روزنه های پوست و در نتیجه مختل شدن تنفس پوست و ایجاد جوش و آکنه شود.

بنابراین اگر از خشکی پوست رنج می‌برید حتما به پزشک مراجعه کنید و بخواهید کرم مناسب پوست شما را تجویز کند. همچنین باید از کرم ها و لوسینها معتبر و دارای علامت استاندارد و سلامت استفاده کرد و فریب تبلیغات جذابی که وجود دارد را نخورد. کرم هایی که از منابع نامعتبر و ناشناس تبلیغ می‌شود می شود می تواند صدمات جبران ناپذیری به پوست انسان وارد کند و سلامت و زیبایی او را به خطر بیاندازد.

نتیجه

پوست بافتی حیاتی در بدن است که وظایف مهمی برای حفظ سلامتی انسان دارد. رطوبت و چربی پوست در حفظ سلامتی پوست نقش دارد. داشتن تغذیه مناسب و استفاده از چرب کننده و مرطوب کننده های مناسب پوست، راهی برای تامین رطوبت و چربی پوست است.

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *