خانه » ادبیات » راه‌های حفظ عزت و آزادگی کشور عزیزمان ایران

راه‌های حفظ عزت و آزادگی کشور عزیزمان ایران

همه چیز درباره راه‌های حفظ عزت و آزادگی کشور عزیزمان ایران 🇮🇷

راه‌های حفظ عزت و آزادگی کشور عزیزمان ایران

در ادامه با راه‌های حفظ عزت و آزادگی کشور عزیزمان ایران از کتاب فارسی هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنای عزت

عزت به معنی شکست ناپذیری است؛ یعنی انسان در برابر دشمنانش قدرتمند باشد و آنها نتوانند به او ضرر برسانند.

معنای آزادگی

آزادگی یعنی انسان اسیر و برده دیگران نباشد و قدرت انتخاب داشته باشد و کسی یا چیزی نتواند او را مجبور به کاری کند که راضی نیست و به ضرر اوست.

اهمیت عزت و آزادگی

همه ما انسانها اگر کمی تفکر و اندیشه کنیم، می بینیم که چقدر عزت و آزادگی برایمان مهم است. کسی که از عزت و آزادگی برخوردار باشد احساس ارزشمند بودن می‌کند و همین احساسِ ارزشمند بودن، باعثِ حال خوب و حس خوب در انسان و در نتیجه زیبا شدن زندگی در نگاه او می‌شود.

عزت و آزادگی کشور عزیزمان

هر انسانی دوست دارد در کشوری زندگی کند که آن کشور و مردمانش از عزت و آزادگی برخوردار باشند؛ کشوری که دشمنان نتوانند به مردمش آسیب برسانند و جان و مال آنها را به خطر بیاندازند، کشوری که بیگانگان نتوانند برای مردمش تصمیم گیری کنند، کشوری که مردمش با هم مهربان و دوست باشند، کشوری که روز به روز از نظر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … پیشرفت می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد زندگی

راه های حفظ عزت و آزادگی

لازم است همه مردم و مسئولین تمام تلاششان را برای حفظ عزت و آزادگی کشورمان به کار گیرند. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة…» ( ۶۰، انفال) یعنی براى آمادگى مقابله با دشمنان، هرچه مى‌توانيد نيرو فراهم کنید؛ بنابراین در ادامه مهمترین نیروهایی را که برای عزت و آزادگی کشورمان نیاز داریم، معرفی می‌کنیم:

۱- نیروی علم و دانش

یکی از مهمترین نیروهایی که باعث قدرتمندی کشور عزیزمان می‌شود، نیروی علم و دانش است. اگر مردم کشوری از علم و دانش برخوردار باشند دشمنان نمی توانند آنها را فریب دهند و گمراه کنند.

اگر دقت کنیم می‌بینیم، امروزه در همان کشورهایی که از نظر علم و دانش عقب مانده هستند، جنگ و درگیری وجود دارد و دشمنان به راحتی مردم این کشورها را به جان هم می‌اندازند و ثروتهای آنها را به غارت می‌برند و مردمشان را از نظر فکر و اندیشه برده و اسیر خود می کنند؛ بنابراین علم و دانش نقش مهمی در حفظ عزت و آزادگی هر کشوری دارد.

۲- نیروی ایمان و معنویت

نیروی دیگری که برای حفظ عزت و آزادگی کشورمان باید به آن مجهز باشیم، نیروی ایمان و معنویت است؛ یعنی اینکه ایمان و اعتماد به خدا داشته باشیم و سعی کنیم فرامین او را اطاعت کنیم تا خدا نیز ما را یاری کنید و در برابر دشمنان پیشتیبان ما باشد.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (۷، محمد) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

۳- نیروی اقتصادی

یکی دیگر از نیروهای مورد نیاز برای قدرتمند شدنمان این است که از نظر اقتصادی قوی باشیم. فقر و نداری باعث ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن مردم جامعه می‌شود. اگر مردم کشوری فقیر و ضعیف باشند دیگر نمی توانند در برابر مشکلات و سختی ها احساس آرامش کنند.

کشوری که مردمش از مشکلات اقتصادی رنج می برند چشمشان به اقتصاد و موفقیت کشورهای دیگر خواهد بود و ممکن است همین باعث شود در برابر آنها احساس خواری و ذلت کنند نه احساس عزت و آزادگی؛ بنابراین مسئولین و مردم هر کشوری باید تلاش کنند که به اقتصاد کشور سر و سامان دهند و باعث قوی شدن کشور شوند.

۴- نیروی سیاسی

هر کشوری نیازمند است که با کشورهای دیگر در ارتباط باشد. در این ارتباطات باید مراقب بود منافع کشور به خطر نیفتد. برخورداری از سیاست قوی در ارتباط با دیگر کشورها می‌تواند عزت و آزادگی کشورمان را به جهانیان نشان دهد.

۵- نیروی نظامی

برخورداری از سپاه و لشگر نیرومند و ادوات جنگی پیشرفته، اجازه نمی‌دهد که دشمنان به فکر تجاوز و حمله به کشورمان بیفتند. اگر کشوری نیروی نظامی قدرتمندی نداشته نباشد، دشمن به راحتی به آن کشور حمله می کند و مردم هم نمی‌توانند در برابر آنها از جان و مال و ناموسشان دفاع کنند.

نتیجه

هر انسانی دوست دارد کشورش عزت و آزادگی داشته باشد. مهمترین راههای حفظ عزت و آزادگی کشور، قوی شدن آن از جهت علم و دانش، ایمان و معنویت، اقتصاد، سیاست و نیروی نظامی است.

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *