خانه » اجتماعی » تحقیق درباره غرور و تکبر

تحقیق درباره غرور و تکبر

همه چیز درباره صفت غرور و تکبر در انسان

غرور و تکبر چیست؟

در ادامه با دو صفت غرور و تکبر آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

غرور و تکبر چیست؟

غرور و تکبر یک بیماری روحی و روانی تلقی می شود که در آن، شخص خود را از هر جنبه ای، بالاتر و کامل تر از اطرافیان می بیند. اما شاید بگویید که این رفتار به دلیل داشتن اعتماد بنفس و عزت نفس بالا او است.

اما این رفتار زمانی به عنوان یک بیماری محسوب می شود که فرد در کنار کامل دانستن خود، اطرافیان خود را حقیر و کوچک می داند. به وضوح در گفت و گو کردن افراد متکبر دیده ایم که قصد حقیر کردن طرف مقابل را دارند.

مخاطبین افراد متکبر همواره ناراحت و آزرده خاطر می شوند (این اتفاق معمولا بعد از گفت و گو کردن با افراد متکبر رخ می دهد). این حس بد ممکن است به فرد (مخاطب شخص متکبر) آسیب بزند.

پیشنهادی: در مورد عزت نفس بیشتر بدانید

غرور و تکبر خوب است یا نه؟!

بسیاری از روانشناسان و محققین بر این باور هستند که غرور و تکبر، یک مشخصه ذاتی است و در هر فرد به یک اندازه وجود دارد. غرور و تکبر به حد لازم و متعادل خوب است و گاهی باعث جذابیت شما می شود. اما اگر این رفتار از حد تعادل بگذرد به عنوان یک اختلال روانی در شخص بروز می کند.

فردی که مغرور است (غرور بیش از حد) از درون تهی است و در صدد آراستن ظاهر خود است. او در باطن خود هیچ مشخصه خوبی را درک نمی کند و همواره با تحقیر اطرافیان، سعی در مخفی نگه داشتن باطن خود دارد.

برخی از این افراد بر این باور هستند که ذات و باطن آنها اینگونه است و آنها متکبر نیستند؛ اما واقعیت به گونه دیگری است. این افراد از نشان دادن خود واقعی گریزان هستند و برای قرارگیری در بین جوامع، نیاز به نوعی پوشش دارند. پوششی به نام “تکبر” که می تواند آسیب های جدی به فرد و اطرافیان او وارد کند.

غرور و تکبر از دید کتاب های آسمانی

قرآن، احادیث، رساله ها و کتاب های مختلفی وجود دارند که از غرور به عنوان یک مشخصه بد و مطرود شده صحبت می کنند. در قرآن کریم غرور و تکبر به عنوان  عاملی تعریف می شود که می تواند انسان را از درجه بالا به پایین تنزل دهد.

احادیث کثیری از پیامبران و امامان وجود دارد که مردم را از گرفتار شدن به این بیماری نهی میکنند. در این احادیث از پایمال کردن حق الناس، از بین بردن آبروی مومن، ظلم به مردم و…(که به عنوان نتایج غرور و تکبر محسوب می شوند) سخن به میان آورده شده است. اگر گریزی به وقایع تاریخ و مذهبی بزنیم، می بینیم که افراد مغرور و خودشیفته همواره شکست خورده اند. برای مثال، ابلیس به دلیل غرور و تکبر از طرف خداوند طرد شد.

برخی از مشخصه های افراد مغرور

  1. انسان ها را مانند یک ابزار می بینند: افراد مغرور و خودشیفته به گونه ای هستند که اگر به شما نیاز پیدا کنند، شما برای آنها عزیز می شوید. اما به محض رفع نیاز هایشان، شما را به بهانه های مختلف ترک می کنند(اگر همچنان به شما نیاز پیدا کنند، با شما رابطه برقرار میکنند!).
  2. انتقاد پذیر نیستند: کافیست تا از رفتار آنها انتقاد کنید؛ عصبانی می شوند. دلیل این کار هم این است که آنها خود را کامل و برتر می دانند و هیچ نقدی از سوی دیگران را نمی پذیرند.
  3. از زندگی لذت نمی برند: غرور و تکبر به عنوان مانعی در برابر شناخت زندگی و هدف آن بشمار می رود. کسی که غرور را توشه راه خود کرده است، هر لحظه به فکر این است که از سوی دیگران تایید شود. او هیچگاه نمی تواند از اطراف خود لذت ببرد.
  4. همواره دیگران را قضاوت می کند: این گونه افراد همواره در حال نمایش برتری(برتری کاذب و پوچ) خود نسبت به دیگران هستند. خود را به خوبی قضاوت می کنند اما در هنگام قضاوت شما از بدترین الفاظ استفاده می کنند تا بدین صورت خود را کامل جلوه دهند.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *