خانه » مذهبی و دینی » بهترین روش برخورد با کسی که بدگویی می‌کند

بهترین روش برخورد با کسی که بدگویی می‌کند

به نظر شما بهترین روش برخورد با کسی که پیش ما از دیگران بدگویی می کند چیست؟

بهترین روش برخورد با کسی که بدگویی می‌کند

در ادامه چند راهکار برخورد با شخصی که نزد شما از دیگران بدگویی می کند از کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

برخورد با بدگویی

تصور کنید شخص نزد شما آمده و از فرد دیگری پیش شما بدگویی می کند. اینجا رفتار و واکنش شما بسیار مهم است. حتما به نکاتی که در ادامه بیان می شود دقت کنید تا از آسیب های این فرد بدگو در امان بمانید:

۱- بیشتر افرادی که بدگویی می کنند، دوست دارند حرف هایشان تایید شود؛ یعنی می خواهند شما را نیز همراه و هم‌فکر خود کنند. حتما حتما حتما طوری رفتار نکنید که نشان دهید از حرف های او خوشتان آمده و صحبت هایش را می پذیرید حتی اگر حرف هایش درست باشد! زیرا کاری که می کند (یعنی بدگویی از دیگران) کار اشتباهی است.

شما باید نارضایتی خود را از این کارش نشان دهید. اگر نسبت دوری با شما دارد می تواند به راحتی بگویید من دوست ندارم این حرف ها را بشنوم. تاثیر منفی در روحیه من می گذارد. انرژی منفی برایم می دهد! و جملاتی که خودتان بهتر می توانید محترمانه منظورتان را برسانید.

اما اگر شخصی که بدگویی می کند از کسانی باشد که نمی توانید به صراحت و بدون رودربایستی با او حرف بزنید و حرفش را رد کنید (مثلا دوست صمیمی تان باشد یا از اعضای خانواده یا فامیل نزدیک باشد) اینجا غیرمستقیم نارضایتی تان را نشان دهید. (زبان بدن شما این مطلب را به او خواهد فهماند!)

۲- سعدی می فرماید: هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد، بی گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد!
یعنی کسی که به بدگویی کردن عادت دارد، حتما از شما هم نزد دیگران بدگویی می کند. پس بهانه دست این افراد ندهید. حرفی نزنید و نظری ندهید که فردا بگوید فلانی هم حرف مرا تایید کرد! و شما را وسیله تایید حرف های خود قرار دهد!

هرچند نمی توان درد این افراد را درمان کرد؛ گاهی بدگویی، دردیست بی درمان. همینکه ارتباطتان را با شخص محدود کرده و مسائل شخصی تان را با او مطرح نکنید تا حدودی از شر او می توانید در امان باشید.

۳- گاهی شخصی که درباره او بدگویی می شود، شخص درستکاری است یا حتی از دوستان یا افراد خانواده تان می باشد. اینجا وظیفه دوستی یا خانوادگی ماست که از آن شخص دفاع کنیم و خوبی هایش را یادآور شویم. اینجاست که فرد بدگو از رفتارش پشیمان می شود.

۴- توجه کنید که برخی از کسانی که بدگویی می کنند متاسفانه زشتی کارشان را نمی دانند. اگر در خفا و پنهانی و با مهربانی و با روش های خوب مثلا طنزگونه با او صحبت کنید و غیرمستقیم بفهمانید که این کارش غلط است و بدگویی کردن از دیگران باعث می شود چهره خودش بیشتر تخریب شود و مردم نتوانند به او اعتماد کنند. اگر لجباز و معاند نباشد حتما رفتارش را اصلاح خواهد کرد.

اگر لجباز بود و بر این کارهای زشتش پافشاری کرد، شما ارتباطتان را با او محدود کنید.

۵- می توانید در جمع هایی که از کسی بدگویی می شود، بحث را با ترفندهای خودتان عوض کنید! مستقیما نگویید بحث را عوض کنیم! بحث جالب تری را وسط بکشید. نکته طنزی بگویید. داستان یا خاطره ای از خودتان تعریف کنید که توجه همه حتی شخص بدگو به حرف هایتان جلب شود و بدگویی را فراموش کند!

۶- بدگویی کردن منشأ های مختلفی دارد که برخی از آن عبارتند از: حسودی کردن از دیدن موفقیت دیگران، احساس حقارت در وجود خود، کمبود اعتماد به نفس و … . شخص بدگو یک بیمار روانی است. حواستان باشد که چنین اشخاصی مناسب سفرکردن، دعوت کردن به مراسم های شخصی و دیدن خوشی های دیگران و درمیان گذاشتن راز و اسرار خانوادگی نیستند.

نکته پایانی و نکته بسیار بسیار مهم را توجه کنید؛ هیچ وقت هیچ وقت از خوشی هایتان، سفرها، خریدکردن ها و … نزد کسی به خصوص نزد این افراد صحبت نکنید. احساس خوشی و آرامش را در قلبتان نگه دارید بهتر از آن است که پیش اینها بروز دهید و بعدها پشیمان شوید. چرا که افراد حسود به جای اینکه خودشان تلاش کنند و موفق شوند، دوست دارند موفقیت های دیگران را نابود کنند. این کار، به آنها آرامش می دهد!

حدیث بدگویی پشت سر دیگران

امام صادق علیه السلام: لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غيبت مى كند، روبه رو تملّق مى گويد و از گرفتارى ديگران شاد مى شود.

♦ در روایتی نقل شده است هنگامی که درباره عیب کسی سخن گفته می‌شود، اگر آن عیب در آن فرد باشد و خداوند آن را بد می‌شمارد،‌ غیبت است و اگر آن عیب در او نباشد،‌ تهمت است.

♦ امام باقر علیه السلام: كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او به ياريش برخيزد، خداوند در دنيا و آخرت او را يارى دهد و كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او ـ با آن كه مى تواند ياريش كند ـ به يارى او برنخيزد و از وى دفاع نكند، خداوند او را در دنيا و آخرت پَست گرداند.

بیشتر بخوانید: درباره‌ی غیبت کردن

اختصاصی- دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *